De online marketing industrie is complex en vluchtig, maar zonder twijfel ook spannend voor iedereen die bij wil blijven met de modernste trends. Elk jaar zorgen nieuwe hardware, nieuwe software, nieuwe bedrijven en nieuwe gebruikersvoorkeuren voor een groot aantal ingrijpende veranderingen die ofwel worden aangenomen of juist volledig worden genegeerd door bedrijven die waar ook ter wereld online actief zijn. Early adopters krijgen een voorsprong op de concurrentie, duiken op in nieuwe markten of verstevigen hun reputatie als marktleiders, terwijl de achterblijvers belangrijke kansen missen om hun posities te behouden.
2016 lijkt een geweldig jaar te worden voor online marketing. En ik verwacht dat deze zeven trends een belangrijke rol gaan spelen:
1. Video advertenties worden steeds belangrijker.
Video-advertenties zijn zeker niet nieuw. Sociale kanalen als YouTube hosten letterlijk miljarden video’s en reclame-platforms zoals Facebook en Bing bieden adverteerders al diverse video-opties. Toch zal 2016 er op dat vlak anders uit gaan zien. Google is namelijk eindelijk van start gegaan met in-SERP video-adverteren. Het is een signaal dat de gebruikers online video-advertenties steeds normaler beginnen te vinden. Als die trend doorzet, zullen er ongetwijfeld meer verschillende soorten video advertenties opduiken op plekken waar dat eerst niet gebruikelijk was. Aangezien Google eigenaar van YouTube is, zijn de mogelijkheden op dit vlak vrijwel onbeperkt.
2. De indexering van apps zal leiden tot een explosie ervan.
Google biedt al een tijdje de mogelijkheid aan om een app te indexeren, maar met het toenemende aanbod daarvan zullen de mogelijkheden voor rangschikking steeds complexer worden. In 2016 gaan steeds meer ondernemers zich realiseren, dat hun online zichtbaarheid verbetert als ze beschikken over een eigen app. Een website die specifiek voor mobiele gebruikers geoptimaliseerd is, is natuurlijk perfect voor het doelpubliek, maar apps zullen snel hun plaats innemen. Apps kunnen alles doen wat websites ook kunnen, alleen dan op een meer intuïtieve, gemakkelijke, toegankelijke manieren. We zijn weliswaar nog een aantal jaren verwijderd van het moment dat apps websites volledig gaan vervangen, maar 2016 wordt vanuit het perspectief van ondernemers wel een cruciaal jaar op het vlak van app-adoptie.
3. Mobiel verslaat het bureaublad.
Het jaar 2015 was een belangrijk jaar voor ‘mobiel’. Google kondigde niet alleen aan dat het mobiele verkeer inmiddels in 10 verschillende landen het desktop verkeer gepasseerd was, het was ook het jaar waarin ze het “Mobilegeddon” algoritme introduceerden, wat een negatief effect had op de rangschikking van sites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Maar blijkbaar is het voor Google niet nodig om een desktop-site te converteren naar een versie die tevens met mobiele apparaten overweg kan. De zoekreus neemt ook genoegen met een mobile-only site, waarvan geen desktop-versie beschikbaar is. Met deze laatstgenoemde versie valt u waarschijnlijk niet zo in de smaak bij desktop gebruikers, maar u bent met zo’n mobile-only site wel klaar voor de richting die Google voor de toekomst voor ogen heeft. Ze voorzien dat het desktop verkeer meer en meer zal vervagen. Dit betekent dat er steeds meer geld verdiend zal gaan worden middels mobiel-gerichte online marketing.
4. Digitale assistenten zorgen voor een nieuw soort optimalisatie.
Zoekmachine-optimalisatie (SEO) en pay-per-click (PPC) reclame zijn twee zeer populaire strategieën om duizenden nieuwe bezoekers naar uw site te loodsen. De opkomst van digitale assistenten zal echter tot een nieuw soort optimalisatie leiden. Digitale assistenten, zoals Siri en Cortana, maken uitsluitend gebruik van traditionele zoekmachines als het noodzakelijk is om informatie te vinden. Om ervoor te zorgen dat uw zakelijke informatie gemakkelijk toegankelijk is voor deze assistenten, is optimalisatie van dit formaat de sleutel tot succes. U hoeft zich dan dus niet langer (volledig) te richten op de zoek-grillen van de mens om uw site onder de aandacht van uw publiek te kunnen brengen.
5. Virtual reality komt verder tot bloei.
In de komende jaren zullen tientallen verschillende virtual reality-apparaten op de markt verschijnen. Sommige daarvan zijn bestemd voor specifieke toepassingen, zoals video games, terwijl anderen juist meer voor algemeen gebruik bedoeld zijn. Oculus Rift, misschien wel het meest gehypte VR-apparaat van dit moment, zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2016 voor het eerst verkocht gaan worden. Oculus Rift en andere VR-apparaten zullen er aan bijdragen dat een compleet nieuwe manier van online reclame maken mogelijk wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan integratie met populaire sociale media platformen, videokanalen en zelfs vormen van direct messaging. Er is natuurlijk altijd een mogelijkheid dat VR slechts een tijdelijke rage is en op de lange termijn een flop blijkt. Bedenk daarentegen wel dat er momenteel letterlijk miljarden financieringsdollars op het spel staan, die een indicatie zijn dat VR hoogstwaarschijnlijk een groot succes gaat worden.
6. Wearable technologie en het Internet of Things bieden nieuwe mogelijkheden.
Hoewel het nog niet helemaal het niveau van virtual reality heeft bereikt, worden wearable ‘slimme’ apparaten steeds belangrijker in 2016. De eerste generatie slimme horloges zag middels de onthulling van de Apple Watch het levenslicht in 2015. Het gevolg is, dat er volgend jaar meer verschillende slimme horloges en soortgelijke draagbare apparaten op de markt gaan komen. Dergelijke apparaten zullen het landschap van lokale marketing veranderen. De scheidslijnen tussen “online” marketing en “echte” marketing zullen daardoor steeds meer gaan vervagen.
7. Adverteren wordt duurder.
De concurrentie op het vlak van online marketing is de afgelopen jaren enorm toegenomen. En in 2016 zal dat alleen maar meer worden. Conform de fundamentele economische wetten, betekent een toename in vraag veelal ook dat de prijs omhoog gaat. Alle nieuwe online marketingconcurrenten zullen de prijzen voor online reclame dus nog verder opschroeven. In verhouding tot andere vormen van reclame maken, zijn online advertenties echter vrij goedkoop. Een prijsstijging kan er daarentegen wel voor zorgen, dat kleinere bedrijven niet langer winstgevend kunnen zijn en dus het veld moeten ruimen.
Deze zeven trends zijn vanzelfsprekend niet de enigen die die in de loop van het volgende jaar zullen ontstaan, maar ze zijn waarschijnlijk wel de belangrijksten. Er zijn natuurlijk geen garanties wanneer of hoe deze trends zich precies zullen gaan manifesteren. Veel ervan hangt af van de goedkeuring van de consument. Maar het is zeker de moeite waard om in ieder geval op enkele van de zeven hierboven genoemde “paarden” te wedden. Hoe eerder u met de implementatie begint, des te meer tijd heeft u om – dankzij uw vooruitstrevende campagne – te profiteren van de aanpassingen in de markt.
Heeft u vragen over de online marketing trends. Bel Intelligent Online
Dit bericht is ook gepost op Marketing Med
Bron: Forbes