Lees hier praktische tips om de conversie voor je website te verhogen
Het voelt goed wanneer de bezoekersaantallen van je website hoog liggen, maar wanneer dat verkeer niet wordt geconverteerd, heb je er niet zo veel aan. In dit artikel zetten we daarom 38 bewezen strategieën op een rij om de bezoekers van je website tot actie aan te zetten. Of dat nu betekent dat ze een formulier invullen, hun e-mailadres achterlaten of een aankoop doen: een hogere conversie van je website is altijd gewenst. Daarom is er ook zo’n grote belangstelling voor conversie marketing. Volg deze tips op voor website conversie en je merkt vanzelf resultaat.
1. Gebruik zo min mogelijk velden
Wanneer je om gegevens vraagt via een opt-in-formulier, vraag dan om zo min mogelijk informatie. Het opvragen van veel persoonlijke gegevens waarbij de bezoeker niet meteen begrijpt waarom de website die nodig heeft, wekt argwaan op. Daarnaast kost het invullen van veel gegevens meer tijd en moeite, waardoor je je potentiële klant snel kwijt kunt raken. Zoals je begrijpt, werkt dit nadelig op de conversie van je winkel of webshop.
2. Biedt garantie aan
Door het aankooprisico van de klant te verlagen is de kans groot dat bezoekers eerder geneigd zijn om tot kopen over te gaan. Wanneer een product niet bevalt en de klant kan deze zonder moeite en extra kosten terugsturen, hebben zij een positieve klantervaring en zullen ze eerder geneigd zijn om in het vervolg weer een aankoop of dienst via jouw website te maken. Door dit soort services te bieden verhoog je de conversie.
3. Laat gerelateerde producten zien
Laat links en afbeeldingen zien naar gerelateerde content of producten om bezoekers betrokken en geïnteresseerd te houden. Op deze manier voelt de klant zich persoonlijk benaderd en bestaat de kans dat de conversie verhoogt omdat er meerdere producten aangeschaft worden.
4. Máár wees zuinig met gerelateerde producten
Wanneer bezoekers overprikkeld raken met de hoeveelheid keuzemogelijkheden, kunnen ze juist passief worden en een bepaalde taak of beslissing volledig vermijden. Overlaad bezoekers daarom niet met productmogelijkheden of vergelijkbare prikkels. Het aanbieden van alternatieve opties is altijd goed, wanneer je dit met mate doet.
5. Gebruik gebiedende wijs en bezittelijk voornaamwoorden
Wanneer je verschillende calls-to-action uittest, probeer dan gebruik te maken van gebiedende wijs die iets zegt over een bezittelijk voornaamwoord. Wanneer je de indruk werkt dat iets ‘van’ de bezoeker is, is deze eerder geneigd om te converteren. Denk bijvoorbeeld aan iets als ‘schaf nu jouw exemplaar aan!’ of ‘reserveer nu uw plek!’
6. Vewerk calls-to-action (CTA’s) in een opvallende knop
Zorg voor een opvallende knop waarvan het meteen duidelijk is dat de bezoeker deze kan gebruiken om tot actie over te gaan. Zorg voor één opvallende button per pagina, niet meer en niet minder. Ook in dit geval wil je de klant niet overprikkelen of opdringend overkomen.
7. Laat beoordelingen zien
Beoordelingen verminderen het risico voor de klant en leveren ‘levend’ bewijs. Gebruik deze op productpagina’s of op andere pagina’s waar de klant ook kan besluiten om actie te ondernemen. Je kunt beoordelingen tonen middels een cijfer of een aantal sterren, maar wat ook zeker helpt om de online conversie te verhogen is om de ervaringen van klanten in korte teksten te verwerken en te tonen.
8. Laat het aantal volgers van je social media-kanalen zien
Net als beoordelingen is het aantal volgers op social media een manier om te laten zien dat bezoekers op jouw website geen risico lopen. Dit helpt de conversies van jouw winkel te verhogen. Doe dit enkel wanneer je een redelijk aantal volgers hebt waarvan het merendeel positief is over jouw website.
9. Laat weten welk probleem de product of dienst oplost
Het vermelden van de functie van je product is belangrijk, maar nog belangrijker is het om potentiële klanten duidelijk te maken hoe het product ze zal helpen of welke problemen het zal oplossen: “Regelmatig last van slecht bereik of een matige verbinding? Dat is nu verleden tijd met een abonnement met de nieuwste telefoon bij onze provider”.
10. Gebruik afbeeldingen of een video
Maak een sprekende foto of neem een eenvoudige video op welke je op de thuispagina plaatst om bezoekers te laten zien wie er achter je merk zit. Zorg er wel altijd voor dat alle afbeeldingen en video’s op je website van hoge kwaliteit zijn en in het juiste formaat en de juiste verhouding worden weergeven. Anders kan het een averechts effect hebben op het conversie percentage.
11. Denk goed na over je slogan
De eerste zin die je bezoekers lezen is misschien wel het belangrijkste element van je landingspagina. Verzin minimaal tien opties en denk hier goed over na voordat je een definitieve slogan kiest. Wanneer je een vast klantenbestand hebt en je slogan gaat wijzigen, kun je hen ook betrekken bij het proces middels het gebruik van een survey. Dit zorgt voor meer klantenbinding en daarom voor meer online conversie.
