De favoriete linkbuilding tools van onze marketing specialisten
Als ondernemer kun je vandaag de dag niet langer om online marketing heen. De meeste Nederlanders spenderen elke dag ontzettend veel tijd op het internet – en dat geldt waarschijnlijk ook voor je doelgroep. Hierdoor is het internet een uitstekende manier om op een snelle en relatief goedkope en makkelijke manier een groot deel van je potentiële klanten te bereiken. Een goede manier om je online vindbaarheid te vergroten, is door ervoor te zorgen dat je website hoog in de zoekresultaten van Google wordt getoond. Hoe pak je dit echter aan? Hoe krijg je je website op die felbegeerde eerste plek? Je positie binnen de Google zoekresultaten wordt voor een groot deel beïnvloed door je linkbuilding-profiel. In dit artikel vertellen we je daar meer over. Ook geven we je onze favoriete linkbuilding tools mee.
SEO optimalisatie in een notendop
Hoe kan het dat de website van je concurrent helemaal bovenaan in Google staat, terwijl jouw website pas op pagina drie van de Google zoekresultaten wordt getoond? De kans is groot dat je concurrent zich druk bezighoudt met SEO werkzaamheden. SEO verwijst naar ‘Search Engine Optimization’, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je concurrent zijn of haar website op zo’n manier inricht dat deze door Google wordt gezien als een website van hoge kwaliteit, waardoor deze hoog in de zoekresultaten wordt getoond. Google gebruikt in totaal meer dan 200 factoren om te bepalen hoe kwalitatief een website is en dus hoe hoog (of hoe laag) deze website moet worden getoond. De laadtijd van je website, het gebruik van een sitemap, je error 404-pagina – dit zijn allemaal voorbeelden van factoren die Google in acht neemt. Een ander voorbeeld van zo’n factor is linkbuilding. Het belang van deze factor mag zeker niet worden onderschat: linkbuilding weegt namelijk voor ongeveer 50% mee bij het bepalen van de positie van een website in de zoekresultaten.
Wat is linkbuilding?
De term ‘linkbuilding’ klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt in werkelijkheid reuze mee. De betekenis van dit begrip is eigenlijk heel simpel: linkbuilding is het vergaren (‘builden’) van hyperlinks op en/of naar je website. We onderscheiden drie verschillende soorten links, en daardoor dus ook drie verschillende soorten linkbuilding.
Interne linkbuilding
Het eerste type link is de interne link. Dit is een link op een webpagina op je eigen website die verwijst naar een andere webpagina op je eigen website. Als je een website bezoekt kom je tal van dit soort links tegen. Denk bijvoorbeeld aan een knop die van je de homepagina naar de contactpagina leidt, of een knop met ‘bestellen’ die je naar je winkelmandje stuurt. Bij interne linkbuilding zijn er twee zaken om rekening mee te houden.
- Allereerst moet de interne linkstructuur duidelijk en georganiseerd zijn. Het moet voor een bezoeker duidelijk zijn hoe hij of zij je website moet navigeren. Als een bepaalde pagina niet bereikbaar is doordat er geen links naar zijn geplaatst, kan dat leiden tot een lagere SEO ranking. Een dergelijke onduidelijke structuur is namelijk niet alleen verwarrend voor je bezoekers, maar ook voor Google. Dit kan voor Google een indicatie zijn dat het om een webpagina van lage kwaliteit gaat.
- Ten tweede moeten er voldoende interne links zijn naar de belangrijkste pagina’s. Dit maakt het niet alleen makkelijker om deze pagina’s te bereiken, maar geeft ook een signaal aan Google dat het om een belangrijke pagina gaat. Hierdoor gaat de SEO score van deze pagina omhoog. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om voldoende interne links naar de homepagina te plaatsen.
Externe linkbuilding
Het tweede type link is de externe link. Dit is een link op een webpagina op jouw website die verwijst naar een andere website. Dit soort links geven je eigen webpagina meer autoriteit. Stel bijvoorbeeld dat je een informatief blogartikel schrijft over racefietsen, en hiervoor een aantal websites over wielrennen raadpleegt. Als je deze websites als externe links aan je artikel toevoegt, laat je je lezers zien waar je je kennis vandaan hebt én voorkom je plagiaat. Hierdoor straal je betrouwbaarheid uit en laat je Google zien dat je webpagina van hoge kwaliteit is. We raden je echter aan om niet té veel externe links te plaatsen. Je wilt je bezoekers immers het liefst op je eigen website houden!
