website footer

De website footer: een beginnershandleiding

Als jij aan het ontwerpen van een website denkt, wat schiet jou dan als eerst te binnen? Misschien denk je aan een mogelijke lay-out van de homepagina, of stel je je voor waar je je logo zult plaatsen. Of misschien denk je wel aan die standaardpagina’s die je op elke website tegenkomt, zoals de ‘Over ons’ en ‘Contact’ pagina’s. De website footer wordt vaak echter vergeten – en dat terwijl dit element juist zo belangrijk is! In dit artikel vertellen onze webdesign experts je wat een website footer precies is en waarom elke website dit design element zou moeten hebben. Ook laten we je zien wat je in een webdesign footer kunt zetten – en wat je beter achterwege kunt laten.

Wat is een website footer?

Wat is een website footer eigenlijk? Hoewel veel internetgebruikers deze term niet kennen, weten we zeker dat je weleens een footer hebt gezien. Een footer is namelijk dat brede, rechthoekige vlak onderaan (bijna) elke webpagina. In dit vlak vind je meestal allerlei links naar andere pagina’s op de website. Ook zetten ondernemingen hier vaak hun contactinformatie neer. Een footer is eigenlijk het tegenovergestelde van een header. De header is namelijk dat vlak bovenaan een pagina, waar je vaak het logo en de merknaam van de onderneming vindt. Ook wordt de titel van de betreffende pagina hier vaak geplaatst. Hoewel de header erg bekend is, wordt de website footer door veel (kleine) ondernemers over het hoofd gezien.
 
footer

Wat zijn de functies van een website footer?

Doordat een website footer helemaal onderaan de pagina staat, wordt vaak gedacht dat dit designelement niet zo belangrijk is. Niets is echter minder waar – een website footer is juist ontzettend belangrijk. We leggen je graag uit waarom. Als een bezoeker van je website je footer ziet, betekent dat dat hij of zij helemaal naar beneden is gescrold. Dat kan betekenen dat de bezoeker op je pagina niet heeft gevonden wat hij of zij zocht. Het gebruik van een website footer biedt je de kans om de bezoeker alsnog van deze informatie te voorzien. Dit kun je bijvoorbeeld doen door hier een link naar belangrijke maar lastig vindbare content te plaatsen. Ook kun je deze ruimte gebruiken om je bezoeker nogmaals van je diensten of producten te overtuigen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar een van de meestgebruikte methoden is het plaatsen van reviews van andere klanten.

Waarom is een webdesign footer zo belangrijk?

Een footer is dus een belangrijk middel om twijfelende bezoeker ervan te overtuigen om op je website te blijven. Een website footer is echter nog om een andere reden van belang. Als een internetgebruiker je website bezoekt, heeft hij of zij bepaalde verwachten. Zo verwachten je websitebezoekers bijvoorbeeld bovenaan je homepagina een menu te zien, en ergens een contactpagina te vinden. Dit soort elementen horen namelijk bij de standaardstructuur van een website. Ook een website footer hoort in dit standaardplaatje. Helaas zien we vaak dat zzp’ers en kleine ondernemingen hier geen gebruik van maken. Dat is zonde. Op het moment dat een websitebezoeker gebruik wil maken van je footer en deze niet kan vinden, geeft dat namelijk een incomplete indruk. Dit kan je website een slordige uitstraling geven – of, in het ergste geval, zelfs een onbetrouwbare uitstraling.

Wat zet je in een webdesign footer?

Het belang van een webdesign footer mag dus niet worden onderschat. Het hebben van een website footer is echter niet genoeg – je moet hier natuurlijk ook waardevolle, relevante informatie in plaatsen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van informatie die niet in een footer zou misstaan.
 

