Linkbuilding Tips: 5 technieken voor veilige linkbuilding

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Het creëren van links is belangrijk, maar het kan gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet. In dit artikel delen we onze white hat tips met je voor het bouwen van links.

Elke betrouwbare SEO weet dat  “link building” – hoewel het nodig is – potentieel gevaarlijk kan zijn.
In de gedachten van velen is “link building” synoniem aan de spam-achtige, black hat SEO technieken van de afgelopen jaren. Toch blijven links van hoge kwaliteit de enige grote ranking factor die gebruikt wordt door zoekmachines.
Google heeft zich ontwikkeld tot een punt waar het gewoonweg niet mogelijk is om lukraak links naar een site te creëren en dan een ranking te verwachten. Probeer het en je zult door hen op een strafmaatregel worden getrakteerd.
Dus, hoe kun je dan op een veilige manier links creëren? Er zijn nog steeds verschillende gerechtvaardigde en passende manieren. Hier komen de vijf manieren die ik het meest gebruik.

1. Gastbloggen en Zorgen Dat Anderen Dit Ook Doen

Gast bloggen
Zoals met elke techniek, moet je voorzichtig zijn met gastbloggen. Hoofd webspam van Google, Matt Cutts, verklaarde: “gastbloggen is een gepasseerd station”, maar dat is slechts gedeeltelijk waar. Google heeft verschillende grote blognetwerken uit haar zoekresultaten verwijderd. De reden die daarvoor werd gegeven, was om daarmee af te kunnen rekenen met de vele spammy gastblogs die daar te vinden. Het was een signaal dat de weigering tot opname van dergelijke blogs als een serieuze zaak werd beschouwd. Waarschijnlijk zal Google zijn algoritme blijven verfijnen om nog meer van deze uiterst onbetrouwbare fora met gastblogs uit te roeien.
Maar er is – en zal – een sterke en authentieke kant van gastbloggen blijven bestaan. Dat is waar ik het over heb.
Gastbloggen is op zich geen methode om gastbloggers te verwerven. Wanneer een website-eigenaar of redacteur jouw content van hoge kwaliteit vindt, geven ze je geen toestemming voor het gericht plaatsen van backlinks op je website. In plaats daarvan vertrouwen ze er simpelweg op dat je uitstekende content produceert, die hun lezers geweldig zullen vinden.
Wanneer je als auteur genoemd wordt of de gelegenheid hebt om andere artikelen te noemen die je geschreven hebt, dan kun je aanspraak maken op een link.
Laat me een ding duidelijk zeggen over gastbloggen en de relatie met backlinks. Het doel van gastbloggen is niet de backlinks. Op het moment dat je daarvoor gaat, zullen websites en redacteurs weten wat er gebeurt. Je wordt weggestemd.
Maar als de context, content en het onderwerp van je gastpost het vereisen, dan kun je naar je eigen materiaal linken. Het doel is om zo behulpzaam, duidelijk en informatief mogelijk te zijn.
Houd in je achterhoofd dat gastbloggen een schaalbare manier is om goede backlinks te verdienen. Wanneer je andere invloedrijke mensen in je bedrijf hebt die bekwaam en bereid zijn te schrijven, moedig hen dan aan om ook aan gastbloggen te gaan doen. Gastbloggen is een krachtige methode om je persoonlijke merk te laten groeien en het levert in algemene zin rendement voor het bedrijf op.

2. Maak Informatieve Illustraties

Zijn informatieve illustraties nog steeds een bruikbare methode voor het creëren van links? Deze vraag stelde Drew Hendricks van AudienceBloom recentelijk in zijn artikel en zijn antwoord was duidelijk:
“Informatieve illustraties zijn nog steeds effectief voor het creëren van links.”
Hij heeft gelijk, maar geeft ook noodzakelijke disclaimers. Voor alle duidelijkheid: informatieve illustraties zijn niet meer zo effectief als vroeger. Tegenwoordig worden informatieve illustraties in massa’s gemaakt door elk bedrijf wat ook maar enigszins een strategie- en marketingbudget heeft.
Ik heb de daling in populariteit van informatieve illustraties en het daarbij behorende potentieel van link-creatie met eigen ogen gezien. Tot 2012 kregen mijn informatieve illustraties ongeveer 876 backlinks per stuk. Sinds 2012 genereren mijn informatieve illustraties nog maar 371 backlinks per stuk. Dat is een daling van 57%.
Ondanks deze afname, gebruik ik nog steeds informatieve illustraties in mijn marketingactiviteiten omdat het nuttig is voor mijn publiek. Daarnaast zijn 371 links nog steeds een groot aantal links.

3. Wordt Actief op Social Media

Het maken van content is nog maar de helft van je content marketing. De andere helft is het promoten van je content. De beste manier om je content te promoten is via sociale media. Wanneer je je content promoot, zul je er links voor terug krijgen.
In mijn voorspellingen schreef ik  “sociale media zal de hoeksteen van het bloggen worden.” Dit is een veilige voorspelling, omdat het al aan de gang is. Ik heb het op mijn eigen sites gezien.
Wanneer ik actief ben op sociale media, worden mijn artikelen gedeeld, gedistribueerd, getweet, genoemd, geretweet en besproken. Door deze sociale buzz krijg ik links.
Wanneer ik zeg “word actief op sociale media”, bedoel ik niet gewoon een paar minuten per dag rondhangen op Twitter. Dit is wat je zou moeten doen:

