Content marketing uitbesteden

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is content marketing en waarom zou je content marketing uitbesteden?

Als het gaat over online marketing valt vaak het begrip ‘content marketing,’ maar wat is nou eigenlijk de betekenis van content marketing? Content marketing is kort gezegd een marketingtactiek die draait om het creëren en publiceren van content die waardevol is voor je doelgroep. Door content te posten die je doelgroep interessant en/of behulpzaam vindt, versterk je de band met je doelgroep en verwerf je autoriteit. Ook creëer je op deze manier interactie met je klanten. De kans op een zakelijke transactie wordt hierdoor groter. Er zijn verschillende manieren om content te produceren. Een populaire manier van content marketing is het publiceren van relevante blogartikelen en/of e-books. Ook podcasts komen de afgelopen jaren steeds meer in opkomst. Verder kun je bijvoorbeeld denken aan e-mail nieuwsbrieven, webinars, video’s, whitepapers en apps. Het ontwikkelen van content is een tijdrovend proces. Voordat je kunt beginnen met het produceren van content, dient er namelijk eerst onderzoek te worden gedaan naar de behoeften en gewoonten van je doelgroep. Welke content scoort goed bij je doelgroep? Hoe onderscheidt je je van de concurrentie? Daarnaast is het belangrijk om de resultaten van je gepubliceerde content te meten. Is de content effectief? Heeft de geplaatste content geleid tot hogere bezoekersaantallen of een hogere omzet? Ook dit kost tijd en inspanning. Om die reden kiezen veel ondernemingen ervoor om hun content marketing uit te besteden. Ben je benieuwd wat content marketing voor jouw onderneming kan betekenen en of het uitbesteden van content marketing iets voor jou is? Lees dan snel verder.

Wat is het doel van content marketing?

Om te kunnen bepalen of (het uitbesteden van) content marketing iets voor jouw onderneming is, is het belangrijk om het doel van content marketing te begrijpen. Het uiteindelijke doel van content marketing is het verwerven van ’thought leadership’. Er is sprake van ’thought leadership’ als je doelgroep jouw onderneming ziet als een autoriteit in jouw vakgebied. Dit bereik je door je expertise met je doelgroep te delen. Stel bijvoorbeeld dat je een online dierenwinkel hebt. In dat geval zou je je kennis over huisdieren kunnen delen in een blog op je website. Je zou bijvoorbeeld een blogartikel kunnen schrijven over jouw voedingsadvies voor kittens. Als een katteneigenaar googelt hoeveel kattenvoer hij zijn kitten moet geven, is de kans groot dat hij jouw website tegenkomt. Door de katteneigenaar met zijn probleem te helpen en hem te informeren, vergroot je je naamsbekendheid en creëer je binding met de katteneigenaar. Hierdoor vergroot je de kans dat de katteneigenaar (in de toekomst) een aankoop doet op je website. Het schrijven van dit soort blogs kost echter veel tijd en inspanning. Om die reden kiezen veel ondernemingen ervoor om hun content marketing uit te besteden.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

Een goede content marketing strategie heeft verschillende voordelen. Allereerst is content marketing een duurzame vorm van marketing. Eén blog met advies over kattenvoer kan soms wel maanden- of zelfs jarenlang nieuwe bezoekers naar je website trekken. Ten tweede is content marketing erg persoonlijk. Deze vorm van marketing speelt immers in op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Waar leest jouw doelgroep graag over? Naar welke informatie is je doelgroep op zoek? De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor je content. Ten slotte kent content marketing veel verschillende vormen, waardoor deze makkelijk is aan te passen aan je doelgroep. Zo kun je bij een relatief jonge doelgroep bijvoorbeeld kiezen voor een vlog of infographic, en bij een wat oude doelgroep bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of uitgebreid blogartikel.

Wat zijn de nadelen van content marketing?

