De groeipartner voor het MKB
Ben jij toe aan de volgende stap?
Wat houdt conversie optimalisatie in?
Als ondernemer wil je uiteraard dat zoveel mogelijk mensen je website bezoeken. Een hoog bezoekersaantal vergroot immers je naamsbekendheid! Het liefst wil je echter niet alleen dat mensen je website bezoeken, maar ook dat zij op je website overgaan tot actie. Als je een webshop hebt, wil je bijvoorbeeld dat websitebezoekers een product bestellen. Ook is het wenselijk dat websitebezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen. Als een klant overgaat tot een door jou gewenste actie, wordt dit ‘conversie‘ genoemd. Dit betekent letterlijk ‘omzetting’. De conversieratio is het percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot conversie. Een simpel voorbeeld kan dit verduidelijken. Stel dat je graag wilt dat je websitebezoekers je contactformulier invullen. Op een dag bezoeken je 120 personen je website. Hiervan vullen er 14 het contactformulier in. In dat geval is je conversieratio (15/120)x100% = 12,5%. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe beter! Wil je jouw conversieratio graag naar een hoger niveau tillen? Hier komt de term ‘conversie optimalisatie‘ in beeld. Conversie optimalisatie houdt in dat je website zodanig wordt ingericht dat het de websitebezoeker zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt om tot conversie over te gaan. Dit wordt bewerkstelligd door eventuele hindernissen op je website weg te nemen. Wil je meer weten? In dit artikel vertellen we je alles over conversie optimalisatie strategieën en geven we onze beste conversie optimalisatie tips.
Wanneer is conversieratio optimalisatie nuttig?
Dat is simpel – altijd! Conversieratio optimalisatie is belangrijk voor elke onderneming. In onze digitale samenleving is het niet makkelijk om nieuwe websitebezoekers te trekken. Op het internet bevinden zich immers miljarden websites, die allemaal concurreren voor de aandacht van de internetgebruiker. Als er internetgebruikers op je website terechtkomen, is het dan ook belangrijk om hier zoveel mogelijk van te profiteren. Conversieratio optimalisatie helpt je om websitebezoekers om te zetten naar klanten. Heb je op dit moment al een goede conversieratio? Ook in dat geval is conversieratio optimalisatie het overwegen waard. Hoe goed je website ook is ingericht, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Bovendien zien we in de praktijk vaak dat ondernemingen zachte conversie over het hoofd zien. Er zijn namelijk twee typen conversie: harde en zachte conversie. Een harde conversie (ook wel macro conversie genoemd) draagt bij aan de verhoging van je omzet. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als een klant een bestelling doet. Een zachte conversie (ook wel micro conversie genoemd), draagt niet direct bij aan het verhogen van de omzet, maar vergroot wel de kans op een harde conversie. Een voorbeeld hiervan is een websitebezoeker die zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een account aanmaakt. Hoewel veel ondernemingen vooral aandacht besteden aan harde conversies, is het ook belangrijk om zachte conversies te meten en te optimaliseren. Een zachte conversie kan uiteindelijk immers tot een harde conversie leiden.
De conversie optimalisatie piramide
Het doel van conversie optimalisatie is dus het bereiken van een zo hoog mogelijk conversiepercentage. Hoe gaat dit echter in zijn werk? Hoe zorg je ervoor dat websitebezoekers sneller overgaan tot conversie? Het creëren van een goed functionerende, aantrekkelijke en effectieve website is niet eenvoudig. Om die reden is de conversie optimalisatie piramide ontwikkeld. Deze conversie optimalisatie piramide bestaat uit vijf verschillende lagen. Deze lagen bouwen allen op elkaar voort. Om de conversieratio te optimaliseren, dient eerst de eerste laag te worden geoptimaliseerd. Pas dan kan verder worden gegaan met de tweede laag. Als deze laag is geoptimaliseerd, is de derde laag aan de beurt – enzovoorts. Ben je nieuwsgierig hoe de conversie optimalisatie piramide eruitziet? Wij geven je een korte uitleg van elke laag van de conversie optimalisatie piramide.
De eerste laag van conversie optimalisatie: functionaliteit
Een functionele, technisch goed werkende website is de eerste stap naar een optimaal conversiepercentage. Deze laag vormt de basis van de conversie optimalisatie piramide: als je website niet goed werkt, dan is dat funest voor de conversieratio – hoe mooi de website ook is ingericht en hoe overtuigend de teksten ook zijn. Een conversie optimalisatie specialist zal dus altijd in de techniek van je website duiken om te checken of alles goed werkt. Laden alle websites goed en snel? Functioneert de website goed op alle browsers? Klopt de lay-out van de website ook wanneer deze vanaf een mobiel of tablet wordt bezocht? Werken alle knoppen? Zelfs een klein technisch foutje kan je heel wat conversies kosten. Een technische analyse is dus onmisbaar in elke conversie optimalisatie strategie.
