Social media campagne

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Social media campagnes: alles wat je moet weten

Meer klanten, meer conversies, meer omzet… Wie wil dat nu niet? Als je je onderneming naar een hoger niveau wilt tillen, is social media een goede plek om te beginnen. Sterker nog, als onderneming kun je vandaag de dag eigenlijk niet meer zonder social media! Wil je ook een begin maken met social media marketing? Of wil je je huidige social media campagnes naar een hoger niveau tillen? Op deze pagina lees je alles over de voor- en nadelen van social media. Ook leggen onze social media specialisten je uit hoe je een succesvolle social media campagne opzet.

Facebook campagne

Wat is een social media campagne eigenlijk?

Alvorens we de voor- en nadelen van social media bespreken, is het eerst belangrijk om te weten wat een social media campagne precies inhoudt. Een social media campagne is een reclamecampagne op een of meerdere social media platformen. Een social media platform is een website of app waarop gebruikers content kunnen plaatsen en met andere gebruikers kunnen uitwisselen. Ook kunnen gebruikers met elkaar communiceren. Voorbeelden van bekende social media platforms zijn Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest en TikTok. Een social media campagne bestaat meestal uit het verspreiden van verschillende soorten advertenties op het betreffende social media platform. Het onderhouden van een aantrekkelijke bedrijfspagina en het plaatsen van niet-promotionele content is echter ook een belangrijk onderdeel van een social media campagne. Op deze manier trek je namelijk volgers aan, vergroot je je naamsbekendheid en zorg je voor een duidelijke online presence.

Wat zijn de voordelen van een social media campagne?

Een social media campagne heeft diverse voordelen. Onze social media experts hebben ze voor je op een rijtje gezet.

  • Een van de grootste voordelen van social media is ongetwijfeld het feit dat je in een mum van tijd een groot deel van je doelgroep kunt bereiken. Social media wordt namelijk door een groot deel van de bevolking gebruikt – maar liefst 96% van de Nederlanders gebruikt social media (bron: https://www.afix.nl/belangrijkste-cijfers-social-media-gebruik-2020). Er is dus een grote kans dat jouw doelgroep hierbij zit!.Met één post of advertentie kun je duizenden personen bereiken. Social media marketing is dus een ontzettend efficiënte manier van adverteren!
  • Een ander voordeel van social media is dat het grotendeels gratis is. Je kunt gratis een account aanmaken en onbeperkt posten – alleen het plaatsen van advertenties kost geld. Hoeveel dat kost, is afhankelijk van het social media platform.
  • Je zou bijvoorbeeld ook een advertentie bij de zoekresultaten van Google kunnen plaatsen, of op een website die je doelgroep vaak gebruikt. Een groot voordeel van social media vergeleken met dit soort advertenties is echter dat je op social media contact kunt hebben met degenen die je advertentie zien. De social media gebruikers kunnen reacties achterlaten, waar jij weer op kunt reageren. Een uitstekende manier om je doelgroep te leren kennen en een sterke band te smeden!

Wat zijn de nadelen van een social media campagne?

Het voeren van een social media campagne heeft echter ook een nadeel: zonder marketingkennis is het lastig om een efficiënte campagne uit te denken en uit te voeren. Ook kan er veel tijd in gaan zitten. Om je alvast op weg te helpen, hebben onze experts een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet.

Hoe zet je een succesvolle social media campagne op?

1. Stel concrete doelen

Voordat je aan de slag gaat met social media, is het belangrijk om eerst een of meerdere concrete doelen te stellen. Wat wil je precies bereiken? Wil je vooral je naamsbekendheid vergroten? Wil je meer verkeer naar je website genereren? Of wil je het aantal conversies een boost geven?

2. Leer je doelgroep kennen

De volgende stap is om uit te zoeken hoe je deze doelen het beste kunt bereiken. Het antwoord op deze vraag is grotendeels afhankelijk van je doelgroep. Het is dan ook belangrijk om je doelgroep goed te leren kennen. Waar wonen je potentiële klanten, wat zijn hun interesses en hoe oud zijn ze? Wat voor trends spelen er in deze leeftijdsgroep? Hoe wordt deze groep het liefst aangesproken? Wat doet deze groep op social media? Willen ze het liefst geïnformeerd worden, of gebruiken ze social media vooral ter entertainment?

3. Tijd om aan de slag te gaan!

Als je eenmaal voor ogen hebt wat voor posts en advertenties je wilt creëren, is het tijd om aan de slag te gaan. Houd er rekening mee dat dit heel wat tijd kan kosten. Ook vergt het uitvoeren van een social media campagne specialistische kennis. Wees dan ook niet bang om de hulp in te schakelen van professionals. Zo kan een bedrijfsfotograaf je bijvoorbeeld helpen met het maken van mooie (product)foto’s, en een videomaker met het maken van aantrekkelijke promotiefilmpjes.

Een social media campagne op maat

Een social media campagne opzetten is niet eenvoudig. Wie is je doelgroep eigenlijk precies, en hoe kun je deze groep het beste aanspreken? Hoe vaak kun je het beste posten als onderneming? En hoe schrijf je eigenlijk een goede post? Ook kost het onderhouden van social media accounts veel tijd. Heb je deze tijd niet? Of beschik je niet over voldoende marketingkennis? De specialisten van Intelligent Online helpen je graag met het ontwikkelen en uitvoeren van een social media campagne. Lijkt het je leuk om eens samen te brainstormen? Neem dan gerust contact met ons op!

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online