Google ads keyword planner

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

7 alternatieven voor de Google Keywords Planner

Search engine marketing, in het Nederlands ook wel zoekmachinemarketing genoemd, is een uitstekende manier om je naamsbekendheid te vergroten en verkeer naar je website te genereren. Bij deze vorm van marketing onderzoek je welke zoekwoorden je doelgroep vaak gebruikt, en plaats je advertenties bij deze zoekwoorden. Ook zorg je ervoor dat je website bij deze zoekwoorden hoog in de zoekresultaten komt te staan. De Google Keywords Planner helpt je in je zoekwoordenonderzoek. Helaas vindt echter niet iedereen deze tool fijn in gebruik. Om die reden hebben onze Google AdWords specialisten een aantal alternatieven voor de Google Keywords Planner verzameld. Lees je mee?

 

Wat is Google Keyword Planner?

De Google Keyword Planner is een online tool gekoppeld aan het advertentieprogramma van Google, Google Ads (ook wel bekend als Google AdWords). Om gebruik te kunnen maken van de Google Keyword Planner, heb je dus een Google Ads account nodig. De Google Keyword Planner is ontworpen om adverteerders te helpen met hun zoekwoordenonderzoek. Zo geeft deze planner bijvoorbeeld suggesties voor nieuwe zoekwoorden die voor jouw onderneming relevant kunnen zijn. Ook kun je via deze tool onderzoek doen naar de prestaties van bepaalde zoekwoorden. Zo kun je zien hoe vaak op bepaalde woorden wordt gezocht en hoe deze statistieken de afgelopen tijd zijn veranderd. Ook geeft de Google Keyword Planner een prognose van mogelijke toekomstige prestaties.

 

De voordelen van Google Keyword AdWords Planner

Naast de hierboven genoemde functies heeft de Google Keyword Planner nog meer handige functionaliteiten.

  • Heb je besloten welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken? De Google Keyword Planner geeft voor elk zoekwoord een biedingsschatting. Op deze manier kun je nauwkeuriger uitrekenen hoeveel de campagnes die je in gedachten hebt ongeveer zullen gaan kosten.
  • In de Keyword Planner van AdWords kun je alle gewenste zoekwoorden aan een advertentieplan toevoegen. Dit advertentieplan kun je vervolgens delen met je zakelijke team.
  • In de Keyword Planner kun je de prestaties van de door jou gekozen keywords eenvoudig inzien. Ben je toch niet zo tevreden over een bepaald zoekwoord? Geen probleem – je kunt slecht presterende zoekwoorden met slechts een paar muisklikken verwijderen.


De nadelen van Google Keyword Planner AdWords

Eén ding is zeker: de Google Keyword Planner is een handige tool. Toch is de Google Keyword Planner de laatste jaren niet zo populair in de marketingwereld. Dit heeft diverse oorzaken.

  • Sommige ondernemers zijn van mening dat de Google Keyword Planner niet zo gebruiksvriendelijk is als zijn voorganger, de Google Keyword Tool. Doordat de interface van de Google Keyword Planner minder intuïtief in elkaar zit, kan je zoekwoordenonderzoek soms wat langer duren.
  • De Google Keyword Planner stelt vaak zoekwoorden voor die wel op de een of andere manier gerelateerd zijn aan je onderneming, maar niet relevant genoeg zijn om te gebruiken in een reclamecampagne. Het is – in tegenstelling tot de Google Keyword Tool – helaas niet mogelijk om alleen nauw verwante zoektermen te tonen.
  • Soms geeft de Google Keyword Planner onjuiste keywordsuggesties.


6 alternatieven voor de Google AdWords keywords tool

Ben je (ook) niet zo tevreden met de Google Keyword Planner en wil je graag iets nieuws proberen? Onze Google AdWords experts hebben een aantal goede alternatieven voor de Google Keyword Planner voor je op een rijtje gezet.