De tweede laag van conversie optimalisatie: toegankelijkheid
Als je website eenmaal goed werkt, is het tijd om door te gaan met de tweede laag van de conversieratio optimalisatie piramide. Deze laag draait om de toegankelijkheid van je website. Een website is toegankelijk als de bezoeker deze direct in gebruik kan nemen zonder dat hij met een hindernis wordt geconfronteerd. Een website kan technisch gezien perfect werken, maar toch ontoegankelijk zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als de tekst op de website niet goed leesbaar is, bijvoorbeeld doordat de tekst te klein is of doordat er gebruik wordt gemaakt van een onduidelijk lettertype. Dit probleem kan zich ook voordoen wanneer er onvoldoende contrast is tussen de kleur van de achtergrond en de kleur van de tekst. Houd bij het ontwerpen van je webdesign tevens rekening met kleurenblindheid. In Nederland zijn er namelijk zo’n 1,3 miljoen personen met een vorm van kleurenblindheid (bron: https://digitaaltoegankelijk.com/nieuws/wist-je-dat-13-miljoen-nederlanders-een-vorm-van-kleurenblindheid-hebben/). Er zijn online diverse (gratis) tools beschikbaar waarmee je kunt controleren hoe je website eruitziet voor een bezoeker met kleurenblindheid. Deze tool van Coblis is daar een goed voorbeeld van. Een andere factor die belangrijk is voor de toegankelijkheid van je website is je taalkeuze. Is je website ook toegankelijk voor personen die geen Nederlands spreken? Zo ja, is de taal makkelijk te veranderen? Als de knop voor het veranderen van de taal niet duidelijk is maar ergens verstopt zit, doet dit af aan de toegankelijkheid van je website. Ook je taalgebruik kan een rol spelen bij de toegankelijkheid. Als de tekst op je website zo onduidelijk en complex is dat de lezer hier helemaal niets van snapt, kan hij je website immers niet (goed) gebruiken.
De derde laag van conversie optimalisatie: gebruiksvriendelijkheid
In de derde laag van de conversie optimalisatie piramide staat gebruiksvriendelijkheid centraal. Hoe makkelijk is de website in gebruik? De interface van je website speelt hierbij een belangrijke rol. De overgrote meerderheid van de website heeft een duidelijk navigatiemenu bovenaan de pagina. Zorg ervoor dat jouw website dit standaarddesign ook volgt. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat bezoekers ‘verdwalen’ op je website. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat links duidelijk herkenbaar zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van knoppen. Hierdoor voorkom je dat bezoekers niet weten waar ze op moeten klikken. Ten slotte is het belangrijk om te onthouden dat je websitebezoekers over het algemeen weinig tijd en/of zin hebben om uit te zoeken hoe je website precies werkt. Ziet je website er verwarrend uit, heb je geen duidelijk menu of moeten gebruikers zich door een wirwar van design en foto’s worstelen? De kans is groot dat bezoekers je website weg zullen klikken en naar je concurrent zullen surfen. Zorg er dus voor dat alle elementen van je website goed zichtbaar en makkelijk bereikbaar zijn. Heb je je webdesign zelf ontworpen? Vraag dan een conversie optimalisatie expert om advies. De kans is groot dat je de zwakke punten van je webdesign zelf niet (meer) ziet. Ook een klantenenquête kan inzicht bieden.
