Waarom elke advocaat moet bloggen? Lees dit artikel en je zult als advocaat ook gemotiveerd zijn om werk te gaan maken van blogs. Er zijn branches waarin bloggen de normaalste zaak van de wereld is. Sterker nog: er zijn branches waarin blogs van vitaal belang zijn. Er zijn ook branches waarin bloggen nog geen vanzelfsprekendheid is, maar waarin er grote kansen liggen als je eenmaal met blogs begint. De advocatuur is zo’n branche. Exacte cijfers en statistieken zijn er niet, maar de advocatuur is zeer waarschijnlijk een van de branches met de laagste blogdichtheid. Dat advocaten bloggen, is alles behalve vanzelfsprekend. En toch zou elke advocaat moeten bloggen. Wij zetten de redenen op een rijtje.
Het is goed voor de vindbaarheid
Misschien wel de belangrijkste reden waarom elke advocaat moet bloggen: het is goed voor je vindbaarheid. Vindbaarheid betekent bezoekers en bezoekers betekent omzet. Als advocaat heb je met een hoop concurrentie te maken. Ongeacht waar je actief bent en in welk juridisch gebied je opereert; advocaten zijn er genoeg te vinden. Je wilt natuurlijk altijd meer cliënten aantrekken. Ook voor mensen of bedrijven die een advocaat zoeken, is internet de eerste plek waar zij zoeken. Je wilt goed boven komen drijven bij relevante zoekopdrachten. Het mooie aan bloggen is, dat je zelf bepaalt waar je over blog. Onderzoek dan ook altijd wat kansrijke onderwerpen zijn; onderwerpen die relevant zijn en waarop veel zoekverkeer plaatsvindt. Op die manier kun je blogs zeer specifiek inzetten om traffic te genereren op voor jou belangrijke onderwerpen en zoektermen.
Bloggen is een uitstekende manier om beter gevonden te worden. De websites van advocaten zijn over het algemeen niet de meest levendige. Dat brengt ons op het volgende punt.
Verversing betekent meer bezoekers
De zoekmachine houdt niet van passieve sites. Sites die met regelmaat nieuwe, relevante content plaatsen, hebben een streepje voor. Het is waarschijnlijk niet zo dat je met grote regelmaat de pagina’s op je website aanvult of verandert; laat staan dat je nieuwe pagina’s publiceert. Door te bloggen zorg je automatisch voor verversing. Elke blog is nieuwe content en elk stuk nieuwe content betekent een nieuwe kans om gevonden te worden.
Je dicht de kloof tussen advocaat en potentiële cliënt
Je weet als advocaat maar al te goed: wanneer mensen behoefte hebben aan je diensten is dat meestal niet vrijwillig. Het betekent dat zij zitten met een juridisch probleem waar zij professionele hulp bij nodig hebben. Dit betekent dat er vaak een behoorlijke kloof bestaat tussen advocaat en cliënt. Mensen/organisaties die behoefte hebben aan een advocaat, zijn vaak wat voorzichtig en weten misschien nog niet helemaal hoe zij een advocaat moeten benaderen.
Websites van advocaten zijn vaak nogal gewichtig. Hoewel je primaire doel natuurlijk is om betrouwbaar over te komen, wil je ook toegankelijk zijn. Elke advocaat zou moeten bloggen om deze kloof tussen advocaat en mogelijk nieuwe cliënt te verkleinen. Door te bloggen kun je op een iets toegankelijke manier ingaan op materie waar je normaal gesproken op je website niet over zou schrijven.
Het mooie aan blogs is, dat je in elke blog in kunt gaan op een specifiek onderwerp. Je zult, wanneer je de tijd neemt om mogelijke onderwerpen in kaart te brengen, al snel merken dat je tientallen blogonderwerpen kunt vinden. Door deze onderwerpen op een begrijpelijke, klantgerichte manier te belichten, vergroot je de kans dat je nieuwe leads genereert.
Je toont je kennis
De advocatuur is bij uitstek een vakgebied waarin het draait om kennis. Wanneer je als advocaat wordt ingeschakeld, is dat omdat jouw cliënt ervan overtuigd is dat je gedegen kennis van zaken hebt en dat je de beste partij bent om diens belangen te behartigen. Voor jou is dit misschien vanzelfsprekend. Jij weet dat je over alle benodigde kennis en ervaring beschikt, alleen hoe weet jouw potentiële cliënt dit van tevoren?
Een belangrijk antwoord op de vraag waarom elke advocaat zou moeten bloggen, is omdat je hiermee je kennis en autoriteit toont. Dit zal je reputatie ten goede komen, maar er ook voor zorgen dat je meer leads binnenhaalt: nieuwe cliënten kunnen immers zien dat je verstand van zaken hebt, of je maakt het op zijn minst aannemelijk hiermee.
Het is van tevoren dus wel verstandig om goed voor jezelf op een rijtje te zetten aan wie je kennis wilt tonen? Zijn dit je cliënten, dan hanteer je natuurlijk een andere tone of voice dan wanneer je vooral de intentie hebt om binnen de branche jezelf te profileren. Schrijf je voor je potentiële cliënten, houd er dan rekening mee dat je geen indruk hoeft te maken met diepgaande juridische stukken. Het gaat er dan vooral om of je de klant weet te overtuigen van het feit dat jij de ideale partij voor hem/haar bent.
Mensen zijn geïnteresseerd in wat er in jouw branche gebeurt
Een wat minder voor de hand liggende reden waarom elke advocaat zou moeten bloggen: mensen zijn geïnteresseerd in wat er in jouw branche gebeurt en hoe de advocatuur er achter de schermen uitziet. Zeer waarschijnlijk is jouw eerste gedachte dan: waarom is dit interessant voor mij?
Om bereik te genereren, wil jij je in eerste instantie natuurlijk richten op kwalitatief bereik: je doelgroep. Echter, daarnaast kun je ook bredere content maken die voor veel mensen interessant is. Hoe je het ook wendt of keert; de advocatuur spreekt vaak tot de verbeelding van mensen. Het kan lonend zijn voor een advocaat om “shareable content” te maken. Wanneer content gedeeld wordt, weet je immers nooit op welke plekken het terecht komt en hoe dit nog in jouw voordeel kan werken.
Lokaal autoriteit pakken
Als advocaat werk je in veel gevallen voornamelijk in een bepaalde regio. Heb jij een grotendeels afgeschermd werkgebied, dan kun je door te bloggen lokale autoriteit pakken. Schrijf blogs over lokaal spelende zaken. Blog niet alleen over inhoudelijke onderwerpen, maar laat ook je licht schijnen over belangrijke lokale onderwerpen. Geef je mening over wat er speelt op voor jou relevant juridisch gebied in jouw werkgebied en je naam als advocaat in de regio waar jij jouw cliënten vindt, zal verder versterkt worden.