Waarom je eigen blog maken?
Geen enkele ondernemer of dienstverlener kan er nog omheen: tegenwoordig draait alles om hoog in Google te eindigen. Een hoog plaatsje in de zoekmachine kan je heel wat populariteit en klanten opleveren. En laten we eerlijk zijn: het internet is toch de eerste plek waar potentiële klanten gaan kijken, als ze op zoek zijn naar een dienst of product. Je kunt nog zoveel tijd en geld steken in een mooie website, maar daarmee ben je er nog niet. Veel websites zijn namelijk redelijk statisch, en ze leveren vooral basisinformatie. Maar wat als mensen nu op zoek zijn naar specialistische kennis, reviews of nuttige tips? Dan is een blog maken het aangewezen middel! Wat zijn de voordelen van een blog maken?
- Je verschaft de mensen kennis waar ze naar op zoek zijn
- Je legt gemakkelijk de link naar jouw bedrijf of diensten
- Je bouwt aan een reputatie van kennis en expertise
- Met de juiste tips en trucs vergroot je je vindbaarheid op Google
Je eigen blog maken: het juiste programma
Wil je je eigen blog maken? Elke succesvolle online strategie begint bij het kiezen van de juiste software. Met waardevolle blogartikelen kun je honderden bezoekers bereiken. Toch is dat alleen niet voldoende. Je wilt immers ook dat deze bezoekers klanten worden! Let daarom bij het kiezen van blog software op de volgende punten: zoekmachinevriendelijkheid, uitbreidingsmogelijkheden, e-mail software integratie en social media integratie. Zoekmachines moeten je namelijk niet alleen goed kunnen indexeren, maar het is ook nog eens handig als jouw blogartikelen gemakkelijk te verspreiden zijn. Mond-op-mond reclame is vaak immers de beste reclame. Programma’s als WordPress, Blogger en Typepad zijn populaire manieren om een blog te maken. Kies je liever voor een complete aanpak, dan kun je vaak ook een blog maken via je websiteprovider. Dit biedt interessante voordelen, omdat je website en blog dan in dezelfde stijl kunnen worden uitgevoerd én effectief naar elkaar kunnen verwijzen. Voor meer informatie en mogelijkheden kun je terecht bij <url=http: website-laten-maken=”” www.intelligentonline.nl=””>Intelligent Online.</url=http:>
Vergroot de vindbaarheid van je blog
Wil je je eigen blog maken, dan is SEO-optimalisatie een onmisbaar issue. Veel bloggers beschouwen hun hersenspinsels puur als hobby, maar laten we eerlijk zijn: niemand wil een blog maken die volledig ongelezen blijft. Bovendien is een blog maken een perfecte manier om de wereld je expertise te tonen, vragen te beantwoorden en mensen te interesseren voor jouw product of diensten. Alleen: het web puilt uit van de bloggers, dus hoe val jij op tussen al die anderen?
Het belang van kwalitatieve content
Het belangrijkste aan een blog maken is het publiceren van kwalitatieve content. Lezers moeten er immers het nut van inzien om tijd te steken in het lezen van jouw content. Wil je een goede blog maken, dan is niet alleen de titel, maar ook de inhoud van belang. Leest de tekst niet lekker weg, dan zal de lezer al snel afhaken en verder klikken. Is jouw blog echter boeiend, waardevol en met passie geschreven, dan zul je de aandacht van je lezers weten vast te houden.
Het verwerven van een lezerspubliek
Het belangrijkste is dus dat je anderen je blogposts lezen. Maar hoe kom je aan een lezerspubliek? Met deze tips krijg je het zeker voor elkaar.
- Pas je woordkeuze aan op je doelgroep. Wil je een blog maken over coaching en leiderschap? Grote kans dat je lezers weinig problemen zullen hebben met managementjargon. Bied je echter een loodgietersservice aan, houd het dan liever eenvoudig. Zo snapt iedereen met een lekkende kraan waar je het over hebt.
- Kies de juiste keywords. Zoekwoorden zijn vertaalde behoeften van zoekers. Waar is jouw doelgroep naar op zoek, en hoe kan jouw artikel daaraan beantwoorden? Zet voordat je gaat schrijven de juiste keywords op een rijtje. Verwerk ze vervolgens zo natuurlijk mogelijk in je bericht. Bedenk dat een kwalitatieve blog maken méér is dan een opsomming van steekwoorden. Ook enkel- en meervoud, synoniemen en gerelateerde termen doen wonderen voor je SEO-optimalisatie. En bovenal: houd het spannend!
Succesvol je eigen blog maken
Bij het bepalen van je online positie kijkt Google naar tal van aspecten. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe jouw blog scoort op zoekopdrachten. Hoe houd je Google te vriend? Een belangrijke sleutel is de titel. Meer nog: dit is het visitekaartje van je blogpost. Zorg dus voor een pakkende titel die uitnodigt tot verder lezen. Wil je het slim aanpakken, verwerk dan ook de belangrijkste keywords in de titel. Ga je een blog maken over de nieuwe tassencollectie van Louis Vuitton? Bedenk dan dat je doelgroep waarschijnlijk zal zoeken op ’tassen’ en ‘Louis Vuitton’. Deze woorden mogen dus niet in je titel ontbreken, en geef er verder gerust een originele draai aan! Maar.. je blogpost gaat natuurlijk niet alleen over deze twee woorden. Er valt immers nog veel meer te ontdekken over dit merk, en dat is precies waar je lezers naar op zoek zijn. Reden temeer dus om ook zoekwoorden te gebruiken als ‘accessoires’, ‘mode’ en ‘schoudertassen’. Verwerk ze systematisch in je tekst. Ook synoniemen, enkelvoud en meervoud zijn belangrijk. Heb je een goed verhaal opgebouwd? Vergeet dan geen interne links in je blog te plaatsen. Ook externe links naar jouw blog maken het tot een succes. Hoe meer andere websites naar jouw artikel verwijzen, hoe hoger je zult scoren in de zoekmachine. Lezen jouw artikelen als een trein en snijd je pittige onderwerpen aan? Grote kans dat jouw artikelen ook al snel door anderen gedeeld zullen gaan worden. Het kan nooit kwaad om het geluk een handje te helpen. Meld je dus aan op Facebook, Twitter en LinkedIn, en laat sociale media voor je werken! Advies nodig bij het maken van een succesvolle blog? Aarzel niet en neem contact op met Intelligent Online. Samen maken wij jouw blog tot een succes!
Advies nodig bij het maken van een succesvolle blog? Aarzel niet en neem contact op met Intelligent Online. Samen maken wij jouw blog tot een succes!