Je webshop is het kloppende hart van je organisatie (of op zijn minst belangrijk voor je omzet en winst). Daarom wil je dat je webshop optimaal presteert. Kan jouw webshop wel een boost gebruiken? Dan willen wij je graag helpen. Breng meer verkeer naar je webshop met deze tips.
Tip 1: “gewone seo” werkt ook voor webshops
Wil je meer verkeer naar je webshop hebben, dan is het verstandig om bij de basis te beginnen. “Gewone” seo werkt namelijk ook voor je webshop. Wat dit betekent? Je webshop moet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, snel laden en in technisch opzicht een goede basis leggen voor een goede indexatie in de zoekmachine. Ga na of dit het geval is. Heb je die kennis niet in huis, raadpleeg dan een specialist. De juiste basis is namelijk erg belangrijk.
Tip 2: maak landingspagina’s voor belangrijke producten en merken
Om meer verkeer naar je webshop te krijgen, is het bouwen van landingspagina’s bijzonder effectief. Maak landingspagina’s voor je belangrijkste productcategorieën en merken. Stel dat je een webshop in voedingssupplementen hebt: mogelijke klanten zoeken dan waarschijnlijk niet direct naar een bepaald soort eiwitpoeder, maar voeren een term in als “online eiwitpoeder kopen”. Verkoop jij eiwitpoeders, maak dan hier een landingspagina voor aan.
Tip 3: steek tijd en moeite in de seo van je afbeeldingen
Je hebt een webshop, dus je verkoopt producten. Er zijn talloze manieren om producten online te zoeken. Veel van je potentiële klanten maken gebruik van image search. Zij zoeken naar afbeeldingen van de producten die zij willen kopen, om vervolgens naar de webshop die deze producten verkoopt door te klikken. Zorg ervoor dat jouw afbeeldingen goed vindbaar zijn. Hoe je dit doet? Door kwalitatieve afbeeldingen te gebruiken en alle afbeeldingen te voorzien van goede meta descriptions. Deze descriptions dienen een beschrijving te zijn van de afbeelding. Verkoop je bijvoorbeeld tv’s, dan kan een meta description bij een van deze tv’s zijn: “Een 50 inch Ultra HD Sony Bravia TV met HDR en local dimming”. Belangrijke zoektermen om deze tv te vinden, zijn zo opgenomen in de meta description.
Tip 4: gebruik nooit de beschrijvingen van fabrikanten
Het invoeren van beschrijvingen van producten kan ontzettend veel tijd kosten. Maar wil je meer verkeer naar je webshop genereren, dan zul je hier toch tijd in moeten investeren. Wat je ook doet; gebruik nooit de beschrijvingen van de fabrikanten, ook al zijn deze nog zo goed. De kans is levensgroot dat deze al elders worden gebruikt, hetzij door de fabrikant zelf, hetzij door een derde partij. Ga jij deze beschrijvingen ook gebruiken, dan maak jij je schuldig aan duplicate content.
Tip 5: denk na over een logische URL-structuur
Voor de indexatie van je pagina’s is een logische URL-structuur belangrijk. Denk na over een logische structuur, zoals jouwwebshop.nl/categorie/product/merk/model. Hoe beter je URL-structuur is, hoe beter Google je webshop kan crawlen én hoe makkelijker het is om te taggen en te zorgen voor optimale landingspagina’s.
Hanteer deze vijf tips en je gaat vrijwel gegarandeerd meer verkeer naar je webshop trekken.