Iedere onderneming wil blijven groeien, maar hoe bereik ik mijn klanten effectief om die groei te bewerkstelligen? Het is een vraag die veel ondernemers stellen. De vraag durven stellen is evenwel al een eerste stap, want het betekent dat je groeikansen ziet en dat is altijd positief. Het leidt tot een fase waarin je middels analyses en onderzoek gaat bekijken waar jouw potentiële doelgroep zich bevindt. Met die informatie kan je een strategie opzetten om klanten op de meest effectieve manier te bereiken. Wat zijn daarin jouw mogelijkheden?
Hoe bereik ik mijn nieuwe klanten?
Nieuwe klanten bereiken is niet eenvoudig, want het zorgt ervoor dat je moet vissen in een vijver die je nog niet eerder hebt gebruikt. Het is de uitdaging waar veel ondernemers mee te maken krijgen. Een nieuwe klant is vermoedelijk te vinden buiten je gebruikelijke netwerk en dat vereist de nodige pogingen. Het internet bied je de tools die ervoor zorgen dat je buiten je netwerk kunt rondkijken, je naam kunt verspreiden en nieuwe bezoekers je website weten te vinden. Kies je voor een eigen blog, optimalisatie van de content of ga je een stap verder en investeer je in wervende advertenties?
Marketinginstrumenten zijn daar om mensen buiten je netwerk te bereiken. Dit kan je op de korte én lange termijn veel nieuwe klanten opleveren, mits je de instrumenten op de juiste manier inzet. Een steeds vaker gekozen methode om een nieuwe groep mensen te bereiken, is door gebruik te maken van advertenties binnen Facebook of LinkedIn. Dit zijn platformen waarop zowel consumenten als zakelijke klanten aanwezig zijn. De advertenties zijn betaald, maar je hebt er tal van mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken; op basis van leeftijd, geo-locatie, voorkeuren, interesses en meer. Bij een specifiek budget hoort een min of meer vast aantal views, waardoor je zeker weet dat je bij je nieuwe doelgroep wordt gezien. Nu nog een hoge doorklik afdwingen met de advertentie!
Content om de klant te bereiken
Beschik je over veel inhoudelijke kennis betreffende je product en is er op jouw belangrijkste zoektermen een hoge zoekvolume? Dan kan je ook kiezen voor scherpe content. Zo kan je op de eigen website of andere platformen een blog starten, informatieve content delen over jouw product of dienst óf social media kanalen gebruiken om je bereik uit te breiden. Het optimaliseren van de content is onderdeel van je SEO-strategie. Het beoogde resultaat is dat je bovenaan in de zoekmachine zichtbaar wordt, maar dat is niet eenvoudig. Het kost tijd en best veel moeite. Heb je overigens wel die positie bovenin de zoekmachine te pakken, dan ben je verzekerd van meer ‘gratis’ bezoekers op je website en dat is altijd goed.
Meet je bereik online
Ben je actief op het internet, dan heb je beschikking over alle instrumenten om te meten hoeveel effect jouw marketinguitingen hebben. Heeft jouw advertentie de juiste doelgroep bereikt en welke conversie is daaruit ontstaan? En hoe is gereageerd op jouw verhaal? In de ideale situatie wordt jouw bericht natuurlijk gedeeld of krijg je hier via social media reacties op; van daaruit kan je die gekozen methode uitbreiden en zo je doelgroep uitbreiden. Is de traffic naar je website verhoogd? Dan is het tijd om de bezoekers om te zetten in klanten, waarbij toch een deel SEO komt kijken. Een logische website en de juiste landingspagina’s kan de klant helpen richting jouw uiteindelijke doel; een conversie. Hoe bereik ik mijn klanten? Door te kiezen voor de juiste marketinginstrumenten en deze af te stemmen op de plekken waar jouw potentiële doelgroep zich bevindt.