webdesign trends

Dé webdesign trends van dit moment

Het ene seizoen kom je in de kledingwinkels alleen maar beige- en bruinachtige natuurtinten tegen, het andere seizoen stralen alle neonkleuren je tegemoet – trends komen en gaan. Hoewel het op het eerste gezicht misschien minder zichtbaar is dan in de mode industrie, geldt dit ook voor website designs. Het ene moment worden minimalistische, zwart-witte webdesigns mooi gevonden, het volgende moment zijn pastelkleuren en prints een hit. Ben je nieuwsgierig of jouw website overeenkomt met de hedendaagse trends? Of kan je huidige website wel een metamorfose gebruiken, en ben je op zoek naar inspiratie? In dit artikel zetten we de populairste webdesign trends van dit moment voor je op een rij. Ook vertellen je in hoeverre het belangrijk is om met dit soort webdesign trends mee te gaan, en hoe je aan een goed webdesign komt. Kun je een webdesign het beste zelf ontwerpen, of is het slimmer om een webdesigner in te schakelen? In dit artikel lees je het allemaal.

Het belang van een goed website design

Een website is vandaag de dag onmisbaar voor elke ondernemer – dat weten we allemaal wel. Het is echter niet alleen belangrijk dat je een website hebt, maar ook dat deze website goed werkt en de website lay-out er aantrekkelijk uitziet. In het gros van de gevallen is je website namelijk de plek waar potentiële klanten voor het eerst kennismaken met je bedrijf. Als ze tijdens die eerste ontmoeting worden geconfronteerd met vloekende kleuren, niet bij elkaar passende lettertypen, wazige afbeeldingen en menu’s die niet goed werken, is de kans klein dat je een goede eerste indruk maakt. Dit kan ertoe leiden dat de potentiële klant je website wegklikt en besluit een bezoekje aan de website van de concurrent te brengen, om daar tot conversie over te gaan. Dat willen we natuurlijk niet hebben! Om die reden is het belangrijk om te investeren in een goed webdesign.
 
webdesign trends

Het belang van het volgen van webdesign trends

We gaven eerder al aan dat webdesigns erg onderhevig zijn aan trends. Hoe belangrijk is het echter om dat soort trends te volgen?

  • Laten we beginnen met te zeggen dat authenticiteit het allerbelangrijkste is aan een website. Met andere woorden – je moet ervoor zorgen dat je webdesign aansluit bij de identiteit en de normen en waarden van je onderneming. Het is dus alleen raadzaam om een webdesign trend te volgen als dit bij je onderneming past. Als je een advocatenkantoor hebt en naar een betrouwbare, zakelijke uitstraling streeft, is het dus niet aan te raden om je website vol te zetten met allerlei vrolijke, tropische prints en glitterplaatjes – ook al is dit op dat moment een webdesign trend.
  • Stel echter dat er opeens een webdesign trend langskomt die wél goed bij je onderneming past. Is het dan slim om die webdesign trend te volgen? Onzes inziens is dat zeker het geval. Door de trend te volgen, laat je namelijk zien dat je goed op de hoogte bent van de actualiteiten en veel moeite doet om je website aantrekkelijk te maken. Zorg er echter wel voor dat je de trend niet klakkeloos kopieert, maar wel hier wat eigens in aanbrengt. Je wilt er immers wel voor zorgen dat je doelgroep je kan onderscheiden van je concurrenten – en dat wordt lastig als jullie allemaal dezelfde website hebben.
  • We gaven hierboven al aan dat het niet slim is om een webdesign trend te volgen als deze trend niet bij je bedrijf past. Dat klopt helemaal, maar draaf hier niet te ver in door. Als je nooit een webdesign trend volgt, kan dat er in het uiterste geval namelijk toe leiden dat je website er op een gegeven moment verouderd uit gaat zien. Deze ouderwetse look kan je website een slordige of zelfs onbetrouwbare uitstraling geven. Je wekt in dat geval immers de indruk dat je niet veel moeite in het uiterlijk van je website wil steken. In sommige gevallen kan het dus toch een goed idee zijn om een paar elementen van de huidige webdesign trends over te nemen – ook al zijn deze trends misschien niet honderd procent jouw smaak.

Onze favoriete webdesign trends van dit moment

 
website trends 2021
Kan je website wel een kleine (of grote) make-over gebruiken? Het kijken naar huidige webdesign trends is een goede manier om inspiratie op te doen. Hieronder vind je een overzicht van onze persoonlijke favorieten. Welke webdesign trend is jouw favoriet?

