Alle voor- en nadelen van social media op een rij
Wil je graag afspreken met die ene vriend of vriendin? Bellen is niet meer nodig – je stuurt gewoon een berichtje via WhatsApp! Heb je je vakantiefoto’s uitgezocht en wil je een paar leuke kiekjes aan je vrienden laten zien? Op Instagram en Facebook kun je je foto’s eenvoudig met je hele netwerk delen – of juist met een klein, select groepje. Ben je op zoek naar een nieuw recept? Neem dan eens een kijkje op Pinterest of op YouTube. Eén ding is zeker: social media speelt een grote rol in ons leven. Niet alleen als particulier, maar ook als ondernemer! Social media kan namelijk worden ingezet om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten en meer verkeer naar je website te genereren. Op deze pagina vertellen onze social media experts je alles over de voor- en nadelen van social media als ondernemer.
De voordelen van social media
1. Het visitekaartje van je bedrijf
Een social media account geeft je de mogelijkheid om je bedrijf te presenteren. Wat voor producten en/of diensten bied je aan? Wat maakt jouw onderneming zo bijzonder in vergelijking met je concurrenten? Door jezelf te presenteren in tekstberichten, foto’s en video’s vergroot je je naamsbekendheid en je vindbaarheid. Ook bestaat de kans dat personen die je hebben gevonden via social media zullen doorklikken naar je website. 2. Leg contact met je doelgroep Het grote voordeel van social media in vergelijking met andere marketingvormen is dat je de mogelijkheid hebt om in gesprek te gaan met je doelgroep. Als je een bericht, foto of video post, kunnen social media gebruikers hierop reageren. Hierdoor kom je er al snel achter welke posts wel en niet goed aanslaan. Door het gesprek aan te gaan met deze gebruikers leer je je doelgroep nóg beter kennen. Ook zorg je zo voor een sterke binding. 3. Bereik duizenden mensen in een handomdraai Een ander voordeel van social media is dat deze websites en apps ongelofelijk veel worden gebruikt. Zo hebben de populairste social media platformen, zoals WhatsApp, Facebook en YouTube, maar liefst tussen de 9 en 13 miljoen dagelijkse gebruikers! De kans is dan ook erg groot dat ook jouw doelgroep actief is op social media. Social media is dan ook een goede manier om je doelgroep op een snelle en eenvoudige manier te bereiken.
De nadelen van social media
1. De kans op reputatieschade
Social media geeft je de kans om een goede indruk te maken op je (potentiële) klantenkring. Helaas kan social media ook een averechts effect hebben. Deze situatie doet zich bijvoorbeeld voor als een klant (al dan niet terecht) een minder goede ervaring heeft met jouw bedrijf, en dit ongenoegen op jouw social media pagina uit. Dit soort berichten verwijderen is geen goed idee: op deze manier creëer je immers een soort censuur. Het is slimmer om vriendelijk te reageren en een passende oplossing te bieden. Zo kunnen andere social media gebruikers zien dat je goed met je klanten omgaat.
2. Beperkingen in het type content
Je bent niet altijd helemaal vrij om te kiezen wat voor soort content je kunt plaatsen. Zo kun je op TikTok en YouTube bijvoorbeeld alleen video’s plaatsen, en op Twitter enkel korte tekstberichten, eventueel in combinatie met een foto of video. Houd hier in je social media strategie dus rekening mee!
3. Niet zo makkelijk als het (wellicht) lijkt
We zien in de praktijk vaak dat ondernemingen social media beheer onderschatten. Maak deze fout niet! Het onderhouden van meerdere social media accounts kost ontzettend veel tijd – bij sommige bedrijven is dit zelfs een dagtaak! Sommige bedrijven proberen dit op te lossen door slechts één social media account te gebruiken. Dat raden we echter niet aan – met slechts één account ben je st ukken minder vindbaar. Ook maakt dit een minder betrouwbare indruk. Houd er ook rekening mee dat het ontwikkelen van een goede social media strategie heel wat marketing kennis vereist. Heb je deze kennis niet? Of heb je onvoldoende tijd om met je social media aan de slag te gaan? De social media specialisten van Intelligent Online helpen je graag.