Wat is linkbuilding en hoe kan dit een bijdrage leveren aan jouw website? Een vraag die nog altijd relevant is, ondanks het feit dat niet iedereen meer overtuigd is van het concept. Linkbuilding bestaat al bijna net zolang als het internet. De term is uit te leggen als volgt: het verkrijgen van relevante links op jouw website, om zodoende een betere kwaliteitsscore in de Google zoekmachine af te dwingen. Wanneer zoveel mogelijk relevante links naar jouw website verwijzen, dan gaat de zoekmachine jou zien als een bepaalde autoriteit op het internet, waardoor je online vindbaarheid een impuls krijgt. Maar hoe werkt linkbuilding nou precies?
Wat is linkbuilding vandaag de dag?
Linkbuilding bestaat al enige tijd, maar de regels die door Google zijn opgesteld rondom linkbuilding zijn niettemin sterk anders geworden. Voorheen kon men nog totaal irrelevante links op de website aanvragen, waardoor je positie in de zoekmachine alsnog verbeterde. Tegenwoordig gaat het daadwerkelijk om relevante en kwalitatieve links van én naar je website. Een ‘natuurlijke link’ is natuurlijk het beste. Dit is een situatie waarin een andere website naar jouw website linkt in een verhaal, omdat jij als ‘autoriteit’ of informatievoorziening bekend staat. Ook kan je, zoals in de meeste gevallen gebeurt, een link aanvragen op een website die volgens jou relevant is voor jouw product. In die situatie kom je vaak op een ‘linkpagina’ van de desbetreffende website terecht, waarvandaan de bezoeker van die website direct naar jouw website of landingspagina wordt geleid.
Waar staat linkbuilding voor?
Linkbuilding zou je een beetje kunnen zien als een review systeem. Een link naar jouw pagina is als een voorkeursstem; deze website geeft relevante informatie over dit onderwerp, de website is te vertrouwen. Hoe meer andere websites doorlinken naar jouw website, des te hoger wordt de waardering in de Google zoekmachine en zo word je beter gevonden in de organische resultaten. De regels met betrekking tot linkbuilding zijn echter flink anders geworden. Zo zorgen irrelevante links er zelfs voor dat je een lagere kwaliteitsscore krijgt; dit noemt men ook wel linkbait. Het is daarom van belang om goed te kijken naar de kwaliteit van iedere individuele link, voordat je deze daadwerkelijk op je pagina wilt hebben. Er bestaan twee factoren binnen linkbuilding om in de gaten te houden.
Die twee factoren zijn de Trust Flow en Citation Flow. De trust flow staat voor de betrouwbaarheid of kwaliteit van de link. Andermaal wordt daarbij gekeken naar de informatie die op de website te vinden is en de relevantie ervan. De citation flow staat voor het link-volume. In beide gevallen wordt er een score van 0 tot 100 gegeven; hoe dichter beide factoren bij de 100 zitten, des te relevanter zou de link kunnen zijn, mocht deze aansluiten op jouw producten of diensten. Bij de trust flow kan je overigens ook nog zien waar bezoekers van de betreffende website op zoeken, waarna je zelf kunt bepalen of dit van toegevoegde waarde kan zijn op jouw website.
Links met een hoge relevantie voor jouw onderneming kan je uiteraard zelf bepalen, terwijl je de typische betrouwbaarheid ‘trust flow’ echt moet berekenen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een programma als Majestic, waarin je direct de kwaliteit van jouw potentiële link kunt berekenen. Veel relevante links kan je tevens vinden bij websites in overheidsdienst, inhoudelijke blogs over jouw product(groep), websites van banken of hypotheekadviseurs én veelgelezen websites over bijvoorbeeld het nieuws of sport. Natuurlijke links krijg je echter met name door ook zelf met relevante content bedrijven uit jouw sector aan te trekken. Wat is linkbuilding vandaag de dag? Nog steeds een relevant concept om jouw positie in de Google zoekmachine te verbeteren.