  1. Een asymmetrisch webdesign

Op het gebied van webdesign komen we de laatste jaren voornamelijk symmetrische ontwerpen tegen. Dit komt voornamelijk doordat symmetrische ontwerpen rustiger zijn voor het oog en intuïtief werken. De laatste tijd zien onze webdesign experts echter steeds meer asymmetrische website lay-outs. Wij begrijpen die populariteit helemaal – het gebruik van een asymmetrische lay-out is een relatief eenvoudige manier om op te vallen en de aandacht van de websitebezoeker te grijpen. Een asymmetrisch webdesign klinkt op het eerste gezicht misschien wat extreem, maar dat is niet noodzakelijkerwijs het geval – de asymmetrie kan op een hele subtiele wijze worden aangebracht. Een goed voorbeeld van een subtiel asymmetrisch webdesign is een website die met behulp van een horizontale lijn in twee vlakken verdeeld is, waarbij de horizontale lijn niet door het midden loopt, maar bijvoorbeeld een 60/40 verdeling maakt. Ook zien we vaak webdesigns waarbij er in plaats van rechthoeken en vierkanten gebruikt wordt gemaakt van andere figuren, zoals cirkels, driehoeken en diamantvormen.

  1. Het gebruik van micro animatie

De magie van een goede website zit hem in de details – dat hebben de volgers van deze webdesign trend goed begrepen. Deze webdesign trend gaat om het gebruik van micro animaties. Een micro animatie is een kleine, korte animatie die iets aan de websitebezoeker communiceert. Het bekendste voorbeeld van een micro animatie is het zandlopertje: als dit symbool verschijnt, wordt aan de gebruiker gecommuniceerd dat de pagina aan het laden is. Veel websites hebben deze micro animatie een make-over gegeven door in plaats van een zandlopertje gebruik te maken van een ander symbool. Dit is een uitstekende manier om de gebruikerservaring van je website te personaliseren. Naast een dergelijk laadsymbool zijn er echter nog tal van andere micro animaties denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan een animatie die aangeeft dat een bestand aan het downloaden is, of een animatie die wordt afgespeeld op het moment dat de gebruiker op een knop heeft geklikt.

  1. Een goed webdesign is een toegankelijk webdesign

Misschien ben je wel eens op een website terechtkomen die door een lichte achtergrond en lichte letters nauwelijks leesbaar was. De kans is groot dat je deze website toen meteen hebt weggeklikt. Stel je eens voor dat je dit probleem altijd hebt. Vervelend, toch? Slechtzienden maken dit probleem dagelijks mee. Gelukkig zijn er tal van manieren om een website ook voor slechtzienden toegankelijk te maken. Zo kan een goede kleurstelling wonderen doen. Ook voorleesknoppen, de mogelijkheid om de letters te vergroten en het gebruik van alt teksten maken een wereld van verschil. Deze functies kunnen overigens niet alleen behulpzaam zijn voor slechtzienden, maar ook voor ouderen. Helaas zagen we de afgelopen jaren dat weinig websites hier aandacht aan besteedden. Gelukkig lijkt toegankelijkheid voor veel webdesign bureaus steeds belangrijker te worden.

  1. Neem afscheid van je video headers

Een paar jaar geleden was het erg hip om een video in je header te plaatsen. De laatste tijd komt dit steeds minder vaak voor. Wij zijn daar niet erg rouwig om. Hoewel een video header er imposant uit kan zien, gaat dit bijna altijd ten koste van de snelheid van je website. Dit heeft op zijn beurt weer een negatief effect op je SEO ranking. Ook de conversieratio lijdt hieronder. Hier komt bij dat een video header niet erg gebruiksvriendelijk is: als iemand snel iets op je website op wil zoeken, zit diegene waarschijnlijk niet op een 2 minuten durende video te wachten. De kans is dan groot dat deze persoon je website wegklikt en een andere website uitzoekt.

