Linkbuilding tips: Wat is de status in 2015 en later?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is De Status Van Het Creëren Van Links Voor SEO In 2015 en Later?

De regels met betrekking tot het creëren van links lijken altijd te veranderen. In dit artikel tref je onze gedachten aan over wat veilig is, wat niet en hoe je kunt wedden op twee paarden.

In een recente Google+ live hangout, beantwoordde Google’s webmaster trends analist, John Mueller, een algemene vraag: “Is het creëren van links op de een of andere manier goed?”
Zijn antwoord was enigszins verrassend.
“In het algemeen probeer ik dat te vermijden,” zei hij, waarmee hij aangaf dat het creëren van links – waarvan lang gedacht werd dat dit een essentieel proces in SEO is – niet langer aan te raden is.
Mueller ging nader in op zijn antwoord, door te zeggen dat Google links in overweging neemt als onderdeel van zijn ranking algoritme, maar dat het creëren van links op zich niet de juiste manier is. Hij stelde dat het het doel moet zijn om ervoor te zorgen dat je content “op zichzelf staat” en makkelijk gedeeld kan worden door je gebruikers op hun eigen blogs of websites.
Hij haalde ook het belang van links naar beneden door te melden dat het ranking algoritme veel factoren in overweging neemt en dat het creëren van links uiteindelijk zelfs averechts kan werken voor je website.

Werken Links Averechts?

De korte versie van de reactie van Mueller is maar een beetje verrassend. Google heeft in algemene zin het creëren van links lang gezien als een zachte vorm van link manipulatie.
Het is de taak van Google om de meest relevante pagina’s voor een zoekopdracht te vinden op het web en deze in een volgorde te zetten die gebaseerd is op kwaliteit en deskundigheid. Elk niet organisch verkregen signaal van kwaliteit/deskundigheid (inclusief links) kan de nauwkeurigheid van de ranking beïnvloeden. Het feit dat Mueller het creëren van links verwerpt ligt in die zelfde lijn.
Google heeft deze situatie aangepakt via Google Penguin. Deze update aan het ranking algoritme van Google beschouwt links die de indruk van spam of van lage kwaliteit zijn als minderwaardig. Het verwerven van te veel links, of teveel van dezelfde soort links, of links met betrekking tot irrelevante bronnen of bronnen van lage kwaliteit, kunnen allemaal potentieel leiden tot een negatieve algoritmische of handmatige maatregel van Google. Het is dus niet vreemd dat Mueller zegt dat het creëren van links averechts kan werken.
Maar het feit dat het creëren van links gevaarlijk kan zijn betekent nog niet dat dit altijd zo is. Wanneer je voorzichtig omgaat met het creëren van links – met kennis over de factoren die leiden tot succes in plaats van een boete – zou je in staat moeten zijn om alle negatieve gevolgen te vermijden.
Dat is de gedachtegang van pragmatische SEO professionals. We weten dat links een van de meest significante factoren zijn in het ranking algoritme, dus het is in strategisch opzicht niet verstandig om helemaal geen moeite te doen ze te verwerven. Dit geldt ook vooral wanneer je er zeker van bent dat je concurrenten links creëren.

De “Juiste” Manier on Links te Creëren

Linkbuilding zo doe je dat nu
Wat John Mueller beschrijft als de juiste manier om links te creëren, kan gezien worden als de enige echte juiste manier. Het is de beste, meest efficiënte methode die er is om links te creëren, maar het kost wat extra tijd en geld om het te doen.
Google beschouwt links als waardevol in zijn ranking algoritme omdat ze een indicatie zijn van vertrouwen, geloofwaardigheid en deskundigheid. Wanneer een andere website naar die van jou linkt, betekent dit dat ze iets waardevols op je site hebben gevonden en dat maakt je waardevoller voor proxy.
Het zelf creëren van links imiteert deze status, maar roept geen geloofwaardigheid op omdat jij degene bent die ze heeft gecreëerd. En Google wil niet dat je op jezelf stemt. In plaats daarvan moet je werken aan het ontwikkelen van waardevolle hoogwaardige content waarvan het waarschijnlijk is dat deze gedeeld zal worden.
Zeer gedetailleerde blog posts, afbeeldingen en video’s vallen onder de meeste gedeelde soorten content. Neem de tijd en wees niet bang extra geld uit te geven of bronnen aan te boren om gedaan te krijgen wat je wil. Hoe hoger de kwaliteit van je content is, des te meer links van derden je kunt verwachten.
Verspreid je content met behulp van sociale media en hopelijk gaat de rest daarna vanzelf. Content van de hoogste kwaliteit kan zelf duizenden nieuwe links opleveren en met geen enkele van die links zal je het risico lopen op een boete. Het uitzenden en verspreiden van dit type content kan lastig zijn, omdat je elke keer origineel, vermakelijk en informatief materiaal moet produceren, maar het is het waard wanneer hogere ranking en waardering je einddoel is.
 
Er is nog een andere, waarschijnlijk sterkere manier om links te creëren zonder totaal passief te zijn: gastbloggen.
Gastbloggen is het creëren van relaties met andere blogeigenaars, redacteuren en journalisten om het recht te verdienen bij te dragen aan hun publicaties. Alles wat je bijdraagt zal redactionele goedkeuring hebben, omdat het goedgekeurd moet worden door de eigenaar van de publicatie.

Kosten, Risico’s & Voordelen

Kosten, Risico's & Voordelen
Het creëren van links kan averechts werken, maar alleen als je het niet goed doet. Om te bepalen of het creëren van links het waard is, moet je de kosten, risico’s en voordelen kennen die eraan kleven.
 
De manier van het creëren van links is de laatste paar jaar veranderd. Het werd lange tijd beschouwd als de “beste manier” om sleutelwoordrijke links te verwerven met betrekking tot artikel directories, website directories, social bookmarking sites, etc. Deze zelfde tactieken zullen je site tegenwoordig alleen maar in waarde laten dalen (of erger, leiden tot een strafmaatregel van Google).
Tegenwoordig zorgt het verdienen van links middels kwalitatief goede inhoud – zowel aan jouw kant als die van de ander – ervoor, dat je meer blijvende waarde krijgt met nul risico,. Maar het kost ook veel meer dan de tactieken van link-creatie van de afgelopen jaren. Het kost aanzienlijk meer tijd, geld en moeite om succesvol links te creëren dan een paar jaar geleden.

Conclusie

Het creëren van links bestaat nog steeds, en is niet iets wat je helemaal zou moeten vermijden. Google waardeert per slot van rekening externe links nog steeds. Maar je zou kunnen overwegen je strategie te updaten.
Wedden op twee paarden, door middel van het traditioneel creëren van links middels kwalitatief goede inhoud kan je het beste van twee werelden geven. Je krijgt de waarde en het lage risico van op inhoud gebaseerde links, maar met de stabiliteit en voorspelbaarheid van goedkopere traditionele links.
Met deze mix kun je fijn binnen je budget blijven, terwijl je stapsgewijs en op een betrouwbare manier je autoriteit opbouwt. En zolang je slim omgaat met je traditionele manier van links creëren, zal je nooit bang hoeven te zijn voor een strafmaatregel.
Meer weten over linkbuilding tips? Bel Intelligent Online

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online