Jouw succes met online advertenties hangt voor een groot deel af van de kwaliteitsscore in Google Ads. Dit staat voor de kwaliteit van de advertentie, welke wordt berekend door Google middels een standaard algoritme. Hoe beter deze kwaliteitsscore, des te hoger zie je jouw advertenties terug in de betaalde zoekresultaten van Google. Hoe deze kwaliteitsscore wordt bepaald, dan hangt af van diverse factoren. Bij het opmaken van de advertentie kan je overigens op ieder moment de werkelijke kwaliteitsscore monitoren en hierop bijsturen voor een beter resultaat. We vertellen je meer over de kwaliteitsscore bij Google Ads.
Kwaliteitsscore bij Google Ads; waar moet je vooral naar kijken?
Naarmate je meer advertenties gaat beheren in je Google Ads account, des te interessanter zal het worden om de kwaliteitsscore in het oog te houden. Zeker wanneer je de klant direct naar een specifieke bestemmingspagina van je website wilt leiden, dan is de kwaliteitsscore essentieel. In hoeverre heeft Google door dat je de klant naar een specifieke pagina wilt leiden en strookt dat met de informatie die ook op deze pagina te vinden is? De combinatie van gekozen zoekwoorden en de landingspagina waar je de klant wilt terugvinden, dat is waar de kwaliteitsscore door Google op berust. Zorg daarom voor relevante zoekwoorden en een relevante landingspagina.
De vier pijlers van de kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore bij Google Ads kan je terugvinden in vier kolommen: de ‘kw score’, ‘ervaring op bestemmingspagina’, ‘advertentierelevantie’ en ‘verwachte klikfrequentie’. Hierdoor kan je in een simpel overzicht zien hoe de kwaliteitsscore wordt bepaald en met welke componenten je daarom rekening moet houden. Ben je al langer actief binnen Google Ads, dan is het ook mogelijk om een historisch overzicht te overleggen van de in het verleden geplaatste advertenties. Zo zie je welke advertenties je hebt geplaatst, wat de kwaliteitsscore aldaar was en hoe dit tot stand is gekomen. Die informatie kan je weer meenemen bij het plaatsen of opzetten van een nieuwe advertentiegroep- of campagne. Het verbeteren van de kwaliteitsscore is daarmee iets wat je zelf kunt beïnvloeden.
Hoe belangrijk is de kwaliteitsscore?
Een hoge kwaliteitsscore bij Google Ads is van relevant belang. Vermoedelijk ben je niet de enige die op specifieke zoekwoorden- of termen wil adverteren, maar je wilt wel graag bovenaan te vinden zijn. Een hoge kwaliteitsscore kan je daarbij helpen, want deze zorgt ervoor dat er meer vertoningen op jouw advertentie te vinden zijn en bezoekers op jouw website nóg relevanter zijn, met als gewenst resultaat natuurlijk een verbetering in de conversie. Een hoge kwaliteitsscore in Google Ads is daarom onomstotelijk belangrijk.
Begin direct met het verbeteren van de kwaliteitsscore
Een hogere kwaliteitsscore lijkt misschien een vaag, grijs gebied, maar het is eenvoudiger te realiseren dan je had gedacht. Bekijk bijvoorbeeld eens hoe je longtail uitsluitingen kunt realiseren in een shorttail zoekopdracht. Kies daarnaast niet uitsluitend voor exacte zoektermen, maar kijk ook naar de mogelijke varianten die jouw doelgroep kan gebruiken, wanneer ze op zoek zijn naar een product of dienst uit jouw assortiment. En tot slot; start met het gebruiken van unieke extensies of optimaliseer de bestaande extensies voor een onmiddellijke verbetering van je kwaliteitsscore in Google Ads.