  1. Een persoonlijke touch

De laatste jaren shoppen we steeds meer online – zeker sinds het uitbreken van de corona pandemie. Hierdoor hebben webshops de reguliere winkels noodgedwongen deels vervangen. Dit legt een pijnlijk verschil bloot: waar je in een winkel persoonlijk advies van de verkoper kunt krijgen, is een webwinkel een stuk afstandelijker. Hoewel je natuurlijk contact op kunt nemen met de klantenservice, vormen de – vaak lange – wachttijden voor veel (potentiële) klanten een grote hindernis. Bovendien geeft een klantenservice meestal geen persoonlijk advies, maar wordt alleen geholpen met praktische vragen, bijvoorbeeld over de status van een bestelling. Om het verschil tussen reguliere winkels en webwinkels te overbruggen, zien we echter steeds vaker dat webshops een persoonlijkere aanpak hanteren. Dit doen ze bijvoorbeeld door het plaatsen van laagdrempelige informatieve teksten, maar ook door hun klanten de mogelijkheid te geven om telefonisch shopadvies te vragen. Ook bieden steeds meer websites de mogelijkheid om met het personeel te videobellen. Dit is vooral een goede oplossing voor webwinkels die dure producten aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan elektronica, design meubels of matrassen.

  1. Een mobielvriendelijke lay-out

Je kent het wel – je Googelt iets op je mobiele telefoon, maar de website die je aanklikt is helemaal niet geschikt voor je mobiele apparaat. Menu’s staan op de verkeerde plek, knoppen overlappen elkaar, het scrollen hapert… Erg irritant. Gelukkig zullen we dit soort mobielonvriendelijke websites steeds minder vaak tegenkomen – als we de webdesign trends mogen geloven tenminste. De focus komt namelijk steeds meer op mobiele apparaten te liggen. Zo maken steeds meer websites gemaakt van een zogenaamd ‘hamburgermenu’. Dit is een menu dat alleen uitklapt als je een bepaalde knop aanklikt. Deze knop wordt meestal aangegeven met drie streepjes – vandaar ook de naam. Zo bespaar je niet alleen ruimte op je mobiele website, maar vergroot je ook nog eens het gebruiksgemak: de bezoeker heeft immers het hele menu letterlijk onder zijn duim. Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? We raden je aan om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen! Een mobielonvriendelijke lay-out doet namelijk niet alleen af aan de gebruikservaring, maar gaat ook nog eens ten koste van je SEO ranking.
 
mobiel

  1. Less is more

Een paar jaar geleden waren vooral maximalistische webdesigns populair. Denk bijvoorbeeld aan automatisch afspelende video’s, afbeeldingen carrousels, uitgebreide menu’s… Deze stijl lijkt steeds minder populair te worden. De laatste tijd ligt er namelijk steeds meer focus op subtiliteit en elegantie. Dit ziet er niet alleen gestroomlijnd uit, maar zal tevens de laadsnelheid van je website ten goede komen. Daar zullen je websitebezoekers vast blij mee zijn – en jij ook, want de kans is groot dat dit een positief effect heeft op het aantal conversies. Ook komt de snellere laadtijd je SEO positie ten goede. Twee vliegen in één klap dus!

  1. Gedurfde kleuren

Hoewel veel websites op het gebied van de functionaliteiten dus voor een minimalistische aanpak kiezen, geldt dat niet noodzakelijkerwijs voor het uiterlijk van die websites. We zien namelijk steeds meer webdesigns met gedurfde, heldere kleuren en drukke prints – een reactie op de zachte, neutrale natuurtinten die de afgelopen jaren erg hip waren. Ook op het gebied van typografie mogen er risico’s worden genomen – we zien steeds meer opvallende, stilistische lettertypen en grote fonts. Dit is niet alleen een goede manier om de aandacht van je bezoekers te trekken, ook vergroot je op deze manier je herkenbaarheid. Eén ding is zeker: dit is hét moment om creatief aan de slag te gaan!

  1. Dark mode

Niets is vervelender dan om in het donker naar een felverlicht scherm te moeten kijken. Om die reden kwam afgelopen jaar de dark mode steeds meer in opkomst. Dit is een webdesign waarbij de lichte kleuren op je website door donkere kleuren worden vervangen, zoals zwart en donkerblauw. Dit geeft de ogen meer rust en bespaart ook nog eens heel wat energie. Een ander voordeel van een dark mode is dat de designelementen op je website meer opvallen. Hou er echter rekening mee dat niet al je bezoekers een donker design boven een lichte lay-out zullen verkiezen. Zo zullen sommige bezoekers de dark mode misschien minder mooi vinden, of de light mode toch fijner voor hun ogen vinden. Om die reden is het raadzaam om je bezoekers de keuze te geven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een knop met een lampje of een zonnetje op je website te plaatsen, waarmee de gebruiker de dark mode eenvoudig aan en uit kan zetten.