  1. Belangrijke links

Zoals we al eerder aangaven, worden website footers vooral gebruikt door bezoekers die ergens naar op zoek zijn. Het is dan ook slim om een aantal belangrijke links in je footer te plaatsen. Hoe bepaal je echter welke links belangrijk zijn? Het gaat hierbij vooral om primaire links. Dit zijn links naar algemene pagina’s die voor (bijna) al je klanten van belang zijn. Denk bijvoorbeeld aan je contactpagina, je algemene voorwaarden en je privacybeleid. Ook secundaire links kunnen in de website footer worden geplaatst. Ook dit zijn algemene webpagina’s, maar deze zijn voor een kleiner deel van je bezoekers van belang. Een vacaturepagina of pagina voor persberichten zijn hier goede voorbeelden van. Links naar specifieke producten of specifieke blogartikelen passen wat minder goed in een website footer. Deze links zijn immers slechts voor een klein deel van je klanten van belang.

  1. Navigatie

Naast belangrijke links kun je er ook voor kiezen om een gesimplificeerd navigatiemenu in de footer op te nemen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de belangrijkste categoriepagina’s in de footer op te nemen.

  1. Klantenbinding

Je wilt natuurlijk een band opbouwen met je websitebezoekers. Hoe sterk die band, hoe groter de kans immers is dat deze bezoekers over zullen gaan tot conversie. Een goede manier om deze band te smeden (en te verstevigen) is door je social media kanalen in je footer te plaatsen. Zo kan de bezoeker in één oogopslag zien waar hij of zij je onderneming nog meer kan vinden. Een andere manier om je klantenbinding te versterken is door met regelmaat een nieuwsbrief te verzenden. De website footer is een goede plek voor het inschrijven voor zo’n nieuwsbrief.
 

  1. Beoordelingen en keurmerken

Een websitebezoeker zal alleen tot conversie overgaan als hij of zij ervan overtuigd is dat jouw onderneming betrouwbaar is. Om te laten zien dat je bedrijf wel degelijk betrouwbaar is, zou je je ontvangen keurmerken in de website footer kunnen plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk. Een andere manier om het vertrouwen van je bezoekers te winnen is door reviews van andere klanten in de website footer te plaatsen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de TrustBox widget gebruiken. Dit is een widget waarin je TrustPilot reviews worden getoond. Het voordeel van zo’n widget is dat bezoekers kunnen zien dat de reviews afkomstig zijn van een onafhankelijke organisatie, en dat je ze niet, bij wijze van spreken, zelf hebt geschreven.

Veelgemaakte foute

Heb je al een website footer? Heel goed! Controleer dan wel even of je niet een van deze veelvoorkomende fouten hebt gemaakt. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je je footer niet optimaal inzet.
 

  1. Een footer zonder overzicht

Als een websitebezoeker naar je footer kijkt, is de kans groot dat deze bezoeker dat doet omdat hij of zij iets zoekt. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de informatie in de footer duidelijk is georganiseerd. Je hebt immers niets aan handige linkjes of overtuigende reviews als de footer zo rommelig is dat bezoekers de moeite niet willen nemen om dit te lezen. Probeer de informatie in je footer in logische groepen in te delen, en maak waar nodig gebruik van opsommingstekens of (verschillende) tussenkopjes.

  1. Te veel of juist te weinig informatie

Voortbordurend op het vorige punt – een website footer heeft weinig toegevoegde waarde als er zóveel informatie in staat, dat de bezoeker alsnog niet kan vinden wat hij of zij zoekt. Wees dus kritisch met welke informatie je in de footer plaatst. Het is overigens wel belangrijk om ook niet te weinig informatie in de footer te zetten – dat kan namelijk een incomplete, slordige indruk geven.

Een website laten maken bij Intelligent Online

Heb je op dit moment nog geen website footer, maar zou je er wel graag een willen? Of zou je je hele website wel eens een metamorfose willen geven? De webdesign experts van Intelligent Online ontwikkelen graag een passend webdesign voor je – mét een mooie footer! Naast webdesign kun je overigens ook bij ons terecht voor SEO diensten, SEA training en advies over conversieratio optimalisatie. Ook helpen we je graag met je social media marketing.