De vierde laag van conversie optimalisatie: intuïtie
Zijn alle technische foutjes verholpen en is je website voldoende toegankelijk en gebruiksvriendelijk? Dan is het tijd om naar de vierde laag van de conversie optimalisatie piramide te kijken. Deze laag draait om intuïtie: hoe intuïtief zit je website in elkaar? Kunnen bezoekers je website op een organische, natuurlijke manier gebruiken of moeten ze zich in allerlei bochten wringen? Bij deze laag van de piramide spelen de verwachtingen van je bezoekers een grote rol. Jouw website is niet de eerste website die je (potentiële) klanten bezoeken: tijdens hun werk en in hun vrije tijd bezoeken je klanten waarschijnlijk tientallen, misschien wel honderden, websites per dag. Hierdoor hebben je klanten bepaalde verwachtingen van hoe een website eruit hoort te zien. Deze verwachtingen hebben ze ook wanneer ze jouw website bezoeken. Als jouw website anders in elkaar steekt dan andere websites, levert dat verwarring op. Stel bijvoorbeeld dat een bezoeker op zoek is naar jouw contactgegevens. Op de meeste websites staan de contactgegevens van de onderneming (of een link hiernaartoe) in de footer van de website. Dit zal dan ook de eerste plek zijn waar de bezoeker kijkt. Staan je contactgegevens niet in de footer? In dat geval weet de klant niet waar hij moet kijken. Hij heeft dan twee opties: verder zoeken of de zoektocht staken. Helaas zal niet iedereen tijd of zin hebben om je hele website uit te pluizen. Een groot deel van de klanten zal dan ook je website wegklikken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je website grotendeels overeenkomt met het beeld dat de meeste mensen van een website hebben. Je wilt vermijden dat je website vragen oproept als ‘hoe moet ik dit doen?’ of ‘waar staat dit?’
De laatste laag van conversie optimalisatie: overtuigingskracht
We zijn aangekomen bij de top van de conversie optimalisatie piramide. Op dit punt zit je website goed in elkaar: alles werkt naar behoren, het webdesign is toegankelijk en gebruiksvriendelijk en bezoekers kunnen zich op een natuurlijke manier door je website bewegen. In dat geval rest er nog maar één taak: de klant overtuigen van de waarde en het belang van jouw product of dienst. De klant zal immers alleen overgaan tot conversie als hij geïnteresseerd is in hetgeen dat je verkoopt. Om je bezoeker te verleiden tot conversie, is het belangrijk om je product of dienst op een esthetisch aantrekkelijke manier te presenteren. Een professioneel webdesign is hierbij belangrijk. Zeg nou zelf – zou je eerder een product kopen op een ouderwets uitziende website of op een website met een verzorgd, hip design? Door je webdesign aan te passen aan de behoeften van je doelgroep, geef je je bezoeker een positief gevoel. Hierdoor is hij eerder geneigd om tot conversie over te gaan. Het ontwerpen van een professioneel webdesign dat goed bij je onderneming past is echter niet eenvoudig. Ook is dit proces erg tijdrovend. Als je geen ervaring hebt met het ontwerpen van websites of hier simpelweg geen tijd voor hebt, is het dan ook raadzaam om een professioneel webdesigner in te schakelen. Een andere manier om websitebezoekers te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst is door gebruik te maken van de principes van Cialdini. Deze principes, die afkomstig zijn uit de psychologie, bieden je zes verschillende manieren om je websitebezoekers ervan te overtuigen om tot conversie over te gaan. Zo schrijft het ‘schaarste principe’ bijvoorbeeld voor dat mensen eerder geneigd zijn om een product te kopen wanneer ze het gevoel hebben dat het product bijna uitverkocht is. Een ander voorbeeld is het ‘sociale bewijskracht principe’. Volgens dit principe doen mensen vooral wat ze andere mensen zien doen. Het plaatsen van positieve reviews van eerdere klanten is dus een goede manier om je overtuigingskracht te vergroten.
Het verband tussen conversieratio optimalisatie en SEO
Conversieratio optimalisatie wordt vaak in één adem genoemd met SEO. Hoewel conversieratio optimalisatie en SEO niet hetzelfde zijn, zijn deze begrippen wel met elkaar verbonden. Als een internetgebruiker in een zoekmachine een zoekterm intikt, krijgt hij een lange lijst met zoekresultaten te zien. De volgorde van deze zoekresultaten is niet willekeurig: op basis van een breed scala van factoren bepaalt de zoekmachine welke websites het meest relevant zijn. Hoe relevanter de website, hoe hoger in de lijst deze website wordt getoond. Als onderneming wil je natuurlijk dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat. Het overgrote deel van de internetgebruikers klikt namelijk op één van de eerste zoekresultaten, en kijkt niet verder dan dat. Wil je de positie van jouw website in de lijst van zoekresultaten verbeteren? In dat geval krijg je te maken met SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van jouw positie in de zoekresultaten. SEO is nauw verbonden met conversieratio optimalisatie. Er zitten in jouw doelgroep namelijk altijd wel personen die bereid zouden zijn om over te gaan tot conversie op jouw website, maar als je website een lage SEO score heeft, zullen deze personen jouw website niet tegenkomen in hun Google sessies. Door je SEO score te verhogen, zorg je ervoor dat je beter vindbaar bent voor deze personen.
