Wat betekent CTR?
De afkorting CTR staat voor ‘Click Through Rate’. In het Nederlands wordt dit ook wel de doorklikratio genoemd. De CTR geeft aan hoe vaak er op een advertentie, link of zoekresultaat is geklikt ten opzichte van het aantal keer dat deze advertentie, link of zoekresultaat is weergegeven. Dit wordt vaak uitgedrukt in een percentage. Je kunt de CTR uitrekenen door het aantal kliks te delen door het aantal weergaven, en dit te vermenigvuldigen met 100%. Dit kan het best worden geïllustreerd aan de hand van een simpel voorbeeld. Stel je voor dat je onlangs een advertentie op Facebook hebt geplaatst. In deze advertentie zet je een link naar je website. De advertentie wordt door 1000 personen gezien, en 50 Facebook-gebruikers hebben op de link geklikt. In dat geval is de CTR (20/1000)x100%=2%.
Wat het verband tussen CTR en SEO?
CTR wordt vaak in één adem genoemd met SEO. Hoe zit dat precies? SEO staat voor Search Engine Optimization en draait om het optimaliseren van de positie van je website in de zoekresultaten van een zoekmachine. Hoe hoger je SEO score, hoe hoger je website in de lijst met zoekresultaten staat en hoe meer personen jouw webpagina zullen zien. Er zijn verschillende manieren om je SEO te verhogen. Een SEO expert kan je hierbij helpen. Als je de bezoekersaantallen van je website wilt verhogen, is het optimaliseren van je SEO een goed eerste stap. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat meer mensen jouw website in de zoekresultaten zullen zien. Met SEO optimalisatie ben je er echter nog niet – je hebt immers niets aan een hoge positie in de zoekresultaten als de zoekmachinegebruiker vervolgens niet doorklikt naar je website. Om die reden is het ook belangrijk om aan je CTR te werken.
Wat is een goede CTR?
Zoals we eerder al uitlegden, kun je de CTR eenvoudig uitrekenen op basis van het aantal kliks en het aantal weergaven. De CTR van je zoekresultaten op Google kun je ook nog op een andere manier achterhalen. In de Google Search Console kun je namelijk de CTR van je zoekresultaten op Google meteen inzien. Dat scheelt heel wat rekenwerk! Hoe hoger de CTR, hoe beter – een hoge CTR betekent immers dat er relatief veel mensen op jouw zoekresultaten, advertenties en links klikken. Wat een goed percentage is om naar te streven, is afhankelijk van diverse factoren, waaronder de branche waarin je onderneming actief is. Over het algemeen wordt echter een CTR van 2% of hoger als goed beschouwd. Advertenties of links met een lager CTR percentage worden door Google namelijk minder snel in de zoekresultaten getoond. Heb je een CTR van 2% of hoger? We zouden je toch aan willen raden om te kijken of er ruimte is voor verbetering. Geen enkele website is immers perfect! Misschien kun je met een aantal simpele aanpassingen een nog hogere CTR bereiken.
Hoe verhoog je je CTR?
Er zijn tal van manieren om je CTR te verbeteren. Wij lichten alvast een tipje van de sluier.
- Zorg ervoor dat je je onderscheidt van andere zoekresultaten of advertenties. Dit kun je bijvoorbeeld doen door humor te gebruiken of door in te spelen op de emotie van de lezer.
- Mensen zijn eerder geneigd om een product te bestellen als ze het gevoel hebben dat dit product elk moment uitverkocht kan zijn. Het creëren van een gevoel van urgentie of schaarste is dus een goede manier om je lezer aan te zetten tot actie.
- Gebruik altijd een call to action in je advertentie. Hierdoor geef je de lezer een reden om door te klikken.
Intelligent Online helpt je bij het optimaliseren van je CTR
Naast de hiervoor genoemde voorbeelden zijn er nog veel andere manieren om je Click Through Rate (CTR) te verbeteren. Wil je hier meer over weten? De online marketing experts van Intelligent Online helpen je graag aan een hogere CTR. Je kunt ook bij ons terecht voor advies op het gebied van onder andere SEO optimalisatie, content marketing en social media marketing. Ben je benieuwd wat onze specialisten voor jouw onderneming kunnen betekenen? Stuur ons dan een berichtje via info@intelligentonline.nl, bel ons via 030-3070322 of kom langs bij ons SEO bureau in Utrecht.