Call to action: 20 manieren hoe je deze kan schrijven.
Het creëren van een call to action kost doorgaans veel tijd en creativiteit. Stel je echter eens voor dat je binnen een paar seconden met een geweldige call to action komt… Hier vertellen we hoe je dat doet!
Zie je wat ik daar deed? Ik gebruikte een call to action (CTA) om hopelijk je interesse te wekken voor wat ik met je wil delen.
De realiteit is dat we als marketeers meerdere keren per dag met harde en zachte CTA’s moeten komen voor productadvertenties, inhoud, bedrijfsopdrachten, etcetera. Als je net zoals ik bent, kan het best vermoeiend zijn om telkens weer je hoofd te moeten breken over creatieve manieren die hopelijk aanzetten tot actie.
Om je op dat vlak wat tijd te besparen, heb ik een zogenaamd “spiekbriefje” gemaakt wat twintig verschillende manieren bevat om een CTA te schrijven. Hopelijk verbetert daardoor je crativiteit en kost het je minder tijd dan voorheen om met een geweldige CTA op de proppen te komen.
1. Directe Voldoening
Mensen hebben een hekel aan wachten… Het maakt niet uit waarop. Door hier rekening mee te houden kun je mensen laten reageren op wat je aanbiedt wanneer snelheid de hoofdfactor is.
Dit type CTA werkt goed om te impliceren dat iemand een snel antwoord kan verwachten. Het werkt bijvoorbeeld ook goed bij het aanbieden van hulp bij het aanvragen van een belastingteruggave.
2. Speel In Op Gevoelens
Het gebruiken van emotie kan een sterke motivatie zijn om iemand iets te laten doen. De Super Bowl in 2015 had meer emotioneel gemotiveerde advertenties dan ik ooit ergens eerder heb gezien. Nu we het er toch over hebben, de #LikeAGirl advertentie van Always zorgde ervoor dat ik guacamole dip naar binnen schoof met tranen in mijn ogen.
Deze emotionele vorm van CTA werkt op verschillende niveaus. Ten eerste laat het je slecht voelen wanneer je ooit de woorden “like a girl” op een negatieve manier gebruikt hebt in een gesprek. Ten tweede wordt dat slechte gevoel gebruikt om je te motiveren onderdeel te worden van hun beweging tegen het aantasten van sociale normen.
3. Situatie Gebonden
Wanneer je CTA nodig hebt voor een specifieke doelgroep of niche, is het creëren van situatie gebonden context een geweldige strategie om tot gerelateerde actie te komen. Deze CTA trekt mensen aan die koffie laten bezorgen terwijl ze impliceren dat lagere bezorgkosten hun gedachten veranderen of zorgen verminderen.
4. Probleemverergering
Veel marketeers zien deze vorm van CTA als een van de meest populaire en succesvolle formats die er zijn. Deze formule werkt door een probleem te identificeren, uit te leggen wat er gebeurt als het probleem standhoudt en het uiteindelijk op te lossen.
Door het probleem te verergeren kun je motivatie creëren die gebaseerd is op hetgeen wat mensen niet willen ervaren wanneer ze wachten met reageren.
5. Implicatie & Effect
Dit lijkt erg op een probleemoplossende CTA, met als grootste verschil dat je de nadruk legt op de vraag met betrekking tot de effecten of de impact van een problematische situatie.
In essentie wordt de mogelijke probleemsituatie die men momenteel ervaart aangedikt en gerelateerd een mogelijke problemen in de toekomst.
7. Hoe Werkt Het
Soms is het een goede strategie om gewoon te laten weten waar het om gaat en hoe je aanbod precies werkt.Deze CTA laat goed zien wat ze doen en hoe het werkt, zonder dat hier veel creativiteit voor nodig is.
8. Focus op de Functies
Elk product of elke dienst heeft bepaalde functies die het meest in het oog springen. Het gebruik van deze strategie werkt goed, wanneer je in een verzadigde markt zit en het je doel is om boven de rest uit te steken.Deze CTA is een goed voorbeeld van het opsommen van verschillende functies om alle toeters en bellen van een service te laten zien.
9. Focus op de Voordelen
Ook dit is een veelgebruikte strategie voor CTA’s. En met een goede reden! Door te focussen op de voordelen van een product of dienst met betrekking tot de functies, kun je op een goede manier aan de consument laten zien wat deze kan verwachten NADAT er door hen is gereageerd.
10. Verkoop Besparingen
Wanneer het gaat om mensen die gewoon geld willen besparen, is het luid en duidelijk vertellen wat mensen precies kunnen besparen vaak genoeg om een reactie te krijgen.
Hoewel een autoverzekering niet perse het leukste is om te kopen, zal de mogelijkheid om meer dan $500 te besparen de trigger zijn die de consument aanzet tot actie. De nieuwsgierigheid of je echt zoveel kunt besparen is ook een grote motivatie om iemand het aanbod op te laten vragen.
11. Het Gebruiken van Angst
Hoe kun je angst precies gebruiken om daarmee te motiveren in een CTA? Mij spreekt de manier aan waarop Andrew McDermott het uitlegt:
“Het schreeuwt consequenties, gevaar en verlies. Het zijn de slippende banden die je lichaam voorzien van adrenaline, de Hells Angel die naast je geparkeerd staat en de politiesirenes achter je. Het focust op hetgeen waar je de meeste angst voor hebt, niet voor wat het snelste kan gebeuren.”
