Meest gebruikte social media

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De meest gebruikte social media platformen van 2021

Social media is de laatste jaren ontzettend in trek, en dat is niet zonder reden. Social media maakt het mogelijk om berichtjes uit te wisselen met je vrienden, artikelen, foto’s en video’s te delen en te bekijken, je favoriete beroemdheden, muzikanten en/of tv-series op de voet te volgen… En nog veel meer! Social media is niet alleen in trek bij particulieren – ook voor ondernemers is social media goud waard. Met behulp van social media kun je namelijk eenvoudig én snel in contact komen met je doelgroep. Met één post of advertentie kun je al snel duizenden potentiële klanten bereiken. Op welke social media netwerken kun je je echter het beste richten? De social media specialisten van Intelligent Online hebben de meest gebruikte social media platformen van 2021 voor je op een rij gezet.

Het gebruik van social media in 2021

Alvorens we ingaan op de meest gebruikte social media platformen, is het nuttig om eens te kijken naar het gebruik van social media in het algemeen. Goed nieuws – in 2021 worden WhatsApp, Facebook, Instagram, Snapchat, Tumblr, TikTok, Twitter, YouTube, Pinterest en LinkedIn allemaal vaker gebruikt dan voorheen. Zowel het absolute aantal als het relatieve aandeel dagelijkse gebruikers steeg. Vooral messenger apps zoals WhatsApp en Snapchat hebben veel dagelijkse gebruikers.

De top 5 meest gebruikte social media platformen

Ben je nieuwsgierig op welke social media netwerken je je het best kunt richten? Onze social media experts hebben een klein overzicht gemaakt met de meest gebruikte social media platformen van het afgelopen jaar.

1. WhatsApp

Het meestgebruikte platform is, met 12,4 miljoen dagelijkse gebruikers, het messengerprogramma WhatsApp. In dit programma zelf kom je geen advertenties tegen. Toch is dit platform erg interessant voor ondernemers. Het is namelijk wél mogelijk om op andere websites of platformen een WhatsApp advertentie te plaatsen. Als er op deze advertentie geklikt wordt, wordt de gebruiker naar een WhatsApp gesprek met jouw onderneming gestuurd.

2. Facebook

De nummer twee is, net zoals de nummer één, vast geen verrassing. Er zijn in ons land alleen al meer dan 10 miljoen dagelijkse Facebook gebruikers. Een enorm aantal! Je kunt hier slim op inspelen door advertenties op dit social media netwerk te plaatsen.

3. YouTube

Ook YouTube is erg populair: maar liefst 9,1 miljoen Nederlanders genieten elke dag van hun favoriete YouTube video’s. Ook op dit platform kun je adverteren, namelijk door middel van verschillende soorten videoadvertenties.

4. Instagram

Met 5,9 miljoen dagelijkse gebruikers mag ook Instagram niet in dit rijtje ontbreken. Ook op Instagram is het mogelijk om advertenties te plaatsen – ofwel in de vorm van een post, ofwel in de vorm van een story. Ook ishet inschakelen van social media influencers het overwegen waard. Dit geldt overigens ook voor platformen als Facebook, YouTube en TikTok.

5. LinkedIn

Op de vijfde plek staat, met 5 miljoen dagelijkse gebruikers, de zakelijke app LinkedIn. Deze app wordt vooral gebruikt door personen tussen de 30 en 64 jaar – meer dan de helft van de gebruikers valt in deze categorie (bron: https://info.lse.ac.uk/staff/divisions/communications-division/digital-communications-team/assets/documents/guides/A-Guide-To-Social-Media-Platforms-and-Demographics.pdf). Ook LinkedIn biedt diverse advertentiemogelijkheden.

Het up and coming netwerk van dit moment

Hoewel TikTok buiten de top 5 valt, mag dit social media netwerk niet over het hoofd worden gezien. Het aantal gebruikers van dit platform steeg het afgelopen jaar namelijk explosief: het afgelopen jaar kwamen er maar liefst 1 miljoen gebruikers bij. Het jaar daarvoor nam het aantal gebruikers ook al flink toe, met 700.000 gebruikers.

Schakel de hulp in van een specialist

Op welk social media netwerk je je het best kunt richten, is niet alleen afhankelijk van de populariteit van de social media platformen – misschien nog wel belangrijker is het gedrag van je doelgroep. Welke platformen worden het meest gebruikt door jouw doelgroep? Op welke tijdstippen zijn ze actief? Hoe worden ze het liefst aangesproken? Het beantwoorden van dit soort vragen is niet eenvoudig. Kun je wel wat hulp gebruiken? De experts van Intelligent Online ontwikkelen graag een social media campagne voor je.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online