Helaas heeft content marketing ook een nadeel: het ontwikkelen van een content marketing strategie kan flink wat tijd en inspanning kosten. Voordat je kunt beginnen met het produceren van content, dien je namelijk eerst onderzoek te doen naar je doelgroep. Wat zijn de internetgewoonten van jouw doelgroep? Wat voor content vindt je doelgroep leuk om te zien? Hoe moet deze content worden vormgegeven? Het uitvoeren van een dergelijk onderzoek kan enige tijd kosten. Heb je geen tijd om je naast het runnen van je onderneming bezig te houden met dergelijk marktonderzoek? In dat geval is het wellicht nuttig om je content marketing uit te besteden aan een content marketing specialist.

content marketing tips

Het belang van een goede SEO score

SEO is een essentieel onderdeel van elke content marketing strategie B2B. De afkorting SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel het optimaliseren van de positie van je website in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger je SEO score, hoe hoger je webpagina in de lijst met zoekresultaten staat en hoe meer bezoekers je content zal trekken. De meeste internetgebruikers klikken namelijk op één van de eerste zoekresultaten van een zoekmachine, en kijken niet naar de lagere zoekresultaten. Er zijn verschillende manieren om de SEO van je content te verhogen. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende blogartikelen schrijven met daarin zoekwoorden die vaak door jouw doelgroep worden gebruikt. Hieronder leggen we je uit hoe dit werkt.

Het schrijven van content in drie stappen

 

Stap 1: Ga op zoek naar de beste keywords voor jouw SEO teksten

Je doel is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google terecht te komen. Dit vergroot immers de kans dat een Google gebruiker je website zal bezoeken. Alvorens je begint met het schrijven van de SEO teksten, is het zaak om jezelf af te vragen bij welke zoektermen je je SEO score wilt verbeteren. Op welke zoekwoorden zoekt jouw doelgroep vaak? Als je een webshop voor studieboeken hebt, heb je weinig aan een hoge SEO score bij zoekwoorden als ‘kattenvoer’ of ‘goedkope vliegtickets’. De personen die deze zoekwoorden gebruiken, zullen immers waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in studieboeken. Het is daarom belangrijk om een zoekwoordenanalyse uit te voeren. In een dergelijke analyse onderzoek je welke zoekwoorden jouw doelgroep het meest gebruikt. Als bijvoorbeeld blijkt dat jouw doelgroep vooral zoekt op ‘studieboeken tweedehands’ en ‘studieboeken goedkoop’, is het zaak om je SEO score bij deze zoekwoorden te verhogen. Dit doe je door blogartikelen te schrijven waarin je deze zoekwoorden subtiel verwerkt. Heb je geen vlotte pen? Je content marketing uitbesteden is in dat geval wellicht een goede keuze.

Stap 2: Klaar? Schrijven maar!

Kies je er voor om je content marketing niet uit te besteden maar om zelf aan de slag te gaan? Content schrijven voor een website is – zeker in het begin – niet altijd even makkelijk. Hieronder vind je een aantal tips om je op weg te helpen.

  • Om de binding met klanten te versterken, is het belangrijk om oprechte en relevante content te bieden. De content moet je doelgroep aanspreken, informeren en/of amuseren. Wat vindt jouw doelgroep interessant om te lezen? Met welke problemen wordt je doelgroep geconfronteerd, en hoe kun jij hierbij helpen? Dit kan het best worden geïllustreerd aan de hand van een voorbeeld. Een studieboekenwebshop heeft (voornamelijk) studenten als doelgroep. In dat geval zou je bijvoorbeeld een blog kunnen schrijven met handige studietips voor de tentamenweek. Ook kun je bijvoorbeeld content schrijven over goedkope, eenvoudige recepten en makkelijke manieren om geld te besparen.
  • Als aanvulling op de vorige tip – zorg ervoor dat je content niet aanvoelt als een reclametekst. De kans is namelijk groot dat de lezer hier niet op zit te wachten. Om die reden wordt ook wel ‘keep the product in your pocket’ gezegd – zorg ervoor dat de inhoud van je content er niet te product- of dienstgericht is. Het is zeker mogelijk om je product of dienst te bespreken en je lezer op te roepen tot actie, maar besteed hier niet te veel ruimte aan. Probeer in plaats daarvan je lezer op subtiele wijze van de waarde van jouw product of dienst te overtuigen. Leg de nadruk op het delen van je kennis in plaats van op je product of dienst. Hierdoor ontstaat er communicatie en interactie met de klant, en verwerf je steeds meer autoriteit.
  • Zorg ervoor dat de tekst leesbaar is! Dat klinkt als een inkoppertje, maar dit zien we in de praktijk helaas vaak misgaan. Vooral het verkeerd gebruik van keywords kan leiden tot een onleesbare tekst. Zorg er daarom voor dat je niet te veel zoekwoorden gebruikt, en dat je deze op natuurlijke wijze in de tekst verwerkt. Ook is het belangrijk om de teksten te voorzien van een duidelijke structuur. Verdeel de tekst in alinea’s, geef elke alinea een bijpassend tussenkopje en gebruik witregels. Ook kun je belangrijke woorden bijvoorbeeld onderstrepen of dikker drukken. Dit is niet alleen fijn voor de lezer, maar ook voor je SEO score.
  • Vraag jezelf per tekst af wat je met deze tekst wil bereiken. Wil je graag dat de lezer zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, of contact met je opneemt? Of wil je juist dat hij een offerte aanvraagt? Om de lezer nog een extra duwtje in de juiste richting te geven, is het raadzaam om een call to action in je tekst op te nemen. Zorg er echter voor dat je niet te veel call to actions gebruikt. Bij een korte tekst is één call to action voldoende.

