Na vele maanden testen komt Google nu met het top-nieuws dat ze een label in de mobiele zoekresultaten heeft geïntroduceerd waarmee wordt aangegeven of een website ‘mobiel-vriendelijk’ is. De mobiel-vriendelijke vermelding staat onder de URL en vlak voor het tekstfragment van de gezochte site of pagina. Google besloot dit extra label toe te voegen, omdat het volgens hen een frustrerende ervaring is om vanuit de zoekresultaten op een locatie uit te komen die niet mobiel-vriendelijk is. Met de toevoeging van het nieuwe label moeten dergelijke ergernissen worden voorkomen.
Dat Google mobiel internetgebruik belangrijk vindt, blijkt ook uit haar huidige experimenten met een nieuw ranking-algoritme, waarbij mobiel-vriendelijke sites een extra positieve waardering krijgen. Om een mobiel-vriendelijk label aan de zoekresultaten van je site gekoppeld te krijgen, is het volgens de nieuwe mobiele Google SEO richtlijnen zaak dat je webpagina’s aan de volgende criteria voldoen op het moment dat de GoogleBot de pagina scant:
- Vermijd het gebruik van software op je site die niet gebruikelijk is op mobiele apparaten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Flash.
- Gebruik tekst die goed leesbaar is zonder dat er moet worden ingezoomd.
- Pas de informatie op de website dusdanig aan dat deze op elk scherm meteen goed in beeld verschijnt, dus zonder dat je horizontaal moet scrollen of in moet zoomen om alles te kunnen zien.
- Plaats de links op je webpagina ver genoeg uit elkaar, zodat deze – ook op kleinere schermen – gemakkelijk individueel kunnen worden aangeklikt .
Google adviseert webmasters om hun site in haar nieuwe Mobile Friendly Test tool uit te testen en hun richtlijnen voor mobiel-vriendelijke sites door te nemen. Daarnaast kunnen ze hun websites mobiel-vriendelijk maken door gebruik te maken van diverse tools die zijn ontwikkeld door derden.
Het nieuwe mobiel-vriendelijke label wordt de komende weken uitgerold. Intelligent Online houdt u graag op de hoogte