Hoe verhoog ik mijn SEO score?
Er zijn verschillende manieren om je SEO score te verhogen. Eén van die manieren is het plaatsen van SEO teksten op je website. Het creëren van dergelijke teksten werkt als volgt. Stel dat je een elektronica webshop hebt en je positie in de zoekresultaten van Google wilt verbeteren. Om dit doel te bereiken, moet je eerst achterhalen welke zoektermen jouw doelgroep meestal gebruikt om naar elektronica te zoeken. Stel dat je doelgroep vaak zoekt op ‘elektronica bestellen’ en ‘elektronica goedkoop’. In dat geval moet je ervoor zorgen dat je bij deze zoektermen zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan. Dit doe je door teksten op je website te plaatsen waar je deze zoekwoorden in verwerkt. Zorg er echter wel voor dat je de zoekwoorden niet te vaak gebruikt. Hierdoor wordt je tekst minder leesbaar, wat websitebezoeker kan afschrikken. Ook zorgen slecht leesbare teksten voor een lagere SEO score. Om die reden wordt over het algemeen een keyword density van 1 à 2% aangeraden. Dat wil zeggen dat 1 à 2% van de tekst uit de zoekwoorden moet bestaan. Het plaatsen van SEO teksten is niet de enige manier om je SEO score te verhogen. Ben je nieuwsgierig op welke andere manieren je je SEO score een boost kunt geven? Ga dan eens met een SEO expert om de tafel zitten. Een SEO bedrijf heeft veel ervaring met SEO en weet precies hoe je het beste uit je website kunt halen. Bovendien scheelt het uitbesteden van SEO veel tijd en inspanning. De SEO specialisten van online marketing bureau Intelligent Online voorzien je graag van advies! Neem gerust contact met ons op of kom eens langs bij ons SEO bureau in Utrecht.
De conversie optimalisatie tips van onze specialisten
Conversie optimalisatie houdt dus in dat je website op zo’n manier wordt (her)ingericht dat het de bezoeker zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt om tot conversie over te gaan. Met andere woorden – een conversie optimalisatie strategie richt zich op het weghalen van alle hindernissen die tussen de bezoeker en conversie in staan. Een website kan verschillende soorten hindernissen hebben, namelijk op het niveau van functionaliteit, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, intuïtie en overtuigingskracht. Om de conversieratio te optimaliseren, moeten al deze hindernissen worden weggenomen. Nu duidelijk is wat conversieratio optimalisatie inhoudt, rijst echter een nieuwe vraag: hoe pas je dit toe in de praktijk? Wat is de meest efficiënte manier om je website onder handen te nemen? Hoe ontdek je een hindernis en wat is de beste manier om deze hindernis weg te nemen? Hieronder delen we een aantal tips van onze conversie optimalisatie experts. Deze conversie optimalisatie tips kun je in elke laag van de piramide toepassen.
Tip 1: ga op onderzoek uit
Om de hindernissen op je website weg te kunnen nemen en je webdesign te kunnen verbeteren, zal je eerst moeten weten of er hindernissen zijn en zo ja, waar deze zich bevinden. Ook zal je moeten onderzoeken hoe je deze hindernissen weg kunt nemen. Het uitvoeren van een grondige analyse is dan ook een essentieel onderdeel van elke laag van de conversie optimalisatie piramide. Wat gaat er allemaal goed op je website, en waar liggen er nog kansen voor optimalisatie? Om deze vragen te beantwoorden, kun je gebruikmaken van Google Analytics. Deze tool geeft onder andere informatie over het aantal bezoekers per webpagina en de tijd die bezoekers gemiddeld op een pagina spenderen. Ook geeft Google Analytics inzicht in bounce- en uitstappercentages. Naast Google Analytics kunnen ook heat-, click- en scrollmaps van pas komen. Dit soort maps geven aan waar bezoekers het meest naar kijken en op klikken, en hoever ze op een pagina doorscrollen. Er bestaan verschillende tools waarmee kunt een heat-, click en scrollmap van je website kunt inzien. Deze tool van Hotjar is daar een voorbeeld van. Heb je alle data verzameld? Maak dan een lijst van alle verbeterpunten die je tegenkomt, en stel een planning op voor het aanpakken van deze verbeterpunten. Als je het moeilijk vindt om de zwakke punten van je website te vinden, is het nuttig om advies in te winnen van een conversie optimalisatie consultant.
