Wat is een blog en wat kan je ermee bereiken? Op het internet wordt deze vraag steeds relevanter. Interessante content is namelijk de brandstof om de doelgroep blijvend naar jouw website te trekken en dat vergroot je kansen op een conversie. Een blog is een informatief stuk tekst waar de lezer een toegevoegde waarde uit kan halen. Er mag een opinie worden gegeven, want daarvoor is het tenslotte een persoonlijk stuk tekst. Wat is bloggen? Dat is het frequent delen van dergelijke content, waardoor jouw lezers geboeid en op de hoogte blijven. Informatievoorziening is één van de belangrijkste factoren van het internet. Iemand die het internet bezoekt, kan voor zichzelf bepalen waar interessante en leeswaardige informatie is te vinden. Een blog biedt die kans.
Wat is een blog?
Blogs zijn er in verschillende stijlen. Je kunt een persoonlijke blog schrijven, een zakelijke blog, reisblogs en meer. Een blog mag over het algemeen een opinie representeren, maar niet een commercieel tintje hebben. Dat is ook niet nodig, want wanneer je interessante informatie deelt met je volgers, dan zullen zij vanzelf zorgen voor de conversie en het vergroten van je naamsbekendheid. Uiteraard dient het blog ook enige waarde en diepgang te bieden; de lezer moet geïnspireerd raken of nieuwe informatie kunnen opdoen om een duurzame blog op te bouwen.
Hoe maak je een blog?
Een blog staat altijd online. Je kunt deze delen op je eigen website, maar ook gebruikmaken van de platformen van andere bedrijven. Die platformen trekken mogelijk dezelfde doelgroep die jij ook op het oog hebt, waardoor een blog op deze plek zorgt voor een grotere naamsbekendheid en zelfs de gewenste bezoekers richting jouw website. Vooraf maak je altijd een afweging met betrekking tot de eerder genoemde informatievoorziening. Welk onderwerp past bij je product en in hoeverre biedt de blog ook daadwerkelijk de inspiratie en informatie waarnaar jouw doelgroep op zoek is? In het vervolg bepaal je vanuit welk oogpunt je gaat schrijven. Het leuke van een blog is dat dit persoonlijk geschreven mag zijn, ook wanneer het om een zakelijke blog gaat. Sterker nog, als je jezelf neerzet als een bepaalde autoriteit, dan is het persoonlijke element des te interessanter!
De plek om jouw blog te plaatsen
Blogs kan je overal en altijd tegenkomen, maar is er een ‘beste plek’ om de blog te plaatsen? Dat hangt volledig af van je doel met de blog. Wil je een zo groot mogelijk publiek bereiken, maar is de traffic van je eigen website niet afdoende, dan is het verstandig om je blog te plaatsen op een losse blogpagina of website die jouw vakgebied representeert. Wil je relevante content op je eigen website plaatsen én de traffic verhogen, dan is een blog op de eigen website natuurlijk perfect. De blogs kan je tevens delen op social media platformen voor een steeds hoger bereik. Wil je jouw eigen community opbouwen, dan is het goed om jouw blog zoveel mogelijk te delen op relevante plekken op het internet. De doelgroep inspireren zal gaan zorgen voor de traffic naar de eigen website.
Hoe begin je een blog?
Het starten van een blog is direct een cruciaal moment. Bij een blog verwacht de lezer altijd meerdere blogs, waardoor je bij de eerste blog lezers direct moet uitnodigen om vaker op zoek te gaan naar jouw opinie of informatie. Bepaal ook waar je de blog wilt plaatsen; is dit op je eigen website of verkies je het platform van iemand anders. Stel dat je een fysiotherapeut bent, dan is een interessante optie een gespecificeerde website richting Zorg te kiezen om een blog te publiceren. Je hebt dan de zekerheid van een groot bereik én relevante lezers, welke later op jouw website terug te vinden kunnen zijn. Een eerste kans om de volgers te overtuigen krijg ook daadwerkelijk maar één keer, dus zorg voor een uitdagende en inspirerende blog. Weet je niet precies waar jouw doelgroep naar zoekt op het internet, zorg dan voor voldoende marktonderzoek voordat je begint met schrijven. Hiermee vergroot je de kans dat jouw eerste blog een succes wordt.
Een persoonlijke of zakelijke blog?
De twee belangrijkste varianten van de blog zijn de persoonlijke en zakelijke blog. Natuurlijk zijn er ook foodblogs, reisblogs en dergelijken, maar deze zijn vooral informatief en dienen geen commercieel doel, behalve de inkomsten van reclame op de website. De persoonlijke en zakelijke blogs dienen wel degelijk een commercieel doel, hoewel dit niet mag terugkomen in de blog zelf. Overigens kan je de persoonlijke blog ook combineren met de zakelijke blog. Heb je vanuit jouw beroepsgroep voldoende kennis, dan kan je als ‘professional’ altijd een persoonlijke touch aanbrengen in een zakelijke blog. Dat kan zelfs erg interessant zijn, want een persoonlijke component zorgt vaak voor tegengestelde meningen en een discussie, welke je direct onder de blog kunt openen. Dit zorgt voor relevante content op de website en een actieve groep volgers.
Afijn, wat is het verschil tussen persoonlijke blogs en zakelijke blogs? De persoonlijke blog kan je zien als een soort dagboek, van waaruit ervaringen worden gedeeld met geïnteresseerde lezers. Hierin is de persoonlijke component duidelijk aanwezig, maar dat kan juist positief uitwerken wanneer de lezer je gaat zien als een autoriteit. De zakelijke blog wordt steeds vaker gebruikt door bedrijven. Ervaringen uit het vakgebied worden gedeeld met andere professionals of consumenten. Het bevat doorgaans adviezen voor zowel klant als zakelijke partner en dient dus een duidelijk doel; het informeren van de lezer en het creëren van een loyale groep volgers.
Wat is een blog: de belangrijke voordelen
In een blog kan je jezelf profileren als expert in een vakgebied; dit is zeker het geval bij de zakelijke blog. Mensen lezen en leren graag van deze experts, want zij kunnen met deze relevante informatie zelf nieuwe ideeën opdoen voor het bedrijf. Een blog biedt daarnaast belangrijke content die ervoor zorgt dat jouw website beter gaat scoren in de zoekmachine. Van een blog hoef je evenwel niet direct resultaat te verwachten in de vorm van conversies. Het gaat vooral om het opbouwen van een band met jouw volgers, welke je in een later stadium nog kunt activeren tot een conversie. Een blog is hierin ideaal, want het bied je de mogelijkheden om regelmatig te communiceren met bezoekers.