Een effectieve website header maken doe je zo
Waar kijk jij het eerste naar als je een webpagina bezoekt? De kans is groot dat je blik als eerst naar de website header gaat. Dit is een – vaak rechthoekig, horizontaal – vlak dat zich bovenaan de webpagina bevindt. In dit vlak vind je meestal de naam van de onderneming en hun logo. Ook wordt hier meestal de naam van de betreffende pagina geplaatst. Aangezien dit voor veel mensen het eerste is wat ze van de website zien, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze website header piekfijn in orde is. Je krijgt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken! In dit artikel vertellen we je hoe je je website header het best kunt inrichten.
Hoe maak je een website header?
Alvorens we ingaan op de inhoud van de website header, is het belangrijk om eerst wat aandacht te besteden aan het maken van een website header. Je hebt immers weinig aan onze tips als je niet weet hoe je een website header kunt maken! Een website header is een vast onderdeel van een webdesign. Om een website header te maken, zul je dus een webdesign moeten maken. Een webdesign kan op twee manieren worden gemaakt. Allereerst kun je zelf een webdesign maken, bijvoorbeeld met behulp van websites als Wix, Squarespace of Shopify. Dit is goedkoop, maar kost veel tijd. Heb je die tijd niet? In dat geval raden we je aan om je webdesign uit te besteden aan een webdesign bureau. In dat geval ontwerpt een webdesign expert een website voor je – inclusief een mooie website header. Ben je nog op zoek naar een betaalbaar webdesign bureau in Utrecht? Intelligent Online helpt je graag! Neem gerust contact met ons op.
Wat zet je zoal in een website header?
Wat moet er eigenlijk allemaal in een webdesign header komen te staan? Wij zetten de belangrijkste elementen voor je op een rij.
- Allereerst is het belangrijk dat bezoekers van je website meteen zien waar je website over gaat. Voor een (groot) deel van je bezoekers is het immers de eerste keer dat ze je website bezoeken! Om die reden is het belangrijk om altijd je logo in je header te plaatsen. Als dit logo niet de naam van je onderneming bevat, kun je deze er los bij plaatsen.
- Blijkt uit je logo en bedrijfsnaam niet meteen om wat voor soort onderneming het gaat? In dat geval kun je ervoor kiezen om een een korte ondertitel in de header te plaatsen. Ook kun je een relevante afbeelding toevoegen.
- Ook het hoofdmenu van de website wordt meestal in de site header geplaatst. Zorg ervoor dat je dit menu op een logische manier indeelt – je wilt immers voorkomen dat bezoekers minutenlang naar de juiste pagina moeten zoeken. Je kunt het beste voor een gelaagde structuur kiezen, waarbij de eerste laag bestaat uit de belangrijkste pagina’s. Deze pagina’s bestaan vervolgens uit diverse vertakkingen naar de wat minder belangrijke pagina’s.
Wat is een responsive header?
Als je je wel eens hebt ingelezen over website headers, ben je de term ‘responsive header’ misschien weleens tegengekomen. Wat is een responsive header precies? Een responsive header is een header die zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm van het apparaat dat je gebruikt. Het gebruik van dit soort headers wordt steeds belangrijker. De laatste jaren internetten we immers niet meer alleen op onze desktops en laptops, maar ook op onze mobiele telefoons en tablets. Dit soort mobiele apparaten worden steeds meer gebruikt. Zo maakt op dit moment maar liefst 92,8% van de internetgebruikers gebruik van een of meerdere mobiele apparaten! (Bron: https://datareportal.com/global-digital-overview) Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zo mobielvriendelijk mogelijk is. Dat heeft overigens niet alleen een positief effect op de gebruikservaring van je website, maar ook op je SEO ranking.
Een aantal stijlvolle ideeën voor het invullen van je website header
Hierboven noemden we al een aantal belangrijke elementen van een website header. Hoe je website er verder uitziet, is echter aan jou. We raden je aan om hier voldoende aandacht aan te besteden. Een aantrekkelijk design is namelijk een uitstekende manier om de aandacht van je websitebezoekers te grijpen én vast te houden. Zeg nu zelf – jij bezoekt toch ook liever websites met een mooi design? Om je alvast op weg te helpen, hebben we hieronder een aantal design ideeën voor je op een rijtje gezet. Misschien kun je hier wat inspiratie uit putten voor je eigen website!
Een hero image
Een van de beste manieren om de aandacht te trekken en indruk op je (potentiële) klantenkring te maken is door gebruik te maken van een zogenaamde hero image. Nee, dat is geen foto van een superheld – tenzij je stripboeken verkoopt misschien. Een hero image is een grote afbeelding die het scherm van boven tot beneden vult. Deze afbeelding kan het scherm ook helemaal van links naar rechts vullen, maar dat hoeft niet. De rest van de pagina wordt pas zichtbaar als je naar beneden scrolt. Een hero image loopt dus eigenlijk tot de ‘vouw’ in de webpagina. Door gebruik te maken van zo’n afbeelding, grijp je meteen de aandacht van de bezoeker: een afbeelding zegt immers meer dan duizend woorden. Ook onderscheid je je hiermee van je concurrenten. Wil je een persoonlijke sfeer creëren? Kies dan voor een foto van een of meerdere personen. Op deze manier zorg je ervoor dat je websitebezoekers zich beter met jouw onderneming kunnen identificeren.
