Als je op dit moment nog niet je online marketing strategie voor de komende 12 maanden hebt gepland en gedocumenteerd, wordt het hoog tijd dat je daar alsnog aan gaat beginnen. Tijdens het verkennen van de verschillende marketing methodes en het implementeren van technologieën, moet je online marketing strategie inspelen op de belangrijkste doelstellingen van je bedrijf. In dit artikel bekijken we de drie belangrijkste gebieden die de ruggengraat van een marketing strategie vormen, waarna we in het laatste gedeelte alles samen zullen laten komen.
1. Sociale Media
De meest populaire en meest gebruikte platformen, Facebook en Twitter, zijn nu respectievelijk 10 en 8 jaar oud. Het is dus zo langzamerhand tijd dat je voor beide over een duidelijke en gedefinieerde strategie beschikt. Daarnaast is het ook tijd om eens serieus na te gaan denken over hoe je andere platformen in je voordeel kunt laten werken. Denk in dat geval bijvoorbeeld eens aan Instagram, YouTube, Google Plus, Pinterest, Snapchat en Vine. Elk platform heeft een rijke schare aan toegewijde fans. Onderzoek dus of en hoe deze mensen relevant kunnen zijn voor je onderneming. Heb je een kledingmerk, zorg er dan voor dat je meest actuele collectie bijvoorbeeld op Instagram te zien is.
Plan van aanpak: onderzoek op welke platformen je bedrijf al aanwezig is en welke platformen een waardevolle toevoeging zouden kunnen zijn voor je klanten. Het is beter om geëngageerd actief te zijn op 2 of 3 platformen, dan een account te laten verstoffen op 7 of 8 platformen.
2. E-mail-marketing
De inbox van je e-mail kan een frustrerende plaats zijn. Dagelijks ontvang je tussen de 10 en 20 mails die je korting op bepaalde producten aanbieden, je de mogelijkheid geven om artikelen gratis thuisbezorgd te krijgen of gewoon regelrechte spam zijn. Vermoedelijk zullen slechts enkele of misschien zelfs geen een van die mails je aanspreken. Dat is niet alleen bij jouw het geval. De kracht van e-mail-marketing leek de afgelopen jaren steeds minder te worden.
Met de opkomst van smartphones, mobiel-vriendelijke websites en de groei van de zogenoemde m-commerce, is e-mail-marketing echter weer ongelooflijk nuttig geworden. In de tegenwoordige wereld, waarin we altijd met elkaar verbonden zijn, zijn je klanten 24 uur per dag en 7 dagen per week – soms bijna letterlijk – vastgelijmd aan hun telefoons. Profiteer hiervan door relevante en actuele e-mail campagnes op te zetten, waarvan je weet dat de verstuurde berichten ook daadwerkelijk gelezen worden. Plaats in beknopte mails interessante deals die slechts korte tijd geldig zijn. Wie te laat de mail bekijkt, grijpt in dat geval dus mis. Met zoveel druk op de ketel wordt de nieuwsgierigheid van je klanten ongetwijfeld geprikkeld. Je kunt deze methode ook toepassen om een evenement of uitverkoopperiode aan te kondigen.
Je hebt een schat aan informatie over elke klant die een aankoop heeft gedaan of informatie voor je diensten aanvroeg.. Gebruik die gegevens dan ook voor je marketingdoeleinden.
Plan van aanpak: segmenteer je klantgegevens en maak doordachte en doelgerichte e-mails om zo verkopen te genereren. Heeft je klant zojuist een nieuwe badkamer gekocht? Stuur hem dan promotionele e-mails waarin je allerhande accessoires voor in de badkamer aanbiedt en meet vervolgens de effectiviteit van een dergelijke campagne.
3. Website
Dit is het belangrijkste plek voor je online marketingactiviteiten. Via je website laat je aan het publiek zien wat je merk vertegenwoordigt, welke waarden je daarbij hanteert en wat voor producten of diensten je verkoopt. Als een potentiële klant geen goed gevoel krijgt bij de eerste aanblik van je website, is de kans erg groot dat je hem in de toekomst nooit meer als online bezoeker mag verwelkomen. Als je website op dit moment nog niet mobiel-vriendelijk is, kijk dan in je statistische sitegegevens om te ontdekken hoeveel gebruikers je site bezoeken met behulp van hun smartphone en hoeveel van die specifieke groep meteen je site weer verlaten.
Zorg ervoor dat je website zeer gebruiksvriendelijk is en dat je klanten alle basisinformatie kunnen bekijken zonder dat ze eindeloos veel hoeven te klikken. Als je bedrijfsblog bijvoorbeeld pas na 4 of 5 klikken in beeld kan komen, dan moet je de site aanpassen zodat er vanaf de homepage al rechtstreeks naar gelinkt wordt.
Je moet je homepage eigenlijk beschouwen als een onderneming op een A-locatie. Zorg er dus voor dat de meest waardevolle onderdelen van je bedrijf prominent in de digitale etalage staan. Ongeacht of het nu gaat om een belangrijk product wat je op dit moment op voorraad hebt of je belangrijkste dienst die je op deze manier aanbiedt, je klanten kunnen voor wat betreft hun aankoopbeslissing beïnvloed worden door hetgeen wat ze op je homepage zien.
Plan van aanpak: maak een plan met betrekking tot de inhoud van je website, zodat je altijd over voldoende schrijfmateriaal beschikt met betrekking tot bijvoorbeeld je producten om zo de site van frequente updates te kunnen voorzien. Het maakt daarbij niet uit of de updates blogberichten zijn of een verkoopplanning, zolang de site maar niet maanden achtereen ongewijzigd blijft.
4. Analyseer
Het belangrijkste onderdeel in het totale plaatje is het analyseren en inventariseren van alle drie de hierboven genoemde activiteiten. Analyseer welke kanalen de meeste interesse, het meeste aantal bezoekers en de meeste verkopen genereren. Alleen op die manier krijg je een goed beeld van je ROI (return on investment) en ontdek je of alle gedane moeite op het vlak van marketing ook daadwerkelijk effect heeft. Als je dergelijke gegevens niet goed bijhoudt (bijvoorbeeld via Google Anayltics of een andere vorm van statistische software), wordt het uitermate lastig om te begrijpen welke marketingmethoden het beste werken voor je bedrijf.
Vrijblijvend overleg over uw online marketing strategie? Neem vandaag nog contact op