12. Laat voorraadaantallen zien
Wanneer je een tastbaar product verkoopt, geef dan het aantal producten op voorraad weer bij je productbeschrijving (zoiets als: “Bestel nu je vaatwasser, we hebben er nog maar 3 op voorraad”). Zo worden bezoekers aangezet tot een directe actie, wat de conversie van je website verhoogt.
13. Wees transparant
Geef bezoekers absoluut alle informatie die ze over het product of de dienst moeten weten: Wat zijn de functies en voordelen? Hoe ziet het product eruit? Wat zijn de mogelijke toepassingen? Wie heeft er het meeste baat bij? Hoe zal het worden geleverd? Maar denk ook aan levertijd, verzendkosten en de garantievoorwaarden. Je bereidt de klant liever voor op een nadeel, dan dat je de klant er mee verrast. Eerlijkheid loont tenslotte.
14. Zorg voor een privacyverklaring in opt-in-formulieren
Het privacybeleid heeft een enorme impact op je e-mailconversies. Bezoekers zijn tegenwoordig wantrouwend wanneer het gaat om opt-in-formulieren. Zorg ervoor dat de klant weet waar hij aan toe is, waar hij zich voor aanmeldt en maak het hem makkelijk om de keuze terug te draaien, door bijvoorbeeld onder elke e-mail een duidelijke optie te bieden om je af te melden.
15. Maak je bezoekers enthousiast
Gebruik taal die inspeelt op het gevoel en enthousiasme, schrijf opvallende teksten om bezoekers enthousiast te maken en te houden wanneer ze je website bezoeken. Wanneer de klanten zich aangesproken voelen door de communicatie vanuit je website, zal de conversie verhogen.
16. Laat zoveel mogelijk invoervelden optioneel
Als je veel informatievelden hebt waar de bezoeker zijn of haar gegevens in moet vullen, hou dan zoveel mogelijk van deze velden optioneel (aangegeven met een sterretje) om de kans te vergroten dat bezoekers het formulier voltooien. Je kunt later altijd nog om aanvullende informatie vragen als je dit nodig blijkt te hebben.
17. Bied verschillende betalingsmogelijkheden aan
De één gebruikt het liefst iDeal, de ander een creditcard en weer een ander geeft de voorkeur aan PayPal. Overweeg daarom om verschillende betaalmethoden aan te bieden om aan de voorkeuren van al je potentiële klanten te voldoen. Dit helpt vooral bij het verhogen van de conversie van een webshop. Vermeld de meerdere betalingsmogelijkheden ook op meer pagina’s dan enkel de check-out, gebruik het als een unique selling point.
18. Test verschillende kleurencombinaties, lettertypen en fonts op je landingspagina’s.
Verschillende kleuren kunnen verschillende indrukken wekken bij verschillende mensen (rood kan bij de één stress of zelfs woede oproepen, terwijl de ander die kleur associeert met passie of liefde). Test verschillende kleurpaletten om te zien welke de optimale conversie percentages opleveren.
19. Gebruik pijlen en andere symbolen
Speel in op de aandacht van je bezoekers door ze middels symbolen te verwijzen naar de belangrijkste elementen op een pagina. Denk bijvoorbeeld aan pijlen of andere visuele aanwijzingen, tegenwoordig zijn GIF’s onder de jongere doelgroep weer razend populair. Gebruik er niet te veel en hou het smaakvol: flitsende rode pijlen werken in principe niet meer zoals ze in de prille dagen van het internet deden.
20. Test verschillende tekstlengten
Afhankelijk van je niche, product en doelgroep, kan een korte alinea betere online conversie resultaten voor je webshop opleveren dan een langere tekst (en vice versa). Test verschillende lengtes om te zien wat het beste bij jouw doelgroep past. Je kunt hier ook achter komen door het middel van een link naar een survey in je nieuwsbrief.
21. Gebruik foto’s van gelukkige, lachende mensen.
Mensen nemen de stemming over van de mensen om zich heen. Foto’s met gezonde, vrolijke mensen resulteren dan ook in de hoogste conversiepercentages. De foto’s moeten wel realistisch blijven, vermijd dus overdreven tandpasta-witte Hollywoodsterren. Kies mensen uit met wie jouw klanten zich kunnen identificeren.
22. Zorg ervoor dat u contactgegevens opneemt.
Geef je klanten vertrouwen in het kopen van de producten die je aanbiedt of het gebruiken van je dienst door al je contactgegevens, je KvK-nummer en eventueel btw-nummer op een gemakkelijke en toegankelijke plaats op je website te zetten. Verwijs naar je contactpagina vanuit verschillende landingspagina’s op je website. Dit verhoogt de conversie omdat het meer vertrouwen wekt.
23. Maak registratie optioneel om een product aan te schaffen
Sommige sites vereisen dat gebruikers een registratieformulier invullen om een aankoop te doen. Zorg ervoor dat je een eenmalige, “snelle” check-out functie aanbiedt om de kans op verkoop te vergroten. Je kunt wel laten weten dat registreren ervoor zorgt dat klanten bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen of kortingen krijgen.
24. Stem je tone of voice af op je doelgroep
Het gebruik van moeilijke of obscure taal, of juist een schrijfwijze die te simplistisch is, kan ervoor zorgen dat sommige bezoekers geen affiniteit met je bedrijf voelen. Doe hier goed onderzoek naar voordat je de teksten voor jouw website plaatst, zodat je zeker weet dat je je bezoekers niet kwijtraakt door je schrijfstijl.