Hoe werkt het met paginering en navigatie structuur?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

In het seo landschap zijn er de afgelopen jaren ontzettend veel termen bijgekomen. Zo’n beetje jaarlijks ontstaan er weer nieuwe trends en termen. Je zou echter bijna vergeten dat er in net zo’n rap tempo termen afvallen. Van technieken die het niet hebben gered of methodes die uit de gratie zijn gevallen, hoor je een tijdje later helemaal niets meer. Wat weet jij bijvoorbeeld nog van paginering? Paginering biedt je een bepaalde navigatiestructuur. In een (in seo termen) ver, ver verleden was dit een van de meest trending topics en moest en zou iedereen hier gebruik van maken. Wie doet dat anno nu nog? En zijn er nog voordelen te noemen, of is het echt iets dat je moet vermijden? Wij duiken er dieper in om te kijken hoe het er nu voorstaat.

Wat is paginering eigenlijk?

Paginering

Zoals gezegd: paginering biedt je een bepaalde navigatiestructuur. Deze structuur is bedacht om makkelijker en efficiënter te kunnen navigeren door websites en resultaten heen. Mocht er nog geen belletje rinkelen: Google maakt hier gebruik van. Voor hen is dit zeer logisch. Onderaan de pagina met zoekresultaten, zie je een balk met vorige (en zodra je verder gaat, ook vorige) pagina’s. Dit is inderdaad hartstikke handig navigeren en voor een zoekmachine nog steeds de meest logische manier om te zorgen voor overzicht en om enorm veel resultaten overzichtelijk te kunnen tonen.
Paginering is dus niets meer en niets minder dan een navigatiestructuur die werkt met “volgende” en vorige”. Een beetje zoals het omslaan van een bladzijde van een boek dus. Of zit er nog meer achter deze gestructureerde wijze van resultaten tonen? Ja, dat zit er zeker. Voor je seo is het namelijk niet al te handig.

De navigatiestructuur van paginering kan ervoor zorgen dat pagina’s niet goed worden geïndexeerd


Wanneer de indexering van je pagina’s en artikel al goed voor elkaar is, loop je met pagination iets minder risico. Echter, wanneer je site nog niet volledig geïndexeerd is door de zoekmachine, is het risico aanwezig dat dit ook niet zal gebeuren.
Google (en elke zoekmachine) wil een site die eenvoudig te crawlen is (te indexeren dus). Hoewel de bots van zoekmachines steeds geavanceerder zijn geworden, hebben zij nog steeds enige hulp nodig bij het doorzoeken van je gehele site. Denk aan de sitemap(s) die je maakt. Het probleem bij paginering is dat je URL’s van waardevolle content steeds dieper weg gaat stoppen.
De zoekmachine werkt met een geneste structuur: hij gaat steeds een stap dieper. De eerste pagina van een navigatiestructuur met paginering vinden, zal nog wel lukken. Maar hoe zit dat met pagina 2? En 10? En 100? Hoe dieper je komt, hoe moeilijker het voor de zoekmachine wordt om hier effectief te crawlen. Content die hier ver in weg is gestopt, loopt dus het risico om nooit goed geïndexeerd te worden.

Waarom gebruiken mensen paginering dan?


Als dit zo’n groot nadeel is, waarom gebruiken mensen paginering dan? Het is niet zo dat deze methode alleen maar nadelen kent. Sterker nog: voor gebruikers is dit best handig. Het zorgt voor een overzichtelijke presentatie van content en maakt navigeren gemakkelijk.
Er is nog en reden waarom hier nog steeds kwistig van gebruik wordt gemaakt. Mensen denken ten onrechte nog dat elke klik op een pagina een nieuwe view betekent. Zo was dat vroeger misschien wel, maar tegenwoordig al lang niet meer. Om een idee te geven: 100 bezoekers die gemiddeld 20 pagina’s bekijken, zorgen gezamenlijk voor 2.000 pageviews. Da’s lekker. Zo wordt er nog steeds geredeneerd, maar Google Analytics snapt ook wel dat het zo niet werkt. Deze vlieger gaat dus al lang niet meer op.

Hoe komt het dat pagina’s en artikelen in een paginering navigatiestructuur zo moeilijk geïndexeerd kunnen worden?


Dat de zoekmachine moeite heeft om pagina’s en artikelen die in een paginering navigatiestructuur zijn opgenomen, goed te indexeren, ligt niet alleen aan de diepte van de niveaus. Het heeft ook te maken met de zogenaamde “URL shuffle”. Elke pagina laat een bepaald aantal resultaten zien. Wanneer er content bijkomt, zakt een ander stuk content verder op de pagina. Dat is geen probleem, totdat deze content naar de volgende pagina zakt. De URL-structuur van paginering is namelijk: domein.xx/archief/paginanummer/paginanaam. In eerste instantie was de URL van het artikel dus: domein.xx/archief/1/paginanaam, maar als er veel nieuwe content is, verandert de URL ineens in domein.xx/archief/2/paginanaam. Hierdoor krijgt dezelfde content telkens een nieuwe URL en daardoor zul je nooit seo-historie en autoriteit op kunnen bouwen met potentieel zeer waardevolle content.

De zoekmachine vindt onderwerpen lastig te bepalen


Stel dat het een zoekmachine wel lukt om een website met paginering redelijk te indexeren. Dan nog zal dit bijna nooit optimaal zijn. Omdat pagina’s zijn ingedeeld op basis van een nummering en niet op basis van een thema, categorie of onderwerp, zal de zoekmachine meer moeite hebben om te bepalen waar deze verzamelpagina’s nu over gaan. Het resultaat is dat je seo hieronder lijdt.

Wat is dan een goed alternatief voor paginering?


Maar wat nu als paginering je wel prettig lijkt en je wilt werken met deze navigatiestructuur? Anno nu hiervan gebruikmaken, is echt af te raden. Er zijn echter wel goede alternatieven die je seo niet ondermijnen. Sterker nog: ze kunnen zelfs bijdragen aan nog betere seo.
Het idee van paginering is helemaal niet zo slecht: structuur. De zoekmachine houdt van structuur en duidelijkheid. Een opgeruimde site zorgt voor een betere gebruikerservaring en is dus beter voor je seo. Het is alleen aan te raden om op een andere manier te archiveren: door te categoriseren.
Navigatiestructuur Website
Maak vaste categorieën aan waarbinnen je nieuwe content kunt plaatsen. In plaats van te ordenen op getal, orden je nu op onderwerp en kun je daar alsnog een getal aan vast plakken. Om het concreet te maken: stel dat je een mode-website hebt en je schrijft artikelen over kleding. In plaats van gebruik te maken van algemene paginering, kun je categorieën aanmaken van onderwerpen die je behandelt: sneakers, truien, jurken, accessoires, enzovoort. In plaats van een constant veranderende paginering-URL, krijg je nu een URL als: domein.xx/sneakers/nieuwe-nike-air-max. Op de sneaker-pagina, kun je de bijbehorende artikelen gewoon nog op verschillende pagina’s laten zien (bijvoorbeeld met een maximum van 10 artikelen per pagina). De URL van de artikelen zal echter nooit veranderen en dit is veel beter voor je seo.
Wil je niet werken met categorieën, dan kun je altijd nog kiezen voor een chronologisch archief. Door dit archief kun je eenvoudig browsen op basis van publicatie in een bepaald jaar, een bepaalde maand en eventueel zelfs week of dag. Ook hier geldt: je zorgt voor overzicht, maar je URL’s worden nooit aangetast.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online