  1. Creëer rust met witruimte

Hoewel gedurfde kleuren dus steeds populairder worden, is ook wit aan een opmars bezig. De laatste jaren werd wit steeds vaker verruild voor kleuren als beige, taupe en duifgrijs, maar vandaag de dag is wit weer helemaal hot and happening. Het voordeel van wit is dat dit op tal van verschillende manieren in je webdesign kan worden gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld wit gebruiken om de gedurfde kleuren en typografieën die we hierboven noemden te balanceren, maar je kunt deze kleur ook gebruiken om een Scandinavische, minimalistische look te creëren. Ook kun je witruimte gebruiken om de aandacht op bepaalde foto’s, video’s of knoppen te leggen.

  1. Een mix van grafische ontwerpen en fotografie

Wil je je website een eigentijdse, hippe uitstraling geven? Dan is deze webdesign trend echt wat voor jou. In het verleden werden foto’s en grafische ontwerpen vooral apart gehouden, maar we zien de laatste tijd steeds vaker dat deze kunstvormen gemixt worden. Deze webdesign trend kom je vooral in de mode- en beautyindustrie tegen – denk bijvoorbeeld aan een mode fotoshoot waarbij de foto’s in de nabewerking versierd zijn met abstracte, geometrische vormen. Ook in andere vakgebieden kan deze stijl echter van pas komen. Een groot voordeel van deze webdesign trend is namelijk dat je de foto’s precies zo kunt (laten) bewerken als jij wilt. Hierdoor kun je een afbeelding (laten) creëren die naadloos aansluit bij identiteit van je onderneming.

  1. Een mix van typografie en fotografie

Fotografie wordt niet alleen gecombineerd met grafische illustraties, maar ook met typografie. Op deze manier creëer je een speels, fris effect dat een beetje doet denken aan de modetijdschriften uit de jaren tachtig en negentig. Een bijkomend voordeel van deze webdesign trend is dat dit nog wel eens een positief effect op de herkenbaarheid van je onderneming zou kunnen hebben. Niet alleen is deze webdesign trend een goede manier om op te vallen, ook zijn de meeste mensen beter in het onthouden van afbeeldingen dan van tekst. Door tekst met afbeeldingen te mixen, speel je daar slim op in.

  1. Vertel je bezoekers een verhaal

Wees eens eerlijk – als jij een webpagina bezoekt, lees je dan alle tekst op die pagina grondig door? De meeste mensen doen dit niet. Zij lezen de tekst vluchtig en slechts gedeeltelijk door, of lezen misschien zelfs alleen de tussenkopjes. Begrijpelijk, want je hebt waarschijnlijk nog meer te doen! Dit is echter vervelend wanneer er op die manier belangrijke informatie wordt overgeslagen. Om die reden is het van belang om te zoeken naar manieren om de aandacht van je bezoekers te grijpen – en, misschien nog wel veel belangrijker, om deze aandacht vast te houden. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van infographics. Een andere methode is storytelling. Bij deze techniek ontwikkel je één verhaal dat als een rode draad door de hele webpagina (of, nog beter, door de hele website) heen loopt – het liefst in combinatie met een paar bijpassende afbeeldingen. Deze webdesign trend kan door allerlei soorten ondernemingen worden gebruikt, maar komt misschien nog wel het meest van pas bij ondernemingen die complexe diensten of producten aanbieden. In dat geval is storytelling een goede manier om op een toegankelijke manier informatie over deze diensten of producten aan te bieden.

  1. Abstracte illustraties

We zien abstracte vormen echter niet alleen terug in combinatie met fotografie, maar ook in alleenstaande illustraties. Van geometrische 2D-vormen tot minimalistische lijntekeningen en van strakke schetsen tot afstekende kleuren – abstracte afbeeldingen zijn ontzettend hip. Een groot voordeel van deze webdesign trend is dat abstracte illustraties je onderneming een persoonlijke, authentieke uitstraling geven, zonder dat dit afdoet aan aan je professionaliteit. Hierdoor is dit soort kunst perfect voor ondernemingen waarbij het belangrijk is om zakelijk en betrouwbaar over te komen, zoals bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Ga je juist wél voor een wat creatievere, vrolijkere uitstraling? Ook dat is mogelijk. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door wat meer kleuren toe te voegen of door te kiezen voor speelsere, persoonlijkere tekeningen.

