Lokale zoekmachine marketing kan een uitdaging zijn voor de franchisenemers, maar hier volgen enkele tips hoe je het wel voor elkaar krijgt. Lokale marketing is vooral belangrijk voor de franchisers in een zee van velen? Het goede nieuws is dat het mogelijk is, afhankelijk van de situatie zijn er meerdere mogelijke oplossingen.
Laten we een voorbeeld nemen van een franchise organisatie dat kinderfeestjes organiseert. Je wordt dan geconfronteerd met verschillende uitdagingen. Al de franchisenemers zijn hoofdzakelijk gericht op het zoekwoord [kinderverjaardagspartij], en ze hebben allemaal URL’s in hetzelfde domein.
Zoals we weten, zal Google alleen een beperkt aantal URL’s rangschikken uit de dezelfde site met hetzelfde zoekwoord. Wat moet je doen als er 175 personen zijn die een plaats in de rangschikking willen hebben voor dezelfde term terwijl ze allemaal het hetzelfde hoofddomein delen? Hoe kun je dit bereiken?
Dat is het mooie van lokale marketing, dat kan dus echt, door te lokaliseren.
Met enige planning, lanceer je met succes zowel SEM en SEO campagnes voor de franchisenemers. Het duurt enige tijd en het vergt een beetje samenwerking (dat kan een uitdaging zijn in een franchise-systeem). Dus, hoe doe je dat?
Lokale Targeting & inhoud aanpassen voor Franchise Sites
Je gebruikt drie strategieën voor lokale targeting en content-aanpassing, zoals we hieronder laten zien..
1. Website.
Ten eerste, richtten we ons op de website zelf. Hoe target je dezelfde kern trefwoorden voor elke franchisenemer? Je voegt een “Stad, provincie” lokalisatie toe.
Bedenk dat je beter niet gebruik kunt maken van dezelfde tekst met “Stad, provincie” lokalisatie op elke pagina, dan zul je waarschijnlijk eindigen met een dubbel content- probleem en wij weten allemaal dat Google hier niet van houdt. Dit brengt ons bij de tweede aanbeveling…
2. Meerdere content versies.
Om te voorkomen dat er potentiële dubbele content kwesties ontstaan, ontwerpen we meerdere versies van content waaruit de franchisenemers kunnen kiezen..
Voor de homepage schrijven we tien verschillende varianten van tekst die zich richten op de kern-zoekwoorden die we geselecteerd hebben. De franchisenemers kunnen een mix maken van elk van de goedgekeurde stukken tekst. Elke optie bestaat uit twee alinea’s, zodat we de kans op dubbele content echt teruggebracht wordt doordat er 20 opties zijn voor de homepage tekst
Daarna richtten we ons op de lokalisatie van die tekst en we mikken op maximaal drie steden binnen elk openbaar vervoergebied. Door deze benadering binnen een openbaar vervoergebied, heeft elke pagina unieke content en elke franchisenemer kan zich richten op zijn lokale marktgebied.
3. SEM bestemmingspagina’s.
Dit is waar het een beetje moeilijker wordt. Zodra de SEO-inspanningen lopen, richtten wij onze aandacht op de SEM bestemmingspagina’s. Vanwege de nabijheid van een aantal franchise locaties binnen een openbaar vervoergebied is men beperkt tot een zeer kleine gerichte straal voor AdWords-campagnes.
In sommige gevallen kunnen de franchisenemers zich alleen richten op doelen van 8-15 km rond hun locatie, zodat ze de kans missen zich te richten op ouders die waarschijnlijk op hun werkplek zitten te zoeken, een plek die zeer waarschijnlijk in het centrum van de stad lag, terwijl hun advertenties zich alleen richtten op de voorsteden of buitenwijken. Dit is een verre van ideale situatie.
De oplossing brengt een paar uitdagingen met zich mee. Om ervoor te zorgen dat iedereen kan profiteren en dus in staat zou zijn zich te richten op zakengebieden in het centrum van de stad, is het nodig dat er wordt samengewerkt. Als je ooit hebt gewerkt met een franchise-systeem, dan weet je dat dit een uitdaging kan zijn.
Het idee is dat elke franchisenemer een SEM pagina schrijft voor de voor hem relevante bestemming. Zo klikken potentiele klanten vanuit heel het lang op de voor hen dichtstbijzijnde locatie. Zo tref je dus ook mensen die op een andere locatie aan het werk zijn.
Lokale Targeting & aangepaste content werkt
Door het gebruik van lokale targeting en unieke, aanpasbare content bereikt men de SEO- doelen en het geeft alle franchisenemers de mogelijkheid te rangschikken voor de belangrijkste sleutelwoorden voor hun bedrijf. Het is mogelijk om op te vallen wanneer je een van de velen bent maar soms moet je creatief worden om het voor iedereen te laten werken en ervoor te zorgen dat je speelt volgens Googles spelregels.