Wat is de Penguin update?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat houdt de Penguin update in?

De eerste Google Penguin update vond plaats in 2012. Deze update veroorzaakte heel wat tumult in de online marketingwereld. De Google Penguin update had en heeft namelijk veel invloed op de SEO ranking. Het is daarom voor ondernemers belangrijk om op de hoogte te zijn van de werking van Google Penguin. De Google Penguin update kan in één zin worden samengevat: Google Penguin stelt het Google zoekalgoritme in staat om te controleren of linkbuilding op een eerlijke, organische wijze gebeurt. Om de werking van Google Penguin goed te kunnen begrijpen, moeten we eerst kijken naar het begrip ‘linkbuilding’.

Google Penguin Update

Wat is linkbuilding?

Google gebruikt een breed scala van factoren om te bepalen hoe hoog (of hoe laag) een webpagina in de zoekresultaten moet worden getoond. Het gebruik van relevante zoekwoorden op en de leesbaarheid van de betreffende webpagina zijn voorbeelden van zulke factoren. Een andere relevante factor is de mate waarin andere webpagina’s naar de betreffende webpagina linken. Hoe meer andere webpagina’s naar een bepaalde pagina linken, hoe beter de SEO positie van die pagina. Google ziet een link naar jouw webpagina namelijk als een soort aanbeveling. Hier komt het begrip ‘linkbuilding’ in beeld. Er is sprake van linkbuilding als een websitebeheerder links naar zijn webpagina verzamelt. Dit kan op twee manieren.

  • Allereerst kan linkbuilding op een natuurlijke manier plaatsvinden. Hiervan is sprake als je content zo waardevol is dat andere websites uit zichzelf de beslissing maken om naar jouw webpagina te linken. Hoe hoger het aantal links, hoe beter andere websites jouw content vinden.
  • Linkbuilding kan echter ook op een onnatuurlijke manier plaatsvinden. Hier is bijvoorbeeld sprake van als je links koopt of ruilt met andere websites. Ook worden er vaak geautomatiseerde programma’s ingezet om links te creëren. In dit geval zeg het aantal links dus niets over de kwaliteit van je content.

 

De gevolgen van Google Penguin voor linkbuilding

In het verleden keek het zoekalgoritme van Google bij het bepalen van de SEO score van een webpagina alleen naar het aantal links: hoe meer links, hoe hoger de SEO positie van de webpagina. Dit had tot gevolg dat websites zoveel mogelijk links gingen verzamelen. Deze linkbuilding vond voornamelijk plaats op onnatuurlijke wijze. Door links te kopen en/of te ruilen en geautomatiseerde programma’s in te zetten, verzamelden websites in een rap tempo honderden of zelfs wel duizenden links. Hierdoor kwam deze websites steeds hoger in de zoekresultaten te staan – en dat terwijl de links in kwestie niets zeiden over de kwaliteit van deze content. De Google Penguin update heeft hier verandering in gebracht. Deze update zorgt ervoor dat er niet langer wordt gekeken naar het aantal links, maar naar het aantal relevante links. Google Penguin controleert of links daadwerkelijk zijn verdiend, of dat deze op onnatuurlijke wijze zijn verkregen. Als Google onnatuurlijke linkbuilding (ook wel linkspam genoemd) detecteert, krijg je hiervoor een penalty: je website zal dan lager in de SEO ranking worden getoond.

Hoe detecteert Google Penguin 4.0 linkspam?

Om te bepalen of er sprake is van linkspam, kijkt Google Penguin onder andere naar de volgende factoren.

  • Google Penguin kijkt naar de kwaliteit van de websites die naar jou linken. Plaatsen onbetrouwbare, dubieuze websites links naar jouw website? Dan is dat voor Google Penguin een indicatie dat er sprake is van linkspam.
  • Heb je in het verleden links gekocht? Dat heeft Google Penguin meteen in de gaten. Je kunt voorkomen dat dit een negatief effect op je SEO score heeft door deze links te voorzien van een nofollow-tag.
  • Een gezond linkprofiel bestaat uit links die afkomstig zijn van verschillende domeinen. Zijn je links grotendeels afkomstig van dezelfde domeinen? Dit vormt voor Google een aanwijzing dat de links op onnatuurlijke wijze zijn verkregen.

Intelligent Online helpt je met het ontwikkelen van een eerlijke SEO strategie

De invloed van de Penguin update op de SEO ranking mag niet worden onderschat. Het is immers niet langer mogelijk om je SEO score te verhogen door links te kopen of te ruilen met andere websites. Sterker nog – dit zal zelfs leiden tot een lagere positie in de SEO ranking! Er zijn gelukkig wel andere manieren om je SEO score te verhogen, zoals SEO copywriting. Wil je weten op welke manieren de SEO positie van jouw onderneming kan worden verbeterd? Vraag dan een gratis groeiscan aan bij SEO bedrijf Intelligent Online. Onze SEO experts vertellen je graag wat er beter kan.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online