12. Individualiseer de Boodschap
Voor wie schrijf je de CTA precies? Kun je je voorstellen wie het is en om wat voor persoon het gaat? Hoe beter je kunt visualiseren tegen wie je het hebt, des te makkelijker zal het zijn om een goede CTA te creëren.
Als ik bijvoorbeeld een CTA schrijf voor de eigenaar van een klein bedrijf met weinig aanwezigheid op het internet, wil ik me niet richten op SEO software voor een groot bedrijf met een miljoenenomzet. De eigenaar van een klein bedrijf heeft daar niets aan. Alles wat hij wil is een verhoging van de verkoop.
13. Gebruik een Cliffhanger
We houden allemaal van een goed verhaal, maar als we het eind niet horen kan het ons gek maken! Hollywood gebruikt dit concept op een geweldige manier door een verhaal in drie aparte films op te delen om ervoor te zorgen dat je ze alle drie gaat kijken om erachter te komen hoe het verhaal afloopt.
Gebruik maken van de spanning die mensen voelen wanneer ze niet weten hoe een verhaal afloopt, is een geweldige manier om tot actie aan te zetten.
14. Maak er een Spel Van
Wat is het beste van een spelshow? De belachelijke prijzen die je kunt winnen door er aan mee te doen! Maak een spel van je CTA om gekmakend veel reacties te krijgen.
Dergelijke CTA’s presteren erg goed omdat de klant tegen zichzelf zegt “Wat heb ik te verliezen?” Deze vorm van denken zorgt ervoor dat ze minder op de persoonlijke informatie letten die ze moeten geven en zich meer concentreren op de prijzen die ze kunnen winnen.
15. Bied een Bonus Aan
Wie wil er nou niet iets gratis krijgen wanneer hij zich aanmeldt voor een dienst of een product koopt?
Telefoonbedrijf Sprint speelt in op het “Waarom niet?” gevoel van hun potentiële klanten, door een bonus aan te bieden waarin hun bestaande telefoonabonnement wordt afbetaald middels deze CTA.
16. Streel het Ego
Het waarderen van prestaties en kennis van mensen zit diepgeworteld in onze samenleving. Veel mensen hebben het gevoel dat ze iets verdienen om wie ze zijn. Inspelen op deze behoefte is een hele goede manier om een CTA met impact te creëren.
Dit voorbeeld van Rolex speelt duidelijk in op iemands ego door iemand het gevoel te geven bij een exclusieve club te horen wanneer degene hun horloge draagt.
17. Creëer een Hype
Ik vind het erg interessant hoe Brian Lett beschrijft hoe je een hype kunt creëren rond je producten of diensten door de passie en het voorbeeld van Steve Jobs te kanaliseren.“Vertel niet alleen wat je product is of waarom het superieur is; laat mensen een onweerstaanbare foto zien van hoe het hun leven zal verbeteren. Dat zorgt ervoor dat mensen opgewonden raken.”
18. Blaas Hoog van de Toren
Prijzen zijn bedoeld om mee te pronken, dus als je prijzen in de wacht hebt gesleept met je product of dienst, laat ze dan zien in je volgende CTA. Het pronken met prijzen of prestaties creëert meteen een gevoel van geloofwaardigheid en vertrouwen bij potentiële klanten, die misschien niet het verschil in aanbod tussen jou en je concurrent weten te onderscheiden.De meeste mensen worden gemotiveerd door iets wat het beste is of hoog gewaardeerd wordt. En het pronken met prijzen in een goede CTA voedt deze motiverende factor.
19. De Kracht van het Stoppen
Is je ooit verteld ergens mee te stoppen? Het is iedereen wel eens overkomen en het is geen plezierige ervaring. Niemand vindt het leuk om te bedenken dat ze iets fout of iets nutteloos gedaan hebben. Maar wanneer je wordt verteld te stoppen, wordt je interesse onmiddellijk gewekt en je aandacht en emotiesensors zijn klaar om te reageren.
20. Stel Je Voor
De kracht van de verbeelding is een waardevolle kracht daar waar het gaat om het wekken van interesse.
Copywriter Brian Clark beschrijft het op deze manier:
“Het produceren van een mentaal beeld in het hoofd van de lezer is een van de krachtigste dingen die je kan doen als schrijver. Het zo snel mogelijk inschakelen van de verbeelding is een krachtige openingstechniek. Activeer de verbeeldingskracht van de lezer door woorden te gebruiken als “stel je voor”, “zie dit voor je”, “weet je nog toen”, etc.”
Conclusie
Ik hoop dat een aantal van deze ideeën je zullen helpen op een snellere manier geweldige CTA’s te maken. Wanneer een van deze CTA formules goed voor jou en je lezers werkt, wees dan niet bang om deze vaak te gebruiken.
Maar als je het gevoel hebt dat je CTA’s niet meer goed werken moet je ook niet bang zijn iets nieuws uit deze lijst te proberen. De enige manier om tot andere resultaten te komen is per slot van rekening door iets nieuws te proberen!
Vragen over een goede call to action? Bel Intelligent Online.