Linkbuilding van backlinks
Het laatste type link is de backlink. Dit is een link op een website van iemand anders die verwijst naar jouw eigen website. Deze links zijn misschien wel het belangrijkste voor je SEO ranking. Een backlink wordt door Google namelijk gezien als een soort aanbeveling: de beheerder van de andere website was blijkbaar zo onder de indruk van jouw website dat hij of zij jouw website wilde promoten. Dit is dus een indicatie dat jouw website van hoge kwaliteit is. Er wordt vaak gedacht dat je zoveel mogelijk backlinks moet verzamelen om een hoge SEO score te krijgen. Dat klopt echter niet helemaal. In de beginjaren van Google was het inderdaad zo dat vooral werd gekeken naar het aantal backlinks. Na verloop van tijd leidde dit er echter toe dat websites backlinks van elkaar gingen kopen, waardoor ook websites van lage kwaliteit grote aantallen backlinks kregen. Om ervoor te zorgen dat alleen hoogwaarde websites hoog in de zoekresultaten verschijnen, wordt er daarom sinds 2013 niet alleen gekeken naar de hoeveelheid backlinks, maar ook naar de kwaliteit van die backlinks. De kwaliteit van de backlinks is op dit moment zelfs belangrijker dan het aantal backlinks. Een backlink wordt als kwalitatief gezien als deze organisch is verkregen en van een relevante website komt.
Onze favoriete linkbuilding tools van dit moment
Het vergaren, onderhouden en analyseren van (back)links kost veel tijd en inspanning – tenminste, als je dit handmatig doet. Gelukkig is er ook een efficiëntere manier om dit aan te pakken – namelijk door gebruik te maken van linkbuilding tools. Deze linkbuilding tools kunnen je op den duur ontzettend veel tijd, energie en geld besparen. Op het internet kom je tal van goede linkbuilding tools tegen. Wij hebben onze favorieten voor je op een rij gezet.
-
Ahrefs
Deze linkbuilding tool wordt ook wel de grootste backlink index ter wereld genoemd. Deze grote woorden maakt Ahrefs wat ons betreft zeker waar! In deze linkbuilding tool kun je met een paar drukken op de knop inzien welke websites er naar jouw concurrenten linken, maar nog niet naar jou. De kans is groot dat deze websites ook bereid zijn om een backlink naar jou te plaatsen. Ook laat Ahrefs je zien hoe je website er op het gebied van backlinks voor staat: deze linkbuilding tool geeft inzicht in je oude, nieuwe én verloren backlinks. Een groot voordeel van Ahrefs is dat deze tool niet alleen gebruikt kan worden voor het doen van backlink onderzoek, maar ook voor andere werkzaamheden op het gebied van SEO, zoals het doen van zoekwoordenonderzoek.
-
Moz Link Explorer
Moz Link Explorer werkt op een vergelijkbare manier als Ahrefs. In deze linkbuilding tool kun je de domeinnaam van een van je concurrenten invoeren. Vervolgens zie je een overzicht van al hun backlinks, evenals een hoop waardevolle informatie over deze backlinks. Hierdoor kun je eenvoudig inzien welke websites er naar je concurrenten linken en welke links je concurrenten de meeste kliks opleveren. Ook maakt deze linkbuilding tool het mogelijk om de anchor teksten van het backlinkprofiel van een website te analyseren. Een nadeel van Moz Link Explorer is dat de link database van deze tool een stuk kleiner is dan die van Ahrefs – en dat terwijl de prijzen ongeveer gelijk zijn.
-
Majestic
Wil je graag een linkbuilding tool die vergelijkbaar is met Ahrefs of Moz Link Explorer, maar heb je onvoldoende budget voor deze – relatief dure – linkbuilding tools? Neem dan eens een kijkje bij de linkbuilding tool Majestic. Deze tool kost slechts $50 per maand, en is daarmee stukken goedkoper dan Ahrefs en Moz Link Explorer. Majestic heeft niet alleen een gigantische link database, maar maakt ook nog eens de analyse van anchor teksten mogelijk. Ook biedt deze linkbuilding tool inzicht in de betrouwbaarheid van websites. Majestic is op dat vlak vergelijkbaar met Google TrustRank. Een nadeel van Majestic is dat de interface in het begin wellicht wat lastig in gebruik is. Het kan daarom even duren voordat je aan deze linkbuilding tool gewend bent.
