Ben jij de eigenaar van een webshop? Volg deze tips op om je conversie te verhogen
Om de conversie van je webshop te verhogen, is het belangrijk dat je eerst weet wat de betekenis van conversie marketing is. Simpelweg is de conversie van een webwinkel, het percentage bezoekers dat uiteindelijk ook een product of dienst aanschaft via jouw website. Wanneer je bijvoorbeeld maandelijks 10.000 bezoekers in je webwinkel hebt, en 1000 bezoekers doen een aankoop, dan is jouw conversie 1%. Veel webshopeigenaren houden zich bezig met conversieoptimalisatie, op deze manier verhogen ze hun online conversie met als doel meer omzet te draaien.
Wist je dat het gemiddelde conversiepercentage slechts 3 procent is? Dat betekent dat 97 procent van de bezoekers van jouw webshop niets koopt. Je bezoekersaantallen zeggen dus niet zoveel over het succes van je webwinkel. Wil jij jouw conversiepercentage verhogen? In dit artikel lees je tips om de conversie van je webshop te verhogen.
Tip 1: Laat goede klantenbeoordelingen en reviews zien
Er bestaan ontzettend veel sketchy webwinkels op het net, dit is de reden dat veel bezoekers voorzichtig zijn met hun geld uitgeven in een webshop waarmee ze (nog) niet bekend zijn. Hierdoor kan de conversie van jouw webwinkel laag blijven terwijl je wel veel bezoekers hebt. Om vertrouwen te winnen en aan te kunnen tonen dat jouw webshop doet wat ‘ie belooft (bijvoorbeeld een snelle levertijd, lage verzendkosten of kwalitatief hoge producten) kun je op je website klantenbeoordelingen en reviews integreren. Vraag je klanten bijvoorbeeld na de ontvangst van een aankoop om jouw service te beoordelen of om een beoordeling te schrijven. Wanneer deze goed zijn, zal de conversie van jouw webshop stijgen.
Tip 2: Speel in op een klant die jouw website wil afsluiten
Net als in fysieke winkels, is het online ook zo dat veel bezoekers “gewoon even rondkijken”, of producten in hun winkelmandje stoppen en hier vervolgens niets mee doen en de webwinkel verlaten. Probeer dit te vermijden door bij het afsluiten van de website, of bij langdurige inactiviteit, een melding te geven waardoor je bijvoorbeeld aanbiedt om de producten in de winkelmand te onthouden voor een volgend bezoek. Wist je trouwens dat twintig procent van de bezoekers die een webwinkel afsluiten met een gevuld winkelmandje, alsnog overgaat tot aankoop wanneer je ze hiervan een herinneringsmail stuurt? Een goede extra tip om je webshop meer conversie geven.
Tip 3: Analyseer het pad van je bezoekers
Test je webwinkel grondig om de conversie te verhogen. Wanneer jouw potentiële klanten de webshop bezoeken zijn er verschillende virtuele routes die zij kunnen afleggen. Het is belangrijk dat je al deze routes kent en uittest, zodat je er zeker van bent dat geen van de routes doodlopend, om of onhandig zijn. Wanneer de bezoeker tot een verkoop over wil gaan, moet dit hem of haar gemakkelijk worden gemaakt. Doorloop dit proces dus van A t/m Z (Z is de check-out) en controleer of alles helder en simpel is. Het is ook belangrijk om transparant te zijn over waarom de klant om sommige gegevens wordt gevraagd, zoals het e-mailadres of telefoonnummer. Wanneer de klant de reden begrijpt achter de vraag om de gegevens vindt deze het vaak minder vervelend om ze in te vullen.
Tip 4: Ken je bezoekers
Door gebruik te maken van handige functionaliteiten zoals Google Analytics kun je inzicht krijgen in wie jouw bezoekers zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de conversie attributie van je website, maar natuurlijk ook naar gegevens die te maken hebben met het geslacht, de woonplaats en de leeftijd. Verdiep je in de grootste groepen klanten en richt je webshop op zo’n manier in dat je zeker weet dat je de belangrijkste bezoekers aanspreekt.
