De 8 beste content marketing tips van onze marketeers
Er zijn tal van manieren om jouw product of dienst aan de man te brengen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om te adverteren in zoekmachines, of te adverteren via Facebook, Instagram, LinkedIn of andere social media netwerken. Ook is het belangrijk om je website bovenaan Google te krijgen. Een van de populairste vormen van marketing van dit moment is content marketing. Dit is een relatief nieuwe vorm van marketing waarbij er gestreefd wordt naar een duurzame band met de doelgroep. De kans is groot dat je concurrenten al gebruikmaken van deze marketingvorm! Wil je meer weten over content marketing? In dit artikel delen onze marketing experts hun favoriete content marketing tips met je. Lees snel verder!
Wat is content marketing?
Voordat we onze content marketing tips met je delen, is het belangrijk om eerst uit te leggen wat content marketing eigenlijk inhoudt. Je hebt immers weinig aan onze content marketing tips als je niet weet wat het doel van deze tips is! Content marketing is een marketingtechniek die zich richt op het ontwikkelen van relevante en waardevolle content. Deze content kan allerlei vormen aannemen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om teksten, zoals blogartikelen, maar bijvoorbeeld ook om video’s of infographics. Wat is nu het uiteindelijke doel van deze content?
- Allereerst is het de bedoeling dat deze content nieuwe website bezoekers aantrekt. Stel bijvoorbeeld dat jij een meubelwebshop hebt. Je zou in dat geval blogartikelen over het inrichten van een huis kunnen schrijven. Als interieurliefhebbers dan online op zoek zijn naar inspiratie, komen ze – mits je SEO op orde is – op jouw website terecht. Op deze manier verwerf je websitebezoekers die je website zonder deze content misschien wel nooit hadden gevonden.
- Als je website eenmaal bezocht wordt, is het natuurlijk ook de bedoeling dat deze websitebezoekers uiteindelijk tot conversie over gaan. Ook hier draagt content marketing aan bij. Door consequent waardevolle en relevante content te produceren, vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar vestig je jezelf als een autoriteit binnen je vakgebied. Als een van je bezoekers dan op een later moment meubels nodig heeft, is de kans groot dat hij of zij in dat geval een kijkje op je website zal nemen en tot conversie over zal gaan. Door de door jou geplaatste content is de naam van je onderneming namelijk steeds meer in het hoofd van de bezoeker blijven hangen. Ook heb je hierdoor een betrouwbare en toonaangevende reputatie opgebouwd.
Hoe schrijf je goede content?
We gaven eerder al aan dat het bij content marketing belangrijk is om content te produceren die a) relevant is voor je doelgroep, en b) waardevol is voor je doelgroep. Hoe doe je dat echter? Wij leggen het je graag uit.
Wat maakt content relevant?
Hoe zorg je ervoor dat de content die je produceert relevant is voor je doelgroep? Om dit te kunnen bewerkstelligen, zul je eerst onderzoek moeten doen naar het gedrag en naar de behoeften van je doelgroep. Waar is je doelgroep in geïnteresseerd? Op welke manier wordt je doelgroep het liefst aangesproken, en op welk platform wordt je doelgroep het liefst aangesproken? Welke vormen van content worden het meest door jouw doelgroep gebruikt? Leest je doelgroep veel blogartikelen, of zijn bijvoorbeeld Instagram Story’s of vlogs populair? Wil je doelgroep vooral geïnformeerd worden, of ligt de nadruk meer op amusement? Om relevante content te produceren, zul je dit soort vragen moeten onderzoeken. Vervolgens stem je je content hierop af.
Wat maakt content waardevol?
Content moet echter niet alleen relevant zijn, maar ook waardevol. Wat betekent dat precies? Stel opnieuw dat je een meubelwebshop hebt. Uit je doelgroeponderzoek is gebleken dat je doelgroep graag blogartikelen leest en geïnteresseerd is in het inrichten van hun woning. Ook is gebleken dat je doelgroep creatie is en een beperkt tot gemiddeld budget heeft. Als je in zo’n geval een blogartikel plaatst met enkel wat inspiratiefoto’s van interieurs, is dat misschien wel relevant, maar niet erg waardevol. Je doelgroep kan deze inspiratiefoto’s immers ook via Pinterest of Instagram vinden. Sterker nog, deze kanalen zijn hier waarschijnlijk veel beter geschikt voor – de algoritmes van deze platformen weten immers precies welke interieurs gebruikers leuk vinden. Om te kunnen profiteren van de voordelen van content marketing, zul je content moeten produceren die een toegevoegde waarde heeft. Hoe ziet dat er dan uit? Voor het scenario met de meubelwebshop hebben we de volgende content marketing voorbeelden bedacht.
- Bij het inrichten van een huis komt soms heel wat geklus kijken. Als klussers hier vragen over hebben, zullen ze die waarschijnlijk Googelen. Helaas zijn niet alle klusvragen op internet te vinden – althans, nog niet! Ga bij jezelf na wat handig is voor een klusser om te weten en controleer of hier al veel (blog)artikelen over zijn. Vind je hier geen of zeer weinig artikelen over, of zijn alle artikelen in het Engels? Bingo! Het schrijven van een artikel over deze onderwerpen zal veel klussers op weg helpen. Dit is dan ook een goed voorbeeld van een blogartikel met een toegevoegde waarde.
