Optimaliseer je Google Ads campagnes met Google Ads UTM tagging
Om Google AdWords winstgevend toe te passen, is het essentieel om je campagnes te optimaliseren. Dit doe je door telkens kleine veranderingen door te voeren en de resultaten te meten. Door de resultaten van verschillende advertenties met elkaar te vergelijken, leer je wat wel (en vooral wat niet) werkt. Google Ads UTM tagging (ook wel UTM Google Ads genoemd) helpt je hierbij. Onze Google Ads experts vertellen je hoe dit werkt.
Het belang van UTM Google AdWords
Stel dat je een webshop hebt en je een nieuw product wilt promoten. Hiervoor gebruik je twee kanalen: je plaatst een advertentie op Facebook én op Instagram. Om te voorkomen dat je tijd, moeite en geld spendeert aan slecht presterende advertenties, is het van groot belang om te meten of deze advertenties hun werk doen. Wordt er daadwerkelijk op deze advertenties geklikt? Of komen je websitebezoekers via een andere bron bij je nieuwe product terecht? Google Ads UTM tagging helpt je om de prestaties van je advertenties inzichtelijk te maken.
Hoe werkt Google Ads UTM tagging?
Google Ads UTM tagging klinkt wellicht ingewikkeld, maar dit valt in werkelijkheid reuze mee. Onze Google Ads specialisten leggen het uit. Bij Google Ads UTM tagging voeg je een code toe aan een URL van je website.Deze code wordt ook wel een UTM code genoemd. In het bovenstaande voorbeeld zou je een UTM code kunnen toevoegen aan de webpagina van je nieuwe product. Als iemand deze webpagina vervolgens bezoekt, zorgt de UTM code ervoor dat er allerlei informatie over deze persoon wordt verzameld. Zo wordt bijvoorbeeld gemeten via welke bron de bezoeker op deze webpagina terecht is gekomen. Heeft hij of zij op de Facebook of Instagram advertentie geklikt? Of is de bezoeker op geheel andere wijze op deze pagina terechtgekomen? Deze informatie wordt automatisch doorgestuurd naar je Google Ads account. Op deze manier kun je na verloop van tijd zien welke advertenties effect hebben en welke niet. Google Ads UTM tagging laat overigens niet alleen zien via welke bron de bezoeker op je website terecht is gekomen, maar geeft bijvoorbeeld ook informatie over het land van herkomst van de bezoeker. Ook kun je onder andere zien welke browser hij of zij gebruikt.