Waarom MKB’ers een crosschannelstrategie moeten overwegen

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Waarom kiezen voor een crosschannelstrategie?

Misschien heb je wel eens van de term multichannel gehoord. Het is de situatie waarin de onderneming verschillende verkoopkanalen naast elkaar toepast. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop via het internet, mobiel of gewoon ouderwets in de winkel. Een andere mogelijkheid vinden we binnen de marketing. In dit geval gaat het om de ontwikkeling en uitvoering van de marketingstrategieën waarmee de klant in meerdere kanalen interactie kan hebben met jouw onderneming. Vaak stonden deze kanalen los van elkaar en had ieder zijn eigen strategie. Echter vandaag de dag is een nieuwe aanpak noodzakelijk om de behoeften van een klant te vervullen. Met een crosschannelstrategie kan ook jouw onderneming deze uitdaging aangaan.

Crosschannelstrategie

Afbeeldingsresultaat voor cross channel strategie
De crosschannelstrategie behoort tot een geheel nieuwe aanpak. Het is dan ook waarschijnlijk dat je deze steeds vaker zult terugzien in de praktijk. Nog altijd kunnen we zeggen dat het een vrij jonge toepassing is en dat is natuurlijk voordelig. Want met een slimme implementatie kan jouw onderneming nu een voorsprong creëren. De eerste stap is eenvoudig en bestaat uit het bedenken van een doordachte strategie voor de kanalen die je wilt inzetten. Het resultaat is te vinden in de grote impact en omzetverhoging. Voor de ene onderneming zal de crosschannelaanpak een stap naar online verkoop inhouden. In dat geval is internet marketing met een adwords campagne erg aantrekkelijk zodat de vindbaarheid van jouw onderneming wordt geoptimaliseerd. De andere optie bestaat bestaat uit het online communiceren met de eindgebruiker. Ook hiervoor is zoekmachine optimalisatie vereist. Want als verschillende kanalen goed op elkaar zijn afgestemd en met behulp van een internet marketing bureau vindbaar zijn gemaakt worden de voordelen van een crosschanelstrategie pas echt zichtbaar.

Succesvol toepassen

De slagingskans bij een crosschannelstrategie kan eenvoudig geoptimaliseerd worden door gebruik te maken van een dubbel geïntegreerde aanpak. Het gaat hierbij om het integreren van alle kanalen voor de consument en relevante bedrijfs disciplines binnen de onderneming. Het is belangrijk om strategieën, de uitvoering, integratie en coördinatie van alle kanalen als een geheel te zien en niet meer als losse delen. Want waar alle kanalen voorheen nog relatief onafhankelijk van elkaar functioneerde is er nu een duidelijk geheel te zien.

Meer klanten bereiken en geld verdienen

Door gebruik te maken van een crosschannelstratie kunnen bestaande klanten nu ook via mobiel of internet hun aankopen doen. Natuurlijk is dit in een groot aantal case studies nader onderzocht en dat resulteerde in een aantal leuke bevindingen. Wanneer er bijvoorbeeld meerdere kanalen beschikbaar zijn, gaan klanten meer kopen bij de desbetreffende onderneming. Een schitterende mogelijkheid om marktpenetratie toe te passen. De andere mogelijkheid wordt gevonden in marktontwikkeling, waarbij een geheel nieuw kanaal wordt toegevoegd om ook nieuwe klanten te kunnen bereiken. Dus of je de bestaande producten aan bestaande klanten wilt verkopen en hierbij nieuwe mogelijkheden wilt aanbieden of op zoek bent naar een nieuwe afnemers, de crosschannelstrategie is altijd toe te passen.
Crosschannel strategie: meer klanten en meer geld.

De trend richting 2020

Het internet biedt al een aantal jaren de mogelijkheid om als extra verkoopkanaal te dienen. Denk maar eens aan de traditionele winkeltjes die vanaf nu een versterking via het internet kunnen realiseren. De reden tot toepassing is eenvoudig. Want de consument wil op ieder moment via ieder kanaal de mogelijkheid krijgen om het gewenste product aan te schaffen. Voor jouw als ondernemer ligt hier de uitdaging. Want hoe vindt die consument uw website? Door online adverteren, een adwords campagne of misschien toch de toepassing van zoekmachine optimalisatie? Steeds vaker zien we dat de aanschaf van een product niet speciaal online of offline moet plaatsvinden. Er wordt steeds vaker gekozen voor een wisselende aanpak waarbij zowel winkels, websites als social media en vergelijkingssites worden gebruikt. De consument weet dus beter dan ooit waar informatie is te vinden en beslist zelf wat hij of zij wilt. Echter door de toepassing van een chrosschannel strategie kan de onderneming in het de toekomst willen van andere online winkels. Het geheim is te vinden in het feit dat jouw onderneming via meerdere kanalen op de behoefte van een consument in kan spelen. De consument zal bijvoorbeeld eerst de winkel bezoeken om het product te voelen, zien en ervaren om vervolgens een besluit te nemen. Door hier meerdere mogelijkheden te bieden zal men sneller tot een aankoop over gaan. Want na het bezoek aan de winkel wordt de aankoop online uitgevoerd. Al heel veel mensen kopen hun producten eenvoudig en snel via de website van een onderneming. Naar alle verwachtingen zal dit percentage ook voorlopig blijven stijgen. Voor deze groei zijn vooral twee motieven te noemen. Via het internet kopen is namelijk niet alleen gemakkelijker maar in veel gevallen ook goedkoper. Willen ze toch graag een product zien en ervaren, dan komen ze wel het product in de winkel bekijken. Gaan we echter nog een stapje verder, dan is de verkoop via een mobiele telefoon aan de beurt. Op het moment is het nog maar een klein percentage die de aankoop via een mobiel doet, maar in de toekomst zal dit in aandacht toenemen.
2020 vision
Het is dus duidelijk dat de consument steeds vaker via meerdere kanalen gebruikt maakt. Via het internet wordt informatie gezocht, men probeert het product in de winkel en kiest vervolgens waar een aankoop wordt gedaan. Misschien is dat zelfs wel via mobiel. Het is daarom belangrijk om in alle kanalen aanwezig te zijn en een chrosschanelstrategie op te zetten zodat de consument op alle gebieden optimaal wordt geholpen en uiteindelijk tot een aankoop over gaat.

Ons advies

Natuurlijk hoef je er niet helemaal zelf voor te staan bij de toepassing van een crosschannelstrategie. Vindbaarheid van de website is erg belangrijk, vraag best wat kennis en ervaring en kan veel tijd in beslag nemen. Door zoekmachine marketing aan de SEO expert over te laten bespaar je veel tijd en geld waardoor jij je kunt richten op de hoofdzaken van de onderneming. Hoe wij jouw kunnen helpen vindt je op www.intelligentonline.nl.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online