-
GroupHigh
Een goede manier om extra backlinks te genereren is door een samenwerking met bloggers op te starten. In ruil voor betaling plaatsen deze bloggers een aantrekkelijk stukje tekst over jouw product of dienst op hun blog – inclusief een link naar je website natuurlijk! Dat levert je niet alleen een backlink op, maar ook een hoop verkeer – zeker als de blogger in kwestie een groot bereik heeft. Een backlink heeft echter alleen een positief effect op je SEO ranking als deze afkomstig is van een relevante website. Dat betekent dat de website waarop de backlink staat op de een of andere manier aan jouw niche verbonden moet zijn. Het is dus belangrijk om voor bloggers binnen jouw eigen vakgebied te kiezen. Gelukkig is het niet nodig om urenlang het internet af te struinen: met de linkbuilding tool GroupHigh krijg je met slechts een paar klikken inzicht in de populairste blogs binnen jouw branche. Ook krijg je allerlei handige informatie over deze bloggers te zien, waaronder het aantal bezoekers en het aantal social media volgers.
-
Linkody
Heb je een beperkt budget? Neem dan eens een kijkje bij de linkbuilding tool Linkody. Dit is namelijk een van de goedkoopste linkbuilding tools op de markt. Voor het gebruik van deze linkbuilding tool betaal je slechts tussen de $14 en $139 per maand. Dat betekent overigens niet dat er is ingeboet op kwaliteit. Zo geeft Linkody je bijvoorbeeld een hoop informatie over de linkbuilding strategieën van je concurrenten. Ook kun je met Linkody eenvoudig slecht werkende links van en naar je website detecteren en aanpassen. Weet je niet zeker of Linkody iets voor jou is? Geen probleem – Linkody is de eerste dertig dagen gratis.
-
CognitiveSEO
CognitiveSEO lijkt op het eerste gezicht veel op de populaire linkbuilding tools Ahrefs en Moz Link Explorer. Toch onderscheidt CognitiveSEO zich op een aantal vlakken van deze grote spelers. Zo heeft CognitiveSEO bijvoorbeeld een handige functie die onnatuurlijke backlinks detecteert. Hierdoor kun je backlinks die je SEO score naar beneden halen makkelijk opsporen en verwijderen. Ook kun je in deze linkbuilding tool eenvoudig zien waar het verkeer op je website precies vandaan komt. Een groot voordeel van CognitiveSEO is dat deze software stukken goedkoper is dan Ahrefs en Moz Link Explorer – en dat terwijl CognitiveSEO veel op deze linkbuilding tools lijkt. Bij CognitiveSEO betaal je slechts $99 per maand. Ook kun je gebruikmaken van een gratis proefperiode.
-
BuzzStream
Bij het opbouwen van een backlinkprofiel komt heel wat ge-email kijken. Of je nu een samenwerking met een Instagram influencer wil opzetten of contact wil leggen met een journalist – tegen de tijd dat je een backlink hebt vergaard zijn er heel wat e-mails over en weer gestuurd. Hierdoor kan het lastig zijn om het overzicht te bewaren. Had je die ene blogger nu gemaild? Heeft hij al gereageerd? En hoe zit het met die websitebeheerder die die niet-werkende backlink zou repareren? Wat was ook alweer haar e-mailadres? In BuzzStream kun je al je e-mailcommunicatie op een eenvoudige en overzichtelijke manier organiseren. Heb je nog niet besloten met welke influencers je samen wilt werken? Geen probleem. In BuzzStream kun je eenvoudig de juiste influencers binnen jouw vakgebied vinden. Bovendien kun je met de handige BuzzMarker Google Chrome extensie hun contactinformatie in een handomdraai vinden.
-
JustReachOut
Hierboven besproken we al de linkbuilding tool GroupHigh. Deze tool helpt je om bloggers binnen jouw vakgebied te vinden. Bloggers zijn echter niet de enigen die je aan backlinks kunnen helpen: ook reporters en journalisten kunnen eventueel een backlink naar je website plaatsen. Mocht dit lukken, dan kan dat je een gigantisch aantal websitebezoekers opleveren. Hoe vind je echter journalisten die zich bezighouden met jouw vakgebied? Hier komt JustReachOut in beeld. Dit is een grote, up-to-date database van journalisten, ingedeeld op branche. Een groot voordeel van dit platform is dat journalisten hier ook oproepjes op kunnen plaatsen. Hierdoor kun je eenvoudig journalisten vinden die daadwerkelijk op zoek zijn naar bronnen voor hun artikelen.