Tip 2: formuleer een hypothese
Als je eenmaal een lijst met verbeterpunten voor je hebt, rijst de vraag hoe je deze punten het best kunt aanpakken. De eerste stap naar het beantwoorden van deze vraag is het formuleren van een hypothese. Een hypothese is een veronderstelling over hoe je een conversieprobleem mogelijk kunt oplossen. Stel dat je ervoor wilt zorgen dat meer bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Op je homepagina staat een knop waarmee bezoekers zich in kunnen schrijven, maar tijdens je analyse ben je erachter gekomen dat slechts een klein deel van de bezoekers op deze knop klikt. Het is nu de vraag hoe je dit probleem kunt oplossen. Om hierachter te komen, formuleer je een hypothese. Aangezien de knop nu een onopvallende grijze kleur heeft, is je hypothese dat meer mensen op deze knop zullen klikken als je hem een helderblauwe kleur geeft. Zorg ervoor dat je je hypothese duidelijk en helder formuleert, zodat je deze makkelijk kunt testen (waarover meer onder tip 3).
Tip 3: test je conversie optimalisatie hypothese
Heb je een idee over een mogelijke oplossing voor een van je conversieproblemen? Tijd om je hypothese te testen! Er zijn verschillende manieren om je hypothese te testen. Allereerst kun je kiezen voor een A/B test (ook wel split testing genoemd). Dit is een populaire manier van testen waarbij er twee varianten van één webpagina worden gecreëerd. In het voorgenoemde voorbeeld zou er één webpagina met een grijze knop (variant A) en één webpagina met een blauwe knop (variant B) worden aangemaakt. De rest van deze webpagina’s is hetzelfde. De webpagina’s worden elk aan de helft van de bezoekers getoond: variant A wordt aan 50% van de bezoekers getoond, en variant B aan de andere 50%. Op deze manier kan worden getest bij welke variant er het vaakst wordt overgegaan tot conversie. Een nadeel van deze testmethode is dat deze methode enkel betrouwbaar is bij websites met hoge bezoekersaantallen. Gelukkig is er ook nog een andere manier om je hypothese te testen, namelijk door middel van sequential testing. In dit geval meet je de resultaten van de pagina met de grijze knop voor een bepaalde periode. Deze periode moet wel representatief zijn! Vervolgens vervang je de grijze knop door een blauwe knop en meet je de resultaten opnieuw. Het voordeel van deze testmethode is dat deze testmethode tevens kan worden gebruikt bij websites met lage bezoekersaantallen.
Tip 4: toets je hypothese
Op basis van de testresultaten kun je toetsen of je hypothese klopt. Zorgt een blauwe knop inderdaad voor een hogere conversieratio dan een grijze knop? Als de testresultaten je hypothese bevestigen, is het tijd om de aanpassing definitief door te voeren. Het is hierbij belangrijk dat je de aanpassing op alle relevante pagina’s doorvoert. Het overslaan van een of meerdere pagina’s kan namelijk een rommelige uitstraling geven of zelfs verwarring veroorzaken. Dat kan op zijn beurt weer een negatief effect hebben op de conversieratio. Spreken de testresultaten je hypothese tegen? Ga dan op zoek naar een andere oplossing. In het voorgenoemde voorbeeld zou je naast de kleur van de nieuwsbrief knop bijvoorbeeld kunnen kijken naar de plaatsing van de knop en/of de gebruikte tekst.
Intelligent Online zet je bezoekers om in klanten
Een succesvolle onderneming begint met een website, maar je website komt pas echt tot bloei na conversie optimalisatie. Het ontwikkelen van een goede conversie optimalisatie strategie kost echter veel tijd. Ook is hier veel marketing kennis voor nodig. Waar zitten precies de pijnpunten van je website? En wat is de beste manier om deze hindernissen weg te halen? Als je niet over deze tijd of kennis beschikt, is het nuttig om een conversie optimalisatie expert in te schakelen. Online marketing bureau Intelligent Online helpt je met het ontwikkelen en uitvoeren van een conversie optimalisatie strategie. Ons doel? Een zo hoog mogelijk rendement! Je kunt bij Intelligent Online niet alleen terecht voor conversie optimalisatie: je kunt bijvoorbeeld ook je Google Ads aan ons uitbesteden. Onze Adwords experts weten precies hoe Google Ads het beste kan worden ingezet om van jouw onderneming een succes te maken. Lijkt het je leuk om eens met Intelligent Online te sparren of heb je een vraag voor ons? Neem dan gerust contact op met onze Adwords specialisten of kom eens langs bij ons Adwords bureau in Utrecht.