Je wilt zo veel mogelijk relevante bezoekers naar je website krijgen, maar gaan conversieoptimalisatie en seo dan wel samen? Want naast veel bezoekers heb je nog een ander doel en dat is vaak commercieel van aard. Je wilt een zo hoog mogelijke conversie behalen. Je wilt bezoekers converteren in klanten en op die manier meer leads genereren of meer producten verkopen. In een ideale wereld lopen deze twee doelen vloeiend in elkaar over en leidt het verbeteren van je seo ook tot het verhogen van je conversie. Alleen… in de praktijk is dat niet altijd zo. Dat wat goed is voor je seo, draagt niet altijd bij aan een optimale conversie en wie zijn/haar site inricht om zo snel mogelijk conversie te behalen, zou zomaar eens voorbij kunnen gaan aan enkele belangrijke basisbeginselen van seo. Onderstaand enkele punten waarop ogenschijnlijk conflicten zouden kunnen ontstaan, en hoe je de juiste keuze kunt maken.
Content
Content kan zowel bijdragen aan je seo als aan je conversie. Content is king is inmiddels een ingeburgerde uitspraak en wie aan conversieoptimalisatie doet, zal proberen om middels een call to action in de content bezoekers aan te zetten tot een conversie. Alleen: wat nu als je beide wilt? Dat is zo eenvoudig nog niet. Vanuit het oogpunt van seo, moet content waardevol en relevant zijn. Hoewel dit niet direct betekent dat je content een bepaalde lengte moet hebben, brengt dit echter wel met zich mee dat je aan goede storytelling doet: teksten met body, met een duidelijke inleiding, middenstuk en slot.
Vanuit het oogpunt van conversieoptimalisatie, kan de seo content al snel (te) lang zijn. Dat is nu net niet wat je wilt. Een conversie – we gaan het even plat slaan – realiseren, is een beetje als het binnen hengelen van een vis: je wilt je dobber geen seconde te lang in het water laten wanneer de vis heeft gehad. De meeste kans op een waardevolle conversie, maak je door “toe te slaan” op het moment dat je potentiële klant warm is. Een te lange tekst is dan killing.
Wat is dan de optimale manier om dit te doen? Meten is weten: dat allereerst. Kijk hoe bezoekers je pagina gebruiken. Wat doen ze wel en niet? Worden er conversies gerealiseerd en zijn er grote verschillen te zien op de diverse pagina’s?
Uiteindelijk is het doel van de pagina leidend. Je hebt een goede balans van seo en conversieoptimalisatie nodig. Welke pagina’s zijn waarvoor geschikt? De landingspagina van een merk in een webshop, leent zich in de basis wellicht beter voor seo, terwijl een productpagina eigenlijk helemaal in het teken moet staan van conversie.
Vormgeving
Het zal inmiddels alom bekend zijn dat de vormgeving van je website zeer belangrijk is. Mensen zijn visueel ingesteld. De vormgeving bepaalt voor een groot gedeelte hoe mensen zich op je site gedragen. Hoe mensen zich gedragen, is vervolgens weer van invloed op je ranking in de zoekmachine.
Ook op het gebied van vormgeving kan het dus lastig zijn om de juiste balans te vinden tussen beide optimalisaties. Zet je above the fold al in op een conversie, of volg je hier keurig de richtlijnen van seo? Ook hier kunnen we zeggen: veel hangt af van het doel van de pagina en het beoogde gebruik door bezoekers.
Toch een gelukkig huwelijk
Toch kunnen seo en conversieoptimalisatie een gelukkig huwelijk vormen. Indien allebei goed uitgevoerd, sluiten ze namelijk perfect op elkaar aan. Uiteindelijk draait veel bij conversieoptimalisatie om UX, user experience. Seo is ook steeds meer die kant op gekropen. Seo is niet langer het optimaliseren van een pagina met behulp van allerlei trucjes en regeltjes; het is vooral het zorgen voor een goede website voor je bezoekers. Gebruikerservaring is dus de verbindende factor tussen conversieoptimalisatie en seo. Uiteindelijk zorgt een website die voor de gebruiker een prettige ervaring beidt, zowel voor betere resultaten in de zoekmachine, alsmede voor meer conversies.