- Het kopen van nieuwe meubels is niet goedkoop. Aangezien je een deel van je doelgroep een beperkt budget heeft, zou je bijvoorbeeld tips kunnen geven over manieren waarop je je interieur voor een klein prijsje kunt opfleuren. Hier zijn waarschijnlijk al een aantal artikelen over te vinden, dus zorg ervoor dat je nieuwe tips geeft die nergens anders te vinden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een innovatieve draai aan dit soort artikelen geven door in te spelen op de huidige trends. Deze trends speelden waarschijnlijk immers nog niet op het moment dat die andere artikelen werden geschreven.
Til je onderneming naar een hoger niveau met onze content marketing tips
Nu vaststaat wat content marketing precies is en waarom deze marketingvorm zo belangrijk is, rijst natuurlijk de vraag hoe je content marketing het beste kunt inzetten. De specialisten van online marketing bureau Intelligent Online delen hun kennis graag met je! Hieronder delen we onze favoriete content marketing tips. Doe er je voordeel mee!
-
Ga voor kwaliteit, en niet voor kwantiteit
Stel, je bent op zoek naar informatie over behang. Je kijkt rond op Google, en klikt een website aan. Na de eerste paar zinnen stop je al met lezen. Het artikel is slordig vormgegeven, en de introductie staat al bol van de spelfouten. Dat komt niet erg betrouwbaar over! De kans is groot dat je in zo’n geval de website wegklikt. Dit laat zien hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je content van hoge kwaliteit is. Content van lage kwaliteit kan mensen immers behoorlijk afschrikken! In het minst erge geval zorgt dat ervoor dat bezoekers je website wegklikken (waardoor je wellicht conversies misloopt). In het ergste geval leidt dit er echter toe dat deze websitebezoekers je onderneming als onbetrouwbaar gaan zien en dit beeld telkens terugkomt als ze met je bedrijf worden geconfronteerd. Eén goed artikel per week is dan ook een stuk beter dan 6 slechte artikelen.
-
Meten is weten
Je doelgroep is niet 100% voorspelbaar. Je verwacht misschien dat dat ene artikel goed zal aanslaan, maar zeker weten doe je het niet. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als dat artikel uiteindelijk weinig views krijgt, terwijl een andere blog, waarvan je veel minder had verwacht, de show steelt. Om beter in te kunnen spelen op de behoeften van je doelgroep, is het daarom belangrijk om de effectiviteit van dit soort artikelen goed bij te houden. Waar reageerde je doelgroep goed op, en wat was totaal niet effectief? Wat is de gemene deler van je (on)succesvolle artikelen? Op deze manier kom je er beetje bij beetje achter wat wel en niet goed werkt. Hierdoor kun je steeds doelgerichter te werk gaan. Dit kan je veel geld schelen én opleveren. Onderschat deze content marketing tip dan ook niet – dit is verreweg een van onze belangrijkste content marketing tips!
-
Neem eens een kijkje bij de concurrentie
We gaven eerder al aan dat het belangrijk is om content te produceren die relevant en waardevol is voor je doelgroep. Het is dus belangrijk om je doelgroep goed te leren kennen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Zo zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van wetenschappelijke onderzoeken, of zelfs zelf aan de slag kunnen gaan met enquêtes. Het kan daarnaast ook heel leerzaam zijn om eens een kijkje te nemen bij de content van de concurrentie. De doelgroep van je concurrenten overlapt namelijk (groten)deels met je eigen doelgroep – anders waren deze ondernemingen immers geen concurrenten! Door de content van je concurrenten te bekijken en hier de gemene delers uit te halen, kun je weer wat nieuws leren over de interesses, wensen en behoeften van je doelgroep. Ook kun je deze content gebruiken als content marketing voorbeelden voor je eigen content. We willen je echter wel op het hart drukken om de content van je concurrenten niet over te nemen. Niet alleen is plagiaat niet erg sympathiek, dit geeft je onderneming tevens een onbetrouwbare en onprofessionele indruk. Ook kan dit een negatief effect hebben op je SEO ranking. Als Google duplicate content detecteert, wordt dit namelijk bestraft met een langere SEO score.
-
Gebruik storytelling – maar met mate
Een van de meest gegeven content marketing tips is dat het belangrijk is om gebruik te maken van storytelling. Dit houdt in dat je een story, een verhaal, bedenkt dat als een rode draad door je content loopt. Op deze manier zorg je ervoor dat je de aandacht van de lezer vastgrijpt én vasthoudt. De meeste mensen kunnen zich namelijk beter concentreren als je tot hun verbeelding spreekt en/of een herkenbare situatie schetst. Dit is zeker een belangrijke content marketing tip, maar we willen je wel een extra content marketing tip meegeven: ga hier niet te ver in. Storytelling is niet altijd even gepast. Denk bijvoorbeeld aan het hierboven gegeven content marketing voorbeeld over een blog over behang. Als je even snel wilt opzoeken wat het verschil is tussen glasvezelbehang en vliesbehang, heb je dan behoefte aan een lang, sluimerend verhaal over iemand die zijn of haar slaapkamer een langverwachte metamorfose gaat geven? Het antwoord is waarschijnlijk nee – je bezoekt de website immers om snel geïnformeerd te worden, en niet om geamuseerd te worden of om een uitgebreid onderzoek te doen.