  1. Trek de aandacht met skeuomorphism

Skeuo-wat? De term ‘skeuomorphism’ klinkt ingewikkeld, maar we beloven dat deze webdesign trend de moeite waard is! Wij leggen het je uit. ‘Skeuomorphism’ is een begrip dat wordt gebruikt om virtuele design elementen aan te duiden die voorwerpen uit de echte, niet-virtuele wereld imiteren. Een goed voorbeeld van zo’n design element is het prullenbakje op je bureaublad. Ook zie je deze webdesign trend terug in de Books app van Apple, waar je e-books en PDF-bestanden in een virtuele boekenkast worden weergegeven. Een groot voordeel van deze webdesign trend is dat deze stijl erg intuïtief werkt: als je een verwijderd bestand wilt bekijken en je niet weet hoe dit moet, zul je immers sneller op een prullenbak-icoontje klikken dan bijvoorbeeld op een envelop-icoon. Dit jaar zien we deze designstijl steeds vaker terugkomen. In tegenstelling tot voorheen wordt er tegenwoordig echter vaak een scheutje minimalisme aan toegevoegd. Het skeuomorphism van dit moment is dan ook een stuk cleaner en abstracter dan vroeger. Deze nieuwe versie van skeuomorphism wordt ook wel ‘neumorphism’ genoemd.
 

Hoe kom je aan een goed webdesign?

Eén ding is zeker – er zijn vandaag de dag tal van leuke webdesign trends. Heb je een mooie webdesign trend gezien die goed bij je bedrijf past? Wij leggen je uit hoe je een bijpassend webdesign kunt (laten) maken.

Optie 1: zelf een website maken

Op het internet zijn tal van websites te vinden waarop je je eigen website kunt maken. Deze websites zijn niet gratis, maar hanteren doorgaans lage tarieven. Ook geschikt voor ondernemingen met een klein budget dus! Dit soort websites hebben echter ook een aantal nadelen. Allereerst kost het maken van een website ontzettend veel tijd, vooral als je hier geen kennis over en/of ervaring mee hebt. Deze uren kosten natuurlijk ook weer geld. Bovendien hebben veel ondernemers deze uren simpelweg niet. Ten tweede zijn de mogelijkheden van dergelijke websites beperkt, waardoor je wellicht niet het webdesign kunt creëren dat je in je hoofd hebt.

Optie 2: een website laten maken

Het is ook mogelijk om een website te laten maken. Hoewel dat iets duurder is dan wanneer je zelf aan de slag gaat, heeft dit veel voordelen. Allereerst bespaar je door het uitbesteden van je webdesign veel tijd. Je vertelt je webdesigner waar je naar op zoek bent, en de webdesigner doet vervolgens de rest. Zo kun jij je helemaal focussen op het runnen van je bedrijf! Ten tweede beschikt een webdesigner over alle kennis en ervaring om je website precies zo te maken hoe jij het wilt. Of je nu een maximalistische website vol prints, foto’s en felle kleuren wilt, of een eenvoudig, minimalistisch webdesign – de mogelijkheden zijn eindeloos. Ten slotte kan een webdesigner je helpen bij het ontwikkelen van een design dat goed aansluit bij de identiteit van je onderneming. Het inschakelen van een webdesigner is dus ook mogelijk als je nog niet helemaal weet wat voor webdesign er bij jouw onderneming past.

Een website lay-out op maat bij Intelligent Online

Wil je graag een website laten maken, maar heb je geen onbeperkt budget? Geen probleem. Bij webdesign bureau Intelligent Online kun je voor een aantrekkelijk tarief een website laten ontwikkelen. Jij vertelt ons waar je precies naar op zoek bent, en onze webdesign experts doen de rest! Weet je nog niet zo goed wat je graag voor webdesign wilt? Maak je geen zorgen – samen houden we een aantal brainstormsessies om erachter te komen wat voor website lay-out goed bij jouw onderneming zou passen. Naast het ontwikkelen van een website kun je ook bij ons terecht voor zoekmachine optimalisatie advies. Ook helpen we je graag met conversieratio optimalisatie en social media marketing. Klinkt goed? Stuur ons dan gerust een mailtje, of bel ons op! We bieden je graag een prijsopgave aan. Je kunt ons bereiken via +31 30 3070 322 of info@intelligentonline.nl. We leren jou en je bedrijf graag kennen!