Stap 3: Houd de effectiviteit van je SEO teksten goed in de gaten

Heb je een goede tekst op papier gezet? Dan is het nu tijd om deze tekst op je website te posten. Je kunt echter nog niet achteroverleunen. Nadat je je tekst hebt gepost, is het belangrijk om de effectiviteit van deze tekst te monitoren. Heeft de tekst geleid tot hoge bezoekersaantallen? Wat voor effect heeft de tekst op het aantal conversies gehad? Op deze manier kom je erachter wat wel en niet werkt. Op basis van deze bevindingen kun je je content marketing strategie steeds beetje bij beetje bijschaven. Weet je niet zo goed hoe je de effectiviteit van je SEO teksten kunt analyseren? Kies er dan voor om je content marketing uit te besteden aan een specialist.

7 veelvoorkomende valkuilen bij het schrijven van content voor een website

 

  • 1. Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine. Het is dan ook logisch dat het content marketing plan van de meeste bedrijven zich voornamelijk op Google richt. Vergeet echter ook zoekmachineas als Bing en Yahoo niet. Komt een deel van je doelgroep uit het buitenland? Zoek dan per land op wat de meest gebruikte zoekmachine in dat land is en bouw daar een content marketing strategie omheen.
  • 2. Het gebruik van keywords kan wonderen doen voor je SEO score. Dit heeft soms echter tot gevolg dat tekstschrijvers iets té gretig zijn en de hele tekst volstoppen met keywords. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd. Dit werkt averechts: een overvloed aan zoekwoorden leidt tot een lagere SEO score – het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken! Ook zorgt dit ervoor dat je teksten minder goed leesbaar zijn, waardoor het aantal conversies afneemt. De meeste SEO experts raden daarom een keyword denisty van 1 à 2% aan. Dit betekent dat maximaal 1 à 2% van het aantal woorden van de tekst uit keywords moet bestaan.
  • 3. Zorg ervoor dat je content uniek is! Als je content (grotendeels) overeenkomt met een andere webpagina (op je eigen website of op een andere website), wordt dit duplicate content genoemd. Het gebruik van duplicate content kan tot een lagere Google ranking leiden, waardoor je webpagina minder vindbaar is. Zorg er dus voor dat je teksten zo origineel mogelijk zijn! Als je een productomschrijving moet schrijven, is het dus het beste om deze tekst van begin tot eind zelf te bedenken, en niet de productomschrijving van de fabrikant over te nemen. Helaas kun je ook onbedoeld te maken krijgen met duplicate content, bijvoorbeeld door URL parameters en CMS templates. Hierdoor kan het voorkomen dat er duplicate content op je website staat zonder dat je het door hebt. Gelukkig bestaan er verschillende tools om duplicate content te detecteren, zoals Screaming Frog en Link Sleuth.
  • 4. Vergeet de meta-beschrijving niet! De meta-beschrijving is het blokje tekst onder de link naar je webpagina in de zoekresultaten van een zoekmachine. In dit stukje tekst staat vaak een korte omschrijving of samenvatting van hetgeen er op de betreffende pagina wordt besproken. Als je geen meta-beschrijving schrijft, zal de zoekmachine zelf een meta-beschrijving genereren. Het is echter slimmer om zelf een meta-beschrijving te schrijven. Een meta-beschrijving geeft de lezer namelijk alvast een inkijkje in de inhoud van je blog, waardoor de kans groter is dat hij je webpagina zal aanklikken. Hierdoor stijgt je doorklikpercentage, wat op zijn beurt weer een positief effect heeft op je SEO ranking.
  • 5. Zorg ervoor dat de pagina waar je blog op staat snel laadt! Een snelle laadtijd heeft namelijk een positief effect op je SEO positie. Ook is de laadtijd van grote invloed op de bereidheid van Google gebruikers om je pagina te bezoeken: als het laden te lang duurt, zal een groot deel van de gebruikers al snel afhaken. Het is daarom belangrijk op de laadtijd zoveel mogelijk te optimaliseren.
  • 6. Neem de URL’s van je webpagina’s eens onder de loep! Hoe is de URL opgebouwd? Het gebruik van een CMS kan leiden tot lange, complexe URL’s met lange reeksen van letters en cijfers. Dit is niet ideaal voor de vindbaarheid van je blog. Het is beter om een korte, eenvoudige URL te gebruiken, bijvoorbeeld een URL die enkel bestaat uit de naam van je website, een hoofdcategorie, een subcategorie en een (kort) beschrijvend deel.
  • 7. Bij content markering wordt er vaak alleen gekeken naar de tekst. Zonde, want ook afbeeldingen kunnen invloed hebben op je SEO score! Een zoekmachine kan beeldmateriaal niet lezen, maar de metadata van het beeldmateriaal heeft wel degelijk invloed op je vindbaarheid. Het gaat hierbij vooral om de alt tag (de tekst die verschijnt wanneer de afbeelding niet kan worden geladen) en de title tag (de tekst die verschijnt als je met de cursor over de afbeelding beweegt). Vergeet deze metadata dus niet te optimaliseren met relevante keywords en tekst! Ook hier geldt echter dat een overvloed aan keywords een averechts effect heeft op de SEO score.