Laat je video het woord doen
Het vormen van een eerste indruk gaat razendsnel – uit onderzoek blijkt dat het internetgebruikers slechts 50 milliseconden nodig hebben om een mening over een website te vormen. Het plaatsen van een hero image is niet de enige manier om een goede indruk te maken – je kunt er ook voor kiezen om een video in je website header te plaatsen. Dit komt vooral van pas als je wat meer uitleg over je product of dienst wil geven. Als je geen gebruik zou maken van een video, zou je immers een lap tekst moeten plaatsen – en die worden vaak niet (goed) gelezen. In een video kun je in korte tijd veel informatie geven. Zorg er echter wel voor dat deze video van uitstekende kwaliteit is. Een groot deel van de internetgebruikers kijkt namelijk regelmatig online video’s – soms zelfs dagelijks (Bron: https://colibriwp.com/blog/website-headers/). Zij zullen dan ook niet onder de indruk zijn van onprofessionele video’s. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je video niet te lang is: hoe korter de video, hoe groter de kans dat deze volledig afgekeken wordt. Uit onderzoek blijkt dat zelfs video’s van maximaal 60 seconden niet altijd helemaal af worden gekeken: zelfs deze korte video’s worden door slechts 58% van de kijkers afgekeken (bron: https://www.vidyard.com/blog/video-length/). Probeer je video dus zo kort en bondig mogelijk te houden.
Zet je bezoekers aan tot actie
Als je de website van een onderneming bezoekt, is het niet altijd meteen duidelijk wat deze onderneming nu eigenlijk precies doet. Dit geldt vooral voor ondernemingen die diensten verrichten. Om aan je bezoekers duidelijk te maken wat je te bieden hebt, kun je ervoor kiezen om een call to action in je header plaatsen. Dit is een eigenlijk een oproep aan je bezoeker om tot actie over te gaan. Stel bijvoorbeeld dat je een schilderbedrijf hebt. In dat geval zou je een korte tekst in je header kunnen plaatsen, waarin je aangeeft dat men bij jou terechtkan voor voordelige schilderklussen. Vervolgens plaats je hier een knop met ‘Vraag hier een offerte aan’ bij. Niet alleen maakt dit duidelijk wat je te bieden hebt, ook maak je het je bezoekers op deze manier lekker makkelijk om tot conversie over te gaan. Dat komt je conversieratio ten goede.
Highlight je unique selling points
Waarom moet je doelgroep voor jouw bedrijf kiezen, en niet voor je concurrent? De antwoorden op deze vraag zijn je unique selling points: de punten waarop jouw onderneming zich onderscheidt van alle andere ondernemingen in je vakgebied. Misschien is jouw unique selling point wel je bijzonder lage prijs. Misschien biedt je wel een extra service aan, of lever je een bijdrage aan een goed doel. Wat je unique selling points echter ook zijn – je wilt ze in de spotlight zetten. Een goede manier om dit te doen is door deze kwaliteiten in de website header te benoemen. Je wilt echter voorkomen dat je te veel tekst in de header plaatst – van een lange lap tekst wordt niemand vrolijk. Beperk je daarom tot de allerbelangrijkste en meest overtuigende unique selling points.
Waar kun je een website banner voor gebruiken?
Er zijn dus verschillende manieren om je website banner in te vullen – van een sterke hero image tot het plaatsen van een indrukwekkende video. Wat voor foto, video of call to action je het best kunt plaatsen, is echter afhankelijk van je doel. Hieronder vind je een aantal mogelijke doeleinden die je met een website header kunt bereiken.
Vergroot de herkenbaarheid van je bedrijf
Het liefst wil je natuurlijk dat je onderneming in het hoofd van je websitebezoekers blijft hangen – ook nadat ze je website al lang verlaten hebben. Dat is echter niet eenvoudig – op het internet komen gebruikers dagelijks tientallen – misschien wel honderden – websites tegen, die allemaal op hun eigen manier op proberen te vallen. Om je te onderscheiden in deze zee van concurrentie, is het belangrijk om aan je herkenbaarheid te werken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een vaste huisstijl te (laten) ontwerpen, en deze overal in je website door te voeren – ook in je website header. Een goed voorbeeld van een onderneming met een hoog herkenbaarheidsgehalte is Bol.com – het kleurenpalet, lettertype en logo van Bol is uit duizenden te herkennen.
Zet je nieuwste product in de spotlight
Heb je net een nieuw product of een nieuwe collectie gelanceerd? Vestig alle aandacht op je nieuwste aanwinsten door een aantal mooie foto’s van dit product of deze collectie in de header te plaatsen – eventueel met een korte begeleidende tekst. In plaats van foto’s kun je ook voor een video kiezen. Deze methode komt overigens niet alleen van pas bij nieuwe lanceringen – ook bij aanbiedingen en uitverkopen kan deze techniek worden gebruikt. In alle gevallen geldt echter – houd het simpel! Te veel foto’s of te veel tekst kan je website immers een rommelige en onrustige uitstraling geven. Hierdoor bestaat de kans dat de bezoeker overprikkeld wordt en de website verlaat – en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Til je personal branding naar een hoger niveau
Sommige ondernemingen zijn erg afhankelijk van personal branding. Bij personal branding presenteert je jezelf als je merk: je gebruikt je eigen persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van je concurrentie. Dit kan bijvoorbeeld een grote rol spelen bij bloggers, coaches en influencers. Speelt personal branding ook voor jouw onderneming van groot belang? Je website header is een uitstekende plek om jezelf voor het eerst te introduceren, bijvoorbeeld door middel van een (aantal) mooie foto(‘s), wellicht in combinatie met een persoonlijke quote. Op deze manier schep je meteen een band met je websitebezoekers en vestig je de aandacht op jou als persoon.