Tip 5: Biedt een persoonlijke of tijdelijke korting aan
Om je bezoeker een gevoel van persoonlijke benadering te geven, kun je adverteren met een korting die specifiek is gericht op díe klant. Door analyses van het koopgedrag uit te voeren kun je inzicht krijgen in welke producten interessant zijn voor welke bezoeker. Adverteer dus met een persoonlijke korting zodat de bezoeker zich speciaal voelt. Ook een tijdelijke korting kan nog wel eens helpen. Wanneer je ‘tijdsnood’ creëert, is de bezoeker eerder geneigd om direct tot actie over te gaan.
Tip 6: Vraag je bezoekers om feedback
Om je online conversie te verhogen helpt het om je klanten om feedback te vragen. Wanneer je bezoekers het idee hebben dat ze invloed hebben op jouw website en de gebruikersvriendelijkheid, zullen ze zich meer verbonden voelen met de webshop en daardoor een soort loyaliteit ontwikkelen. Dit kan je doen middels een aparte pagina op je website, middels een survey die je linkt in je nieuwsbrieven of door na een aankoop te vragen of de klant op- of aanmerkingen heeft op het aankoopproces.
Tip 7: Bied producten aan in pakketvorm
Of je nu kleding, elektronica of huishoudelijke producten verkoopt: je kunt altijd een pakket samenstellen van producten die bij elkaar passen. Je kunt aan de bezoeker laten zien wat de prijs is van een losse laptop, wat de prijs is van het los aanschaffen van het Microsoft Officepakket, en de bezoeker een speciale prijs geven wanneer deze de producten tegelijk aanschaft. Op deze manier verhoog je de kans dat de bezoeker de producten bij jou koopt en niet bij een concurrent. Dit verhoogt de conversie van jouw website.
Tip 8: Wees transparant
Niemand zit te wachten op plotselinge extra kosten bij het afrekenen, of allerlei aanbiedingen en e-mails waar ze zich niet zelfstandig voor hebben aangemeld. Om good will van je bezoekers te creëren is het belangrijk dat je eerlijk bent en dat de potentiële klant niet voor verrassingen komt te staan. Niets is zo vervelend als opgewekt naar de check-out geleid worden met een vaste prijs in je hoofd, en dan plots worden geconfronteerd met extra tientjes aan service- of verzendkosten. Zo verlies je niet enkel je directe conversie, maar misschien raak je de bezoeker wel definitief kwijt.
Tip 9: Modder niet zomaar wat aan
In de wetenschap wordt gebruik gemaakt van de term ‘trial and error’, bij conversieoptimalisatie wordt hier ook gebruik van gemaakt. We noemen dit dan A/B testen. Je past iets aan je website aan, kijkt of dit het gewenste effect heeft op de conversie van jouw webshop, en maakt de verandering afhankelijk daarvan definitief of niet. Het is wel belangrijk dat je niet zomaar een verandering doorvoert, door gewoon maar wat te proberen. Ga opzoek naar een hypothese die ergens op gebaseerd is (testen van een andere webshop of een data-analyse met Google Analytics bijvoorbeeld) en probeer deze vervolgens uit op jouw webshop. Maar modder niet zomaar wat aan, de kans is groot dat je conversie percentage dan in de meeste gevallen alleen maar om laag gaat.
Tip 10: Speel in op het karakter van de bezoeker
Weet wie je doelgroep is, en weet zelfs wie die ene specifieke bezoeker is. Wanneer de bezoekers affiniteit hebben met de manier waarop de webshop ze aanspreekt en wat de webshop aanbeveelt, is deze eerder geneigd om te converteren. Als je een algoritme integreert dat begrijpt welke producten passen bij de wensen van de bezoeker, heeft deze meer redenen om op de webshop te blijven, er producten te kopen en er naartoe terug te keren. Hetzelfde geldt voor het gebruiken van de juiste tone of voice: laat je webshop communiceren met de bezoeker hoe de bezoeker dat ook met zijn of haar peers zou doen.