Adverteren op social media: een essentieel onderdeel van je marketingstrategie
In het huidige digitale tijdperk is social media niet meer weg te denken uit de maatschappij. Elke dag maken miljoenen mensen gebruik van Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn – om contact te houden met vrienden en familie, om op de hoogte te blijven van wat er allemaal in de wereld gebeurt of gewoon om leuke foto’s en video’s te delen. Er zijn maar liefst 3,81 miljard mensen actief op social media (bron: https://backlinko.com/social-media-users). Dat is meer dan de helft van de wereldbevolking! Deze personen brengen gemiddeld 2 uur en 24 minuten per dag door op social media (bron: https://www.broadbandsearch.net/blog/average-daily-time-on-social-media). Dit maakt social media de perfecte plek om de naamsbekendheid en de klantenkring van je onderneming te vergroten.
De grootste voordelen van adverteren op social media
Adverteren op social media heeft, in vergelijking met andere advertentiemogelijkheden, diverse voordelen. Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.
- Misschien wel het grootste voordeel van adverteren op social media is dat je je doelgroep heel gericht kunt benaderen. Dat begint al bij het uitkiezen van een geschikt social mediaplatform. Elk social mediaplatform heeft namelijk een eigen doelgroep. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit tieners en jongvolwassenen? In dat geval is het waarschijnlijk het nuttigst om je te richten op adverteren op Instagram en adverteren op Twitter. Ook nieuwere platformen zoals TikTok mogen niet worden vergeten. Is jouw doelgroep ambitieus op het gebied van carrière? Dan is adverteren op LinkedIn een goede keuze. Heb je een brede, gemêleerde doelgroep? Richt je dan op de allergrootste social mediaplatformen, namelijk Facebook en Instagram.
- Ook binnen het door jou gekozen social mediaplatform heb je de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te benaderen. Elk social mediaplatform biedt de mogelijkheid om je advertenties tot een bepaalde groep gebruikers met specifieke eigenschappen te richten. Zo weet je zeker dat jouw advertentie bij de juiste personen terechtkomt.
- Wil je adverteren op social media, maar heb je een beperkt marketingbudget? Geen probleem. Als je adverteert op social media, kun je zelf een budget vaststellen. Het social mediaplatform gaat in geen geval over dit budget heen. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt! Hoe hoger het budget, hoe groter het bereik van je advertentie. Het is echter wel belangrijk om te benadrukken dat een hoger budget niet noodzakelijkerwijs leidt tot een succesvollere advertentie. Het succes van een advertentie is immers tevens afhankelijk van de kwaliteit van die advertentie.
Onze tips voor succesvol adverteren op social media
Het ontwikkelen van een succesvolle social mediastrategie is niet eenvoudig en kan heel wat tijd kosten. We hopen je met deze tips echter alvast op weg te helpen.
- Een rommelige, halflege bedrijfspagina geeft een onprofessionele indruk. Zorg er dus voor dat je Instagram, Twitter, LinkedIn of Facebook pagina altijd up-to-date is en er netjes uitziet.
- Een social mediagebruiker wordt constant overspoeld met informatie. Op zijn feed komen tientallen berichtjes, foto’s, video’s en advertenties langs, die allemaal om zijn aandacht vechten. Het is dus zaak om een advertentie te creëren die opvallend, creatief en/of persoonlijk genoeg is om zijn aandacht te grijpen – én om die aandacht vast te houden! Zorg er daarom voor dat je voldoende tijd inplant om een goede advertentie te bedenken en uit te werken.
- Of je er nu voor kiest om te adverteren op Facebook of op Twitter, op Instagram of op TikTok – op elk social mediaplatform geldt dat je persoonlijke interacties moet aangaan met je doelgroep. Zeg nou zelf – zou jij snel een bestelling plaatsen bij een bedrijf dat er weken over doet om te reageren op jouw Facebook bericht? Of bij een bedrijf dat je feed spamt met reclames, maar nooit reageert op de comments van klanten? Als je niet of laat reageert op de reacties en berichtjes op je social mediakanalen, geeft dat een onprofessionele, norse indruk. Door daarentegen het gesprek aan te gaan, vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar ook de binding met je (potentiële) klanten. Het kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat!
Intelligent Online helpt je groeien
Adverteren op social media kan veel opleveren, maar kost ook veel tijd en inspanning. Heb je geen tijd om creatieve social media advertenties te bedenken of om je LinkedIn bedrijfspagina regelmatig te updaten? In dat geval is het wellicht een goed idee om je social media uit te besteden. Intelligent Online heeft al meer dan 150 bedrijven bijgestaan op het gebied van online marketing. Onze experts helpen je graag met het ontwikkelen van een passende social mediastrategie! Heb je interesse in een samenwerking of heb je een vraag voor ons? Neem dan gerust contact met ons op.