  • Post links naar je artikel op elk sociale netwerk waar je lid van bent.
  • Post je link in relevante LinkedIn groepen waar je lid van bent.
  • Stuur DM’s naar mensen die je noemt in je link of post (zie het onderdeel “Vraag om Links” hieronder voor meer details betreffende deze techniek)

Dit is een indirecte manier om links te verkrijgen. Sociale posts zijn geen links en ze bezitten niet dezelfde ranking-impact als links. Maar wanneer je je content deelt, zullen anderen het lezen, opmerken en er links voor maken.
Dat is het punt waarop de links komen.
Laat me dit illustreren met een voorbeeld. BuzzSumo heeft de meeste sociaal gedeelde artikelen van Zoekmachineland. Hier zijn de top drie resultaten.
image00
•Het eerste artikel is 15.172 keer gedeeld
•Het tweede is 10.318 keer gedeeld.
•Het derde is 8.868 keer gedeeld.
Hoe vertaalt dit delen zich nu in backlinks?
Het eerste artikel heeft 18.310 backlinks van 1.456 domeinen.
image03
 
De tweede heeft 5.017 backlinks van 461 domeinen.
image02
 
De derde heeft 2.626 backlinks van 385 domeinen.
image01
Er is een direct verband tussen het aantal keer dat de artikelen gedeeld zijn en de kwantiteit van de backlinks.
Veel SEOs verklaren trots, “Je moet je links verdienen!” Daar ben ik het mee eens, maar dat betekent niet dat iedereen opeens toevallig jouw content ontdekt. Je moet actief aan de slag om het te promoten.
Onthoud dat je niet hoeft te smeken om retweets of delen. Wanneer jouw content goed genoeg is zullen mensen het toch wel willen delen.

4. Vraag om Links

Linkbuilding, zo doe je dat.
Op het eerste gezicht lijkt het erg onverstandig om te vragen om links. In de realiteit is het een van de makkelijkste manieren om links te krijgen.
Laat me je eerst vertellen wat ik bedoel met “vraag om links.”

  • Ik bedoel niet “smeek om links.”
  • Ik bedoel niet “ruil links.”

Laat me uitleggen hoe dit werkt. Peep Laja van ConversionXL is een goed voorbeeld. Elke keer dat hij een artikel schreef nam hij contact op met mensen en bedrijven die hij in zijn post genoemd had en velen van hen deelden zijn artikel via hun sociale mediakanalen.”
Het was een subtiele manier van vragen. Hij stuurde mensen dit korte bericht:
“Hoi XYZ, Ik heb je net genoemd in deze blog post: http://www.xyz.com.
Thanks, Peep
ConversionXL”
Het briefje was eenvoudig en het bericht subtiel: Ik heb iets aardigs voor je gedaan. Wil je ook iets aardigs voor mij doen?
Als je wilt kun je nog directer zijn:
“Hoi XYZ, Ik heb je artikel genoemd in deze informatieve illustratie. Denk je dat dit interessant kan zijn voor je lezers?”
De meeste efficiënte manier om te vragen om links, is door het benaderen van mensen die je persoonlijk kent. Het komt een beetje eng over om zomaar links te gaan vragen aan mensen die je niet kent. Het zou kunnen werken, maar het is veel minder effectief.
Het helpt als je een platform voor jezelf  bouwt, een persoonlijk merk dat sterk en betrouwbaar is. Brancheleiders herkennen andere brancheleiders. Wanneer je naam eenmaal bekend wordt in je niche, zullen mensen denken dat ze je kennen ook al hebben ze je nog nooit ontmoet. Ze veronderstellen misschien dat ze je hebben ontmoet op een conferentie of dat ze je naam hebben zien staan op een sprekerslijst van een workshop.
Dit soort relaties zullen in de loop der tijd groeien. Je zal vertrouwen en respect van de groten in je branche krijgen en je artikelen zullen nog meer worden gedeeld. Je hoeft er dan waarschijnlijk niet eens meer om te vragen.

5. Ontwikkel je Persoonlijke Merk

Het creëren van links kun je meteen in gang zetten. Het ontwikkelen van je persoonlijke merk is een techniek die echter veel meer tijd in beslag neemt.
Je kunt je eigen merk ontwikkelen door contacten te leggen, mensen te helpen, te spreken op conferenties, publiciteit te vergaren, contact te leggen met mentoren, gastbloggen en andere technieken. Het is niet makkelijk en kost zeker veel tijd.
Maar het uiteindelijke resultaat is geweldig! Het ontwikkelen van mijn eigen merk, door middel van ploeteren en hard werken, zorgt ervoor dat mijn marketing nu een stuk gemakkelijker is. Ik kan in principe mijn bedrijf laten groeien met de kracht van mijn eigen merk.
En backlinks? Die komen vanzelf. Net zoals andere manieren van het creëren van links kost deze techniek tijd. Het is moeilijk om te onderzoeken hoeveel backlinks je genereert naar aanleiding van je eigen merk. Maar wanneer je naam en merk populairder worden, zal je een correlerende stijging zien in het aantal backlinks naar je persoonlijke of bedrijfswebsite.

Conclusie

Linkbuilding is steeds onderhevig aan veranderingen. Ook al is het verdienen van links veel arbeidsintensiever, het is nog steeds belangrijk. Je kunt simpelweg geen top-ranking met je website behalen zonder het genereren van links van top kwaliteit.
Wanneer je deze vijf technieken gebruikt, zal de ranking van je website hoger worden dan je ooit had gedacht.
 
Meer vragen over linkbuilding? Bel Intelligent Online

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online