-
Gebruik deze gelegenheid om je SEO score te boosten
Om veel bezoekers te trekken, is het belangrijk om hoog in de Google zoekresultaten te worden getoond bij zoektermen waar je doelgroep vaak op zoekt. Stel bijvoorbeeld dat je doelgroep vaak Googelt op ‘meubels goedkoop’, dan is het belangrijk om bij dat specifieke zoekwoord zo hoog mogelijk te worden getoond – het liefst natuurlijk helemaal bovenaan! Er zijn verschillende manieren om dit te bewerkstelligen. Eén van die manieren is het verwerken van de zoektermen op je website. Zo zou je de term ‘meubels goedkoop’ bijvoorbeeld in diverse blogs kunnen verwerken. Op deze manier produceer je niet alleen content, maar zorg je er via die content ook nog eens voor dat je website bij bepaalde zoekwoorden een hogere ranking krijgt. Het is hierbij wel belangrijk om eerst uitgebreid te onderzoeken welke zoekwoorden je doelgroep vaak gebruikt. Dit zijn namelijk de zoekwoorden waar je hoog op wil scoren.
-
Onderbouw je argumenten
Om ervoor te zorgen dat lezers je als een autoriteit binnen je vakgebied gaan zien, is het belangrijk om te laten zien waar je je kennis vandaan haalt. Op deze manier laat je je lezers zien dat je het niet allemaal uit je duim zuigt! Het is daarom van groot belang om bronvermeldingen aan je content toe te voegen waar dat nodig is. Probeer echter niet naar je concurrenten te linken – je wilt immers niet dat bezoekers jouw website verlaten voor die van je concurrentie! Als je informatie wilt gebruiken die op de website van een concurrent staat, probeer dan eerst een andere bron voor deze informatie te vinden. Waar heeft je concurrent die informatie vandaan? Lukt dat niet? Als de informatie niet veel aan je verhaal toevoegt, dan kun je overwegen om de informatie weg te laten. Is de informatie echt van toegevoegde waarde? In dat geval heb je geen andere keuze om naar je concurrent te linken. Doe je dat niet, dan is er sprake van plagiaat – en dat kan allerlei negatieve gevolgen hebben (zie ook content marketing tip 3).
-
Zorg ervoor dat je content bij je brand identity past
Waarom zouden potentiële klanten voor jou moeten kiezen, en niet voor je concurrenten? Wat wil je met je onderneming uitstralen? Wil je laten zien dat jullie creatief zijn en out-of-the-box denken? Wil je overkomen als een innovatief, jong en fris bedrijf? Of wil je vooral een kalme, betrouwbare en zakelijke sfeer creëren? Wat je brand identity ook is, zorg ervoor dat dit geluid doorklinkt in al je content. Als je websitebezoekers wilt laten zien dat je een hip, jeugdig bedrijf hebt, is dit immers niet erg geloofwaardig als alle teksten stijf en overdreven formeel zijn. Informele, toegankelijke content die inspeelt op de huidige trends is in dat geval passender.
-
Neem je schrijfvaardigheden onder de loep
Een goede tekst schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Een goede tekst moet immers niet alleen op het gebied van spelling en grammatica goed in elkaar zitten, maar moet ook vlot en engagerend geschreven zijn. Ook moet je goed kunnen inschatten wat je doelgroep leuk vindt om te lezen en moet je in staat zijn om hier voldoende informatie over te vinden. Merk je dat je schrijfvaardigheden beter kunnen? Maak je geen zorgen – alles is te leren! Je zou kunnen overwegen om een workshop of een korte schrijfcursus te volgen. Heb je geen tijd om aan je schrijfvaardigheden te werken? Of heb je überhaupt geen tijd om zelf in de pen te klimmen? In dat geval raden we je aan om een goede tekstschrijver in de arm te nemen.
Je staat er niet alleen voor
Met deze content marketing tips hopen we je al een eindje op weg te helpen. Het ontwikkelen van een content marketing strategie is echter niet eenvoudig. Elke onderneming is namelijk anders, en vraagt daardoor om een andere aanpak. Vraag je je af hoe een goede content marketing strategie er voor jouw onderneming uit zou zien? Overweeg je om je content marketing uit te besteden, maar twijfel je of dat wat voor jou is? Neem dan gerust contact met ons op! Als online marketing bureau helpen we je graag bij het ontwikkelen van een passende content marketing strategie. Samen zetten we jouw doelen op papier en gaan we op zoek naar een zo efficiënt mogelijke manier om die doelstellingen te bereiken. Onze missie? Jouw onderneming naar een hoger niveau tillen – op een zo duurzaam en efficiënt mogelijke manier.