Alles wat je moet weten over de Google Ads kwaliteitsscore
Om Google AdWords winstgevend toe te passen is het van groot belang om je kwaliteitsscore onder handen te nemen. Adverteerders met een hoge kwaliteitsscore worden namelijk beloond met lagere advertentiekosten en ontvangen daarnaast een betere SEO score. Wat wil je nog meer? Op deze pagina vertellen we wat de kwaliteitsscore van Google Ads precies inhoudt en waar je je kwaliteitsscore kunt vinden. Ook doen onze Google Ads specialisten een boekje open over de verschillende manieren waarop je je kwaliteitsscore kunt verbeteren.
Wat is de kwaliteitsscore Google Ads?
Google heeft één doel: internetgebruikers voorzien van informatie. Deze informatie moet echter wel van goede kwaliteit zijn. Om die reden wordt de kwaliteit van elke advertentie in je Google Ads account beoordeeld met een getal tussen 1 en 10. Hoe relevanter je advertentie, hoe hoger de kwaliteitsscore. Heb je een hoge kwaliteitsscore ontvangen? Een hoge score is niet alleen een mooi compliment, maar geeft je ook nog eens een aantal voordelen ten opzichte van je concurrentie.
- Allereerst heeft een hoge kwaliteitsscore een positief effect op je SEO ranking: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe groter de kans dat je op de eerste zoekpagina van Google komt te staan.
- Ten tweede is een hoge kwaliteitsscore goed voor je portemonnee. Google beloont gebruikers met een hoge kwaliteitsscore namelijk met een lager ‘cost per click’-tarief. Een goede kwaliteitsscore kan je dus heel wat geld schelen!
Welke factoren zijn van invloed op je kwaliteitsscore?
Om je kwaliteitsscore te bepalen, kijkt Google Ads naar een aantal factoren.
- De verwachte doorklikratio van de advertentie. Hoe waarschijnlijk is het dat er op je advertentie zal worden geklikt? Hoe hoger de kans dat er op je advertentie wordt geklikt, hoe hoger je kwaliteitsscore. Hierbij kijkt Google onder andere naar de prestaties van je zoekwoorden in het verleden.
- De relevantie van je advertentie. Hoe aantrekkelijk je advertentie ook is, je advertentie moet wel passen bij de zoekwoorden die je gebruikt. Als jij adverteert op het zoekwoord ‘witte sneakers’ maar vervolgens een advertentie plaatst over laarzen, zal dat dan ook leiden tot een lagere kwaliteitsscore.
- De kwaliteit van de bestemmingspagina. Bij het beoordelen van de kwaliteit van je advertentie kijkt Google niet alleen naar de kwaliteit van de advertentie, maar ook naar de kwaliteit van de pagina waarop men terechtkomt als er op de advertentie wordt geklikt. Dat klinkt misschien logisch, maar we zien in de praktijk dat hier vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Zo worden advertenties bijvoorbeeld vaak aan de homepagina gelinkt. Dat raden we niet aan: als een bezoeker op een advertentie van een bepaalt product klikt, dan verwacht hij of zij dit specifieke product te zien. Het is dan niet erg klantvriendelijk als hij of zij zelf je hele website moet afzoeken naar het gewenste product. Hierdoor kun je dan ook veel conversies mislopen.
Waar vind je je kwaliteitsscore AdWords?
Ben je je kwaliteitsscore nog nooit tegengekomen? Dat kan. De kwaliteitsscore is bij de standaardinstellingen van Google Ads namelijk niet zichtbaar. Onze Google AdWords experts leggen je uit hoe je je kwaliteitsscore kunt inzien.
- Stap 1. Log in in je Google Ads account.
- Stap 2. Navigeer naar de campagne waarvan je de kwaliteitsscore wilt zien.
- Stap 3. Klik op het tabblad ‘Zoekwoorden’.
- Stap 4. Klik bovenin op de knop ‘Kolommen’ en vervolgens in het linkermenu op ‘Kenmerken’.
- Stap 5. Zoek in de lijst naar ‘Kw. score’ of ‘Kwaliteitsscore’ en klik op ‘Toevoegen’.
- Stap 6. Klik op ‘Toepassen’.
Onze tips voor het verbeteren van je kwaliteitsscore Google Ads
-
Neem je bestemmingspagina’s onder handen
We gaven eerder al aan dat er vaak veel ruimte voor verbetering is op het gebied van bestemmingspagina’s. Deze pagina’s worden namelijk vaak over het hoofd gezien. Ga je bestemmingspagina’s dus eens kritisch langs en maak aanpassingen waar nodig.
-
Verhoog je doorklikratio
Wordt er niet veel op je advertenties geklikt? Tijd om je advertenties een metamorfose te geven! Wij helpen je alvast op weg.
- Vergelijk je best en minst presterende advertenties met elkaar. Wat is het verschil tussen deze advertenties? Pas op basis hiervan je minst presterende advertenties aan en hou hun effectiviteit in de gaten.
- Om ervoor te kunnen zorgen dat je doelgroep op je advertenties gaat klikken, zul je je doelgroep eerst (beter) moeten leren kennen. Wat vindt je doelgroep wel en niet aantrekkelijk? Op welke manier wordt je doelgroep het liefst aangesproken en welke middelen kun je hier het beste voor gebruiken? Gebruik deze informatie om je advertenties aan te passen.
- Neem ook eens je zoekwoorden onder de loep. Passen deze zoekwoorden goed bij je advertentie? Worden deze zoekwoorden vaak door je doelgroep gebruikt?
- Vind je het lastig om een pakkende advertentietekst te schrijven? Misschien is het inschakelen van een copywriter dan het overwegen waard.
-
Houd het overzicht met een goede accountstructuur
Om efficiënt te kunnen werken, is het van groot belang om het overzicht te houden. Dit doe je door je Google Ads account op een duidelijke en georganiseerde manier in te richten. We raden je aan om hiervoor gebruik te maken van advertentiegroepen. Stel dat je een kledingwebshop hebt. In dat geval kun je bijvoorbeeld voor elke productcategorie (bijvoorbeeld ‘jurken’, ‘broeken’ en ‘overhemden’) een aparte campagne creëren. Deze campagnes verdeel je vervolgens weer in advertentiegroepen, waarbij elke advertentiegroep ziet op één productsoort binnen die categorie (bijvoorbeeld ‘cocktailjurken’, ‘zakelijke jurken’ en ‘feestjurken’).