-
NinjaOutreach
Heb je je pijlen niet op bloggers of journalisten gericht, maar op social media influencers? Neem dan eens een kijkje bij de NinjaOutreach tool. Dit is een gigantische database vol met miljoenen influencers. Een groot voordeel van deze linkbuilding tool is dat je de resultaten kunt sorteren op de social media statistieken van de betreffende influencers, zoals het aantal Facebook of Instagram volgers. Een handige functie van deze linkbuilding tool is dat NinjaOutreach diverse templates voor het contacteren van influencers biedt. Wil je een influencer vragen om een van jouw product te testen? Of wil je de de influencer er juist op attenderen dat hij of zij een foute link naar jouw website heeft geplaatst? In NinjaOutreach vind je al een aantal standaardberichten die je in een handomdraai kunt personaliseren en meteen op kunt sturen.
-
PitchBox
Heb je grootse plannen voor je onderneming? In dat geval is PitchBox je beste vriend. In deze linkbuilding tool kun je diverse projecten aanmaken, en daarbinnen kun je weer meerdere campagnes creëren. PitchBox helpt je vervolgens om deze campagnes uit te werken. Wil je een blogger inschakelen? Als je een paar sleutelwoorden invoert, laat PitchBox je een reeks relevante blogartikelen zien. Wil je een influencer vragen om een review over je product te schrijven? Op PitchBox vind je een lijst van influencers die in het verleden soortgelijke producten hebben gereviewd. Ook kun je onder andere de backlinks van je concurrenten bekijken en niet-werkende backlinks in een handomdraai verwijderen.
Hoe kies je de beste tool voor jouw onderneming?
Eén ding is zeker: er is online ontzettend veel goede linkbuilding software te vinden. Weet je niet zeker welke van deze linkbuilding tools je het beste kunt kiezen? We raden je aan om de volgende vragen eens uitgebreid onder de loep te nemen.
- Hoeveel geld wil ik uitgeven aan linkbuilding tools? Bij het runnen van een onderneming word je altijd beperkt door je budget – dat geldt ook voor het gebruik van linkbuilding tools. Pak er een rekenmachine bij en ga voor jezelf na hoeveel geld er precies beschikbaar is voor het gebruik van een linkbuilding tool. Verkeer je in financieel zwaar weer? Maak je geen zorgen: je kunt altijd nog gebruikmaken van programma’s als Excel, Google Spreadsheets of Numbers. Hier staat wel tegenover dat betaalde linkbuilding tools (over het algemeen) efficiënter zijn, wat uiteindelijk een hoop tijd (en dus geld) scheelt.
- Hoeveel links laat deze linkbuilding tool me zien? Niet alle linkbuilding tools geven je evenveel data. Waar linkbuilding tools zoals Ahrefs je ontzettend veel informatie geven, laten goedkopere linkbuilding tools je meestal stukken minder links zien. Je krijgt dus waar je voor betaalt! Hierbij moet wel worden vermeld dat Majestic hier een duidelijke uitzondering op is – hoewel deze linkbuilding tool relatief goedkoop is, geeft Majestic je toegang tot een gigantische database.
- Hoeveel personen moeten deze linkbuilding tool gaan gebruiken? Sommige linkbuilding tools, zoals BuzzStream of PitchBox, zijn uitermate geschikt voor gebruik door meerdere personen. Ben je de enige die de linkbuilding tool zal gebruiken? In dat geval zul je sommige van de functionaliteiten van BuzzStream en PitchBox niet nodig hebben. In dat geval kun je dus het beste voor een goedkoper abonnement kiezen.
Samen gaan we voor groei
Linkbuilding is ontzettend belangrijk voor je positie binnen de zoekresultaten van Google. Met enkel een goed linkbuilding profiel ben je er (helaas) echter nog niet. Bij het bepalen van je SEO ranking kijkt Google namelijk ook nog naar tal van andere factoren. Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijk is om relevante zoekwoorden op je webpagina’s te verwerken, maar dat het gebruik van té veel zoekwoorden juist averechts kan werken? Of dat Google het belangrijk vindt dat je website (voldoende) mobielvriendelijk is? De specialisten van Intelligent Online vertellen je graag meer over SEO optimalisatie. Lijkt het je leuk om eens met ons te brainstormen? Je kunt ons bellen via +31 30 3070 322 of mailen via info@intelligentonline.nl.