Wat is content marketing

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is content marketing? Een uitgebreide beginnershandleiding

Je kent het wel – je klikt op een leuke YouTube video en je krijgt wéér die ene reclame over wasverzachter, huidverzorging of zonvakanties te zien. Je hebt het reclamespotje inmiddels al zo vaak gezien dat je het bijna uit je hoofd kent. Argh! Reclamefilmpjes kunnen veel naamsbekendheid en nieuwe klanten opleveren, maar als je doelgroep deze filmpjes te vaak zien, kan het ook het tegenovergestelde effect opleveren. Je doelgroep kan je reclames dan als ‘pushy’ gaan zien. Dat geldt overigens niet alleen voor reclamespotjes, maar bijvoorbeeld ook voor andere typen beeldadvertenties en radioreclames. Ben je op zoek naar een manier van adverteren die minder opdringerig overkomt? In dat geval is content marketing misschien wel wat voor jou. Op deze pagina leggen we je uit wat content marketing is en zetten we de belangrijkste beginselen voor je op een rij.

Wat is content marketing?

Wat is content marketing nu eigenlijk? Bij content marketing biedt je, bijvoorbeeld via je website, content aan die voor jouw doelgroep relevant is. Het kan hierbij gaan om tekstuele content (bijvoorbeeld via een blog of een nieuwsbrief), maar je zou bijvoorbeeld ook video’s kunnen gebruiken of zelfs informatiebijeenkomsten kunnen organiseren. Stel bijvoorbeeld dat je een juridisch adviesbureau hebt. In dat geval zou je je doelgroep bijvoorbeeld in laagdrempelige, toegankelijke blogartikelen kunnen informeren over de ins en outs van het consumentenrecht. Ook zou je je doelgroep bijvoorbeeld kunnen vertellen hoe je aangifte doet en waar je op moet letten bij het sluiten van een huurovereenkomst. Door je doelgroep te informeren over juridische kwesties, help je je doelgroep met hun juridische problemen en zorg je ervoor dat zij jou als autoriteit gaan zien. Hierdoor trek je nieuwe klanten aan en bindt je ze aan je onderneming.

Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing

Content marketing wordt vaak in één adem genoemd met inbound marketing. Toch is dit niet helemaal hetzelfde. Inbound marketing en content marketing gaan allebei om het aanbieden van voor de doelgroep waardevolle content. Dit gebeurt bij deze twee marketingvormen echter op een andere manier. Bij inbound marketing gaat het voornamelijk om de online aanwezigheid van je bedrijf: de content wordt aangeboden op je website en op je social media, en soms tevens op fora en andere online communities. SEO optimalisatie speelt hierbij een grote rol: je doelgroep kan je content immers alleen lezen of bekijken als ze je weten te vinden. Bij content marketing is dit slechts een deel van het verhaal: bij deze vorm van marketing kunnen er ook offline middelen worden ingezet.

De grondbeginselen van content marketing

  1. Je doelgroep staat centraal

Of je je nu richt op content marketing B2B of B2C – bij content marketing draait het volledig om je doelgroep. Het gaat er niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat je doelgroep wilt horen. Dit kan het best worden uitgelegd aan de hand van het voornoemde voorbeeld. Stel dat je tijdelijk korting geeft op juridisch advies. Als je gebruik zou maken van push marketing, zou je deze actie bijvoorbeeld kunnen promoten door posters op te hangen met ‘20% korting op juridisch advies’. Content marketing pakt dit anders aan. Bij deze vorm van marketing biedt je content aan die aansluit bij de behoeften van je doelgroep. In dit voorbeeld is dit de content marketing blog over juridische kwesties. Het uiteindelijk doel van deze content is dat de lezers van deze artikelen door zullen klikken naar je website en daar de actie zullen zien. Doordat je doelgroep jouw als autoriteit ziet, is de kans groot dat ze tot conversie over zullen gaan.

  1. Lever content op maat

Een doelgroep is natuurlijk niet homogeen – niet iedereen uit je doelgroep is op zoek naar hetzelfde type content, en niet iedereen bevindt zich in dezelfde fase van zijn of haar customer journey. Om ervoor te zorgen dat je je hele doelgroep bereikt is het dan ook belangrijk om verschillende soorten content aan te bieden.

  1. Met content marketing investeer je in de toekomst

Houd er rekening mee dat je bij content marketing voornamelijk een langetermijnrelatie aangaat met je doelgroep. De meeste mensen zullen je immers niet van de ene op de andere dag als autoriteit in jouw vakgebied gaan zien. Als deze binding er eenmaal is, zul je hier echter lang de vruchten van blijven plukken – mits deze relatie goed wordt onderhouden.

  1. Wees niet bang om om hulp te vragen

Content marketing gaat om het produceren van content die je doelgroep informeert of amuseert. Dit betekent dat de content van hoge kwaliteit moet zijn. Helaas is echter niet iedereen gezegend met een vlotte pen of bijvoorbeeld het talent om goede video’s te maken. Merk je dat je het lastig vindt om hoogwaardige content te produceren? Overweeg dan een professional in te schakelen, zoals bijvoorbeeld een copywriter of een video producer.

Het uitbesteden van content marketing

(Online) content marketing kan heel wat tijd en inspanning kosten. Kom je hier, naast het runnen van je onderneming, niet of nauwelijks aan toe? In dat geval is het wellicht een goed idee om je content marketing uit te besteden. Lijkt dat je wel wat? Intelligent Online helpt je graag met het ontwikkelen en uitvoeren van een passende content marketingstrategie. Je kunt bij ons overigens niet alleen terecht voor advies over content marketing – we helpen je bijvoorbeeld ook graag bij het optimaliseren van je SEO score en je Google AdWords advertenties.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online