Bespaar tijd, geld en moeite met Google Ads scripts
Adverteren via Google Ads draait niet alleen om het schrijven van pakkende advertentieteksten. Er komt veel meer bij kijken – van het doen van zoekwoordenonderzoek tot het bieden op adverteerruimte. Het kan dan ook heel wat tijd kosten om je Google Ads account draaiende te houden en dit advertentieprogramma winstgevend toe te passen. Soms kan dit zelfs een dagtaak vormen! Heb je niet zoveel tijd om aan Google Ads te besteden? Lees dan snel verder. Google Ads scripts kunnen je namelijk helpen om tijd, geld en moeite te besparen.
Wat zijn Google Ads scripts?
Google Ads scripts zijn stukjes JavaScript die ervoor zorgen dat bepaalde acties binnen je Google Ads account geautomatiseerd worden. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een campagne automatisch wordt geactiveerd (of juist wordt gepauzeerd) als er aan een bepaalde voorwaarde (bijvoorbeeld het verstrijken van een bepaalde datum) wordt voldaan. Door AdWords scripts te gebruiken kun je dus heel wat tijd (en dus geld en inspanning) besparen! Het gebruik van scripts Google Ads is vooral nuttig als je veel campagnes en/of advertentiegroepen hebt.
5 onmisbare Google Ads scripts
Zou je wel eens een Google Ads script willen proberen? Onze Google Ads specialisten hebben een overzicht gemaakt van 5 Google Ads scripts die zeker het proberen waard zijn.
-
Heatmap Script
Heatmap Script laat je zien hoe goed je campagnes het op dit moment doen. Dit Google Ads script geeft je een overzicht van het aantal klikken, vertoningen en conversies. Heatmap laat deze statistieken niet alleen per dag, maar ook per uur zien. Op deze manier kun je achterhalen op welke dagen en tijdstippen je advertenties het meeste (en het minste) effect hebben.
-
Negative Keyword Conflicts
Zijn er zoekwoorden die enigszins relevant zijn voor jouw onderneming, maar waarop je liever niet wilt adverteren? In dat geval kun je deze woorden aan de uitsluitingswoordenlijst van je Google Ads account toevoegen. Als je gebruikmaakt van deze lijst kan het echter voorkomen dat er per ongeluk zoekwoorden op deze woordenlijst komen te staan die je wél wilt gebruiken. Met het Negative Keyword Conflicts script voorkom je dit. Dit Google Ads script controleert of de zoekwoorden waarop je adverteert per ongeluk door de uitsluitingswoordenlijst worden geblokkeerd.
-
Link Checker
Link Checker is wat ons betreft een absolute must voor elke Google Ads gebruiker. Dit Google Ads script checkt of de links in je advertenties geen foutmeldingen opleveren. Hierdoor voorkom je dat je conversies misloopt.
-
0 Impressions Pause
De naam zegt het al – als een zoekwoord geen vertoningen genereert, zorg dit Google Ads script ervoor dat al je advertenties op dit zoekwoord automatisch worden gepauzeerd. Op deze manier voorkom je dat je geld kwijtraakt aan slecht presterende advertenties.
-
Quality Score Tracker
De kwaliteit van je advertenties is van groot belang – niet alleen voor jezelf, maar ook vanwege je kwaliteitsscore. Google beoordeelt de kwaliteit van al je advertenties en berekent op basis hiervan een kwaliteitscijfer tussen 0 en 10. Hoe hoger je kwaliteitscijfer, hoe beter je SEO positie én hoe lager je advertentiekosten. De Quality Score Tracker helpt je om de kwaliteitsscores van je advertenties in de gaten te houden. Op deze manier kun je achterhalen welke factoren een positief effect hebben op je kwaliteitsscores, en welke factoren je kwaliteitsscores naar beneden halen.
Wij nemen graag het stokje van je over
Het gebruik van Google Ads scripts kan je heel wat tijd besparen, maar dat betekent natuurlijk niet dat je niet meer naar je Google Ads account om hoeft te kijken. Je advertenties houden immers niet zichzelf draaiende! Merk je dat je ondanks het gebruik van Google Ads scripts te weinig tijd overhoudt om creatieve advertenties op te zetten en je campagnes te optimaliseren? In dat geval is het uitbesteden van Google AdWords wellicht het overwegen waard. Wil je hier meer over weten? Google AdWords bureau Intelligent Online vertelt je hier graag meer over. Neem gerust contact met ons op via info@intelligentonline.nl of via 030-3070322. Je bent altijd welkom voor een brainstormsessie!