  1. Answer The Public

Answer The Public is zeker een van onze persoonlijke favorieten! Deze tool is handig in gebruik en heeft veel mogelijkheden. Als je een eenvoudige zoekopdracht invoert, geeft Answer The Public je talloze ideeën voor zoekwoorden en (blog)teksten. Erg handig als je je ook bezighoudt met content marketing! Een nadeel van deze tool is dat je met de gratis versie van Answer The Public slechts 3 zoekopdrachten per dag kunt uitvoeren. Ook biedt dit programma geen inzicht in de zoekvolumes van de zoekwoorden.

  1. Google Trends

Bij het promoten van je onderneming is het van groot belang om in te spelen op de huidige trends. Op deze manier blijf je relevant. Je kunt echter alleen inspelen op de trends als je van deze trends op de hoogte bent. Google Trends helpt je hierbij: dit programma laat je de huidige trends zien rondom een bepaalde zoekopdracht. Google Trends komt vooral van pas bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume: bij een laag zoekvolume krijg je meestal geen of weinig nuttige resultaten.

  1. WMS Everywhere

Ben je op zoek naar een tool die je wat meer informatie geeft over zoekwoorden? Neem dan eens een kijkje bij WMS Everywhere. Deze Google Chrome extensie geeft je inzicht in het zoekvolume en de cost per click van de voor jou relevante zoekwoorden. Ook kun je met deze extensie eenvoudig gerelateerde zoekwoorden vinden en geeft WMS Everywhere aan hoeveel concurrentie er bij een bepaald zoekwoord is. Houd er wel rekening mee dat WMS Everywhere wereldwijde zoekvolumes laat zien: hier kunnen dus ook zoekvolumes uit het buitenland bijzitten.

  1. Mergewords

We raden je aan om bij een zoekwoordencampagne tevens gebruik te maken van long tail keywords. Dit zijn zoekwoorden die uit drie of meer woorden bestaan. Het voordeel van long tail keywords is dat er bij deze zoekwoorden over het algemeen minder concurrentie is. Ook zorgen deze zoekwoorden over het algemeen voor relevanter verkeer dan kortere zoekwoorden. Mergewords is een handig hulpmiddel voor als je aan de slag gaat met long tail keywords. Deze tool vraagt je om drie of meer zoekwoorden in te voeren, en genereert vervolgens een lijstje met alle mogelijke combinaties.

  1. Übersuggest

Ook Übersuggest is een aanrader. Bij deze tool kun je een zoekwoord invoeren, en krijg je vervolgens populaire gerelateerde zoekwoorden te zien. Ook laat Übersuggest je zien hoe hoog de concurrentie bij deze zoekwoorden is en welke websites hoog ranken bij deze zoekopdrachten. Übersuggest is erg overzichtelijk en erg makkelijk in gebruik. Een nadeel van deze tool is dat Übersuggest vooral lijkt te zijn ontworpen voor Engelstalige ondernemingen – Nederlandse zoekwoorden kloppen namelijk niet altijd.

  1. Bing Keyword Tool

Hoewel Google wereldwijd veruit de meestgebruikte zoekmachine is, kan het ook nuttig zijn om data van andere zoekmachines te gebruiken. De Bing Keyword Tool maakt, zoals de naam al doet vermoeden, geen gebruik van data van Google, maar van data van Bing. De Bing Keyword Tool werkt eenvoudig: je vult een zoekwoord in, en de Bing Keyword Tool laat verwante zoekwoorden zien. Helaas krijg je maximaal 100 suggesties te zien, en laat de Bing Keyword Tool niet zien hoe competitief de zoekwoorden zijn.

  1. SEOBook Keyword Tool

Ook de SEOBook Keyword Tool is nuttig als je verder wilt kijken dan enkel Google. Bij deze tool vul je een zoekwoord in, en vervolgens laat de SEOBook Keyword Tool je een schatting zien van het dagelijkse traffic naar dit keyword. SEOBook Keyword Tool maakt hierbij niet alleen gebruik van de data van Google, maar ook van de data van Yahoo, Bing en Wordtracker. Ook deze tool laat helaas niet zien hoe competitief een zoekwoord is.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online