 

Het uitbesteden van content marketing

Eén ding is zeker: er komt heel wat kijken bij content optimalisatie! Het ontwikkelen van een goede B2B content marketing strategie kost niet alleen veel tijd en inspanning, maar vergt ook voldoende kennis van online marketing en SEO. Beschik je niet over deze kennis of heb je geen tijd om een volledige content marketing strategie te ontwikkelen en uit te voeren? Misschien is het uitbesteden van content marketing dan het overwegen waard. In dat geval ontwikkelt een SEO bureau een passende B2B content marketing strategie voor jouw onderneming. Ook zal het SEO bedrijf de content voor je creëren, testen en monitoren.

Intelligent Online: dé specialist op het gebied van content optimalisatie

Wil je je content marketing uitbesteden? In dat geval ben je bij Intelligent Online aan het juiste adres. Op basis van jouw wensen en behoeften ontwikkelen onze SEO specialisten een content marketing strategie die perfect aansluit bij jouw doelgroep. Samen zorgen we ervoor dat jouw onderneming dé autoriteit in jouw vakgebied wordt! Je kunt ook bij ons terecht voor het uitbesteden van SEO optimalisatie. Met behulp van onze kennis van SEO en jarenlange ervaring, zorgen we ervoor dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan. Ook laten we je zien hoe je je huidige reclamecampagnes verbetert en hoe je alles uit je Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn profielen haalt. Aangezien we voldoende vertrouwen hebben in onze vaardigheden, werken we bij Intelligent Online niet met vaste contracten. Je zit dus nergens aan vast!

Een content marketing strategie op maat

Wil je graag je winst en naamsbekendheid verhogen? Wil je nieuwe klanten aantrekken en de binding met bestaande klanten versterken? Een content marketing strategie helpt hierbij. Ben je nieuwsgierig hoe je website er op dit moment voor staat en waar je op dit moment kansen laat liggen? Vraag dan onze gratis groeiscan aan! Bij een groeiscan neemt ons team van SEO experts de kwaliteit van jouw website en social media kanalen onder de loep. Wij onderzoeken wat er allemaal goed gaat, en wat er eventueel beter kan. Hierbij kijken we onder andere naar de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Ook duiken we in de techniek achter je website. Onze groeiscan is helemaal gratis!

Ons team van SEO specialisten helpt je graag

Online marketing is onze passie. We helpen je dus graag met het verbeteren van je content marketingstrategie! Wil je graag onze groeiscan aanvragen of heb je een vraag voor ons? Stuur ons dan gerust een mailtje via info@intelligentonline.nl of bel ons op via 030-3070322. Samen bekijken we wat Intelligent Online kan betekenen voor jouw onderneming. Samen gaan we voor succes!

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online