Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van relevante en interessante content; de vraag ‘waarom content marketing?’ wordt steeds belangrijker. Een bedrijf dat bij wil blijven in de huidige markt en gevonden wil worden door de klant, die heeft content marketing absoluut nodig. Content staat in principe voor alle teksten, afbeeldingen en filmpjes die op een website verschijnen. Beschikt deze content over de juiste zoekwoorden, relevante en uitnodigende informatie én eigenschappen die ervoor zorgen dat een bezoeker de website gaat vertrouwen? Dan heb je content marketing op de juiste manier ingevuld. Waarom moet ook jij hiervoor kiezen?
Waarom content marketing voor bedrijven?
Een groot deel van de markt geloof dat het aantal content marketingfuncties in de komende jaren zal toenemen, maar waarom? De term content bestaat al meer dan 20 jaar. Velen geloofden al vroeg dat content dé plek zou worden waar bedrijven écht winst konden halen. Die content hoeft echter niet per definitie door bedrijven te worden geschreven; ook bezoekers en klanten kunnen zorgen voor waardevolle content. Het concept heeft een groot voordeel; door dit goed uit te voeren kan je de kosten drukken, terwijl de voordelen voor zich spreken. Zo is goede content verantwoordelijk voor een hoge positie in de resultaten van diverse zoekmachines.
Op het internet is minder sprake van een bepaalde autoriteit, zoals we dit bijvoorbeeld wel zien met televisie of radio. Wie op het internet kijkt, die bepaalt zelf wat hij of zij bekijkt en welke content interessant genoeg is om eventueel te delen met anderen. Opinies doen ertoe en dat is waar veel organisaties en merken steeds vaker op beginnen te sturen. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Klanten bij jou laten komen
Heb je ooit gehoord van het zogenaamde push & pull principe? Bij een push duw je de klant richting jouw merk of product, terwijl je er bij pull voor zorgt dat klanten op een natuurlijke manier naar jouw product worden getrokken. Deze pull strategie is mogelijk door het plaatsen van informatieve en relevante content op gebieden die interessant zijn voor de personen die op het internet zoeken. Is iemand bijvoorbeeld op zoek naar informatie over een nieuw telefoonabonnement en heb jij zojuist met gerichte content gezorgd voor een interessante opinie, dan is de kans aanwezig dat jouw link bovenin de zoekmachine komt te staan. Hoe sterker de content, des te hoger deze wordt beoordeeld door de zoekmachine in vormen van de SEO-score.
Er is nog een interessant gegeven dat betrekking heeft op content marketing. Content kent namelijk een breed werkveld. Dankzij het internet kennen we zowel SEO als SEA; voor SEA moet men altijd een budget vrijmaken, terwijl SEO is veel gevallen ook gratis kan zijn. Denk maar eens aan media als Facebook en Twitter, waar een bedrijf eigen kanalen kan beheren en informatie kan sturen richting de volgers. Maar ook de reviews van bestaande klanten, welke gedeeld kunnen worden op het internet of via de eigen website, zorgt voor relevante content. Dit laatste neemt wel een risico met zich mee, want reviews kunnen een bedrijf maken of breken. Tot slot heb je als bedrijf een eigen platform, namelijk de website, waar de relevante content zorgt voor een verbeterde vindbaarheid.
Content combineren met betaald verkeer
Content marketing hoeft niet altijd gezien te worden als een losstaand onderdeel van de onderneming, maar kan misschien wel beter functioneren in combinatie met betaald verkeer op de website. Stel dat je net een eigen website hebt gebouwd, dan moet de traffic naar de website groeien en dat kost tijd. Door in die situatie te kiezen voor een betaalde advertentiecampagne, kan je ervoor zorgen dat relevante bezoekers op de website komen, hier interessante informatie te zien krijgen en vervolgens kiezen voor een volgende stap. Dit concept van SEO én SEA is echter altijd mogelijk wanneer je een groter aantal relevante bezoekers op de website wilt verwelkomen.
De markt is onderhevig aan verandering
Ook b2b content marketing is steeds groter aan het worden. Websites van onderlinge bedrijven kunnen elkaar versterken, door informatie te delen en door te linken naar elkaar. Het wordt gezien als een bepaalde autoriteit wanneer jouw website elders op het internet wordt genoemd. Dit resulteert dan weer in een hogere SEO-score en daarmee vindbaarheid in de zoekmachine. Deze b2b content marketing zien we steeds vaker naar voren komen, al dan niet natuurlijk of onnatuurlijk. Het worden gevonden van jouw website in de eerste zoekresultaten van Google zorgt normaliter voor een hogere traffic naar de website en additioneel een grotere kans op conversie. Door je primair te focussen op jouw doelgroep, zorg je ervoor dat bezoekers van de website relevant zijn.
Content combineren met social media
Content marketing vormt de brug naar social media. Waar de traditionele media veel aanhang verliezen, neemt het bereik op social media toe. Zorg je voor goede, informatieve content voor de bezoeker, dan kan deze jouw website en bericht delen op de social media platformen. Door dit met elkaar te combineren zorg je voor een open en breed net van content. Bezoekers kunnen via social media jouw bereik vergroten en functioneren als ambassadeurs. Tevens kan extern van de eigen website de conversatie aangaan met je doelgroep; direct en met een groot effect. Mensen kiezen zelf wat ze lezen en waar ze dit doen. Zorg je ook op de social media platformen voor relevante content, al is het iets bondiger, dan zal dit veelvuldig gedeeld worden onder jouw potentiële doelgroep.
Waarom content marketing inzetten
Het kan je een blijvende plek in de zoekmachine opleveren. Content marketing vereist wel enig onderhoud in het doorlopend plaatsen van relevante en interessante content, maar het kan je bedrijf een fraaie plek geven in de zoekmachines. Hoe beter jouw bedrijf wordt gevonden, des te groter is de kans op een conversie. Het bereik van bedrijven in de huidige kent in principe geen grenzen meer; de doelgroep kan eindeloos zijn, ook op plekken waar we het misschien niet zo snel verwachten. Niet alleen de grote bedrijven zien de toegevoegde waarde van b2b content marketing, maar ook het MKB weet inmiddels hoe interessante content kan zorgen voor een stijgende curve in de bezoekersaantallen op de website met alle positieve effecten die daarbij komen kijken.