Linkbuilding strategie

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Haal het maximale uit je website met deze linkbuilding strategie

Hoog scoren in Google – het is het doel van elke ondernemer. Een mooie positie in de Google zoekresultaten levert je je immers een hoop websitebezoekers op – en daarmee hopelijk ook een hoop conversies, nieuwe klanten én extra omzet. Hoger in Google worden getoond is echter niet eenvoudig. Er zijn namelijk een hoop zaken waar je rekening mee moet houden. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat er geen duplicate content op je website staat, en dat je website technisch gezien piekfijn in orde is. Ook een goede linkbuilding strategie is van groot belang. Sterker nog, dit is een van de belangrijkste factoren bij het bepalen van je positie in de Google zoekresultaten – maar liefst 50% van je Google positie wordt door je linkprofiel bepaald. In dit artikel leggen we je uit wat een linkbuilding strategie is en hoe een succesvolle linkbuilding strategie eruitziet. Lees je mee?

Wat is een linkbuilding strategie?

Voordat we je vertellen hoe een succesvolle linkbuilding strategie eruitziet, is het belangrijk om eerst uit te leggen wat een linkbuidling strategie precies is. We zien in de praktijk namelijk vaak dat kleine en middelgrote ondernemers hier niet van op de hoogte zijn. Dat is zonde, want een goede linkbuilding strategie kan je website ontzettend veel bezoekers opleveren! Een linkbuilding strategie is een werkwijze die erop gericht is om de positie van je website binnen de Google zoekresultaten te optimaliseren. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van, je raadt het al, links. We onderscheiden binnen elke linkbuilding strategie drie verschillende soorten links.

  • Een interne link is een link op een webpagina op je eigen website naar een andere webpagina op je eigen website. Een groot aantal interne links naar één bepaalde pagina geeft aan Google een signaal dat deze pagina belangrijk is. Dit heeft een positief effect op de SEO score van die specifieke pagina. Dit betekent echter niet voor het totaalaantal interne links op je hele website ook ‘hoe meer, hoe beter’ geldt. Een groot totaalaantal interne links kan immers bij de bezoeker voor verwarring zorgen. Dit kan daarom weer tot een lagere SEO ranking leiden.
  • Een externe link is een link op je eigen website naar een andere website. Op deze manier laat je je bezoekers zien waar je je kennis vandaan haalt en voorkom je plagiaat. Dit geeft je website niet alleen een betrouwbare uitstraling, maar heeft ook een positief effect op je SEO ranking.
  • Een backlink is een link op een andere website naar je eigen website. Dit is misschien wel het belangrijkste type link. Een backlink laat immers zien dat andere websites jouw content waarderen. Dit is voor Google een belangrijke aanwijzing dat jouw website van hoge kwaliteit is en dus een hoog plekje in de zoekresultaten verdient.

Een succesvolle linkbuilding strategie in een notendop

Nu vaststaat wat een linkbuilding strategie is en waarom een linkbuilding strategie van belang is, is het natuurlijk de vraag hoe zo’n linkbuilding strategie er ongeveer uit moet komen te zien. Het is niet eenvoudig om deze vraag te beantwoorden: het antwoord op deze vraag is namelijk grotendeels afhankelijk van de (doelen van de) onderneming in kwestie. Desondanks hebben we de belangrijkste pijlers van een succesvolle linkbuilding strategie voor je op een rijtje gezet.

Kies enkel voor organische backlinks

Er wordt vaak gedacht dat een groot aantal backlinks automatisch tot een hoge positie in de zoekresultaten leidt. Dit is echter een misvatting. Hoewel het aantal backlinks zeker een rol speelt, is de kwaliteit van die links een stuk belangrijker. Een backlink zal dan ook enkel een positief effect op je SEO positie hebben als deze van hoge kwaliteit is. Een backlink wordt kwalitatief gezien als deze afkomstig is van een website die op de een of andere manier verbonden is aan jouw vakgebied. Ook is het belangrijk dat de backlink organisch tot stand komt. We raden het kopen van backlinks dan ook ten zeerste af.

Onderhoud je (back)links met regelmaat

Het is belangrijk om je (back)links regelmatig te onderhouden. Een (back)link die niet (langer) werkt, ziet Google namelijk als een indicatie dat het gaat om een pagina van slechte kwaliteit. Dit kan dan ook tot een lagere SEO score leiden. Het is daarom belangrijk om niet-werkende links zo snel mogelijk aan te passen of te verwijderen. Gelukkig hoef je dit niet handmatig te doen – er zijn diverse tools op de markt waarop je je links snel en eenvoudig kunt onderhouden. Dat scheelt je een hoop tijd (en dus geld).

Richt je aandacht op een beperkt aantal toppagina’s

Hoe haal je nu écht het maximale uit je (back)links? Om je links zo efficiënt mogelijk in te zetten, richt je deze links op de belangrijkste zoekwoorden. Hoe werkt dit? Je begint met het doen van een zoekwoordenonderzoek. Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep voornamelijk op Google? Zet de belangrijkste zoekwoorden op een rij en schrijf vervolgens een aantal waardevolle teksten waarin je deze zoekwoorden verwerkt. Heb je geen vlotte pen? Schakel dan de hulp in van een copywriter. Als de teksten uitgeschreven zijn, plaats je deze tekst elk op een aparte pagina op je website. Ten slotte zorg je ervoor dat je je (back)links voornamelijk op deze pagina’s richt.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online