Hoe krijg ik meer klanten met online marketing: dat is een vraag die elke ondernemer en elk bedrijf bezig houdt. Er zijn tal van antwoorden op mogelijk. Het draait er allemaal om, dat je de juiste dingen doet. Zet je online marketing goed in, dan kun je rekenen op een fantastisch resultaat en een geweldige return on investment. Pak je het echter niet goed aan, dan is je geld sneller weg dan je voor mogelijk hield.
Meer klanten met online marketing: weet wat je doelgroep wil
Er zijn tal van kanalen en manieren waarop je online marketing kunt voeren. Je kunt niet op voorhand zeggen wat de beste manier is. Voor de een is dit investeren in zoekmachine marketing, voor de ander social advertising en weer voor een ander marketing automation, content marketing of nieuwsbrief marketing.
Hoe jij meer klanten kunt krijgen met online marketing, hangt vooral af van wie je bent en wat je doet en wie je klanten zijn. Oude marketing principes gelden nog steeds, zoals de “4 p’s”: product, prijs, plaats en promotie. Online marketing draait allemaal om die laatste twee “P”. Je product en prijs kunnen nog zo goed zijn; wanneer je niet de juiste doelgroep bereikt, zul je geen resultaat halen uit je marketingactiviteiten.
Meer klanten met online marketing trekken, is een kwestie van optimaliseren
Het is belangrijk om te onthouden dat je een goede start wilt en kunt maken met online marketing, maar je maakt zelden de perfecte start. Dat komt omdat online marketing een kwestie is van meten, analyseren en optimaliseren.
Het grootste voordeel van online marketing ten opzichte van andere vormen van marketing, is dat vrijwel alles meetbaar is. Het succes van een advertentie in een dagblad of een spot op de radio, is behoorlijk lastig concreet te bepalen. Zelf als je een stijging in je omzet ziet, kan voor een gedeelte onduidelijk blijven welke elementen hier nu precies voor hebben gezorgd.
Welke vorm van online marketing je ook kiest: je krijgt altijd de beschikking over een riante hoeveelheid aan data die je kunt gebruiken om te optimaliseren. Na elke wijziging die je doet, ontvang je weer een bulk aan data. Deze gegevens kun je vergelijken met de vorige dataset en zo zien of je inspanningen lonen of niet.
Hoe kun je online marketing bedrijven?
Er zijn tal van vormen van online marketing. Hierbij bespreken wij de populairste en meest gehanteerde vormen.
SEO is een vorm van online marketing die eigenlijk elk bedrijf en iedere ondernemer hanteert. SEO is aantrekkelijk om diverse redenen. Zo kost SEO in de basis niets en kan het je enorm veel opleveren. Wie SEO goed aanpakt, kan zorgen voor een goede stroom aan kwalitatieve bezoeken.
Naast SEO wordt vaak SEA gebruikt: Search Engine Advertising, ofwel: adverteren in de zoekmachine. Dit kan op diverse manieren: met display (banner advertenties), met gesponsorde resultaten bij zoekopdrachten video’s of in apps. Het komt echter altijd op hetzelfde neer: je betaalt voor een gegarandeerd resultaat (in de vorm van een vertoning). Hoe je betaalt, is afhankelijk van de door jou gekozen methode. Je kunt bijvoorbeeld afrekenen per 1000 vertoningen, per klik of per conversie.
Social advertising zit de laatste jaren in de lift. Dat is niet gek: het is vaak relatief voordelig en biedt je tal van manieren om je doelgroep gericht te targeten. Je kunt adverteren op tal van platforms, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Je kunt daarbij net als bij SEA vaak kiezen voor meerdere vormen van advertenties, maar belangrijk is vooral om te kiezen voor het platform waar jouw doelgroep is en waar je deze het beste kunt bereiken.
Content marketing is een populaire vorm van marketing die ook, in vergelijking met andere manieren, behoorlijk recent is. Met content kun je een hoop kanten op. Je kunt er qua boodschap vaak veel meer in kwijt dan in andere marketinguitingen. Ook heb je qua distributie veel mogelijkheden. Je kunt content posten op je eigen platforms (denk aan blogs), maar nog mooier is het wanneer jouw content op andere platforms wordt geplaatst en – de droom van elk bedrijf en iedere marketeer – viral gaat (om de juiste redenen).
Nieuwsbrief marketing is helemaal terug van eigenlijk nooit weggeweest. Alles valt of staat met relevantie. Nu de privacy regels zijn aangescherpt, is het moeilijker dan voorheen om veel mensen te bereiken met nieuwsbrieven, maar dat maakt het niet minder interessant. Relevantie is het sleutelwoord: wanneer je jouw doelgroep in je nieuwsbrieven iets interessants te bieden hebt, beschik je over een ontzettend krachtig middel met een zeer hoge kans op directe conversie.
Marketing automation is uniek. Hierbij zie je echt de voordelen van online marketing. Als jij je afvraagt: hoe krijg ik meer klanten met online marketing? Dan is het zeker de moeite waard om naar de mogelijkheden van marketing automation te kijken. Welke andere vormen van marketing ken je waarbij het niet alleen mogelijk is om grote delen te automatiseren, maar ook direct te optimaliseren aan de hand van data? Marketing automation die goed wordt gedaan is doeltreffend en zeer kostenefficiënt.
De bovenstaande voorbeelden van populaire vormen van online marketing geven je een idee van wat er mogelijk is, maar dit is pas het begin. Uiteindelijk gaat het erom dat je de door jou gekozen vorm van marketing goed toepast. Meer klanten krijgen met online marketing, betekent kiezen voor de juiste vorm en deze vorm optimaal inzetten.
Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar gelukkig kun je rekenen op hulp. Ben je ook benieuwd hoe je meer klanten kunt krijgen met online marketing? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Wij vertellen je graag hoe wij je kunnen helpen je doelen te realiseren.
Wij zijn een specialist op het gebied van online marketing en kunnen altijd zorgen voor een optimale strategie en toepassing op maat. Wij helpen je aan de juiste strategie en executie op basis van je activiteiten, doelgroep en doelstellingen. Ontdek de mogelijkheden en onze goede tarieven in een vrijblijvende offerte.