De strategie om via het plaatsen van links je site populairder te maken heeft niet de uitwerking die je had gehoopt. Wat nu? In dit artikel ontdek je hoe je van je fouten kunt leren.
Je had wekenlang tijd gestoken in het opstellen van een strategie om middels links meer bezoekers naar je website te kunnen krijgen. Je had onderzoek verricht naar de inhoud van de website, zaken bijgeschaafd en daarna nog een keer aangepast om uiteindelijk tot je persoonlijke meesterwerk te kunnen komen. Je had het te bereiken publiek geïdentificeerd. Je had e-mails verstuurd, tweets de wereld in geslingerd en toen… bleef het stil.
Of althans je meesterwerk kreeg bij lange na niet de aandacht waarop je gehoopt had. Het aantal gegenereerde links bleef achter bij de verwachting en veel van de mensen die je via e-mail en Twitter benaderde hadden niet eens de moeite genomen om te reageren. Hoe is dat mogelijk?
Is er iets mis gegaan? Was je meesterwerk wellicht toch niet zo meesterlijk als je dacht dat het was?
Helaas is – net als bij de meeste andere marketinginitiatieven – niet elke campagne een topper. De sleutel naar toekomstig succes vind je door je frustraties aan de kant te schuiven en het slagveld van een afstandje objectief te bekijken. Op die manier kun je vervolgens bepalen wat de volgende stap is die je het beste kunt nemen. Je wilt per slot van rekening toch nog enig profijt halen uit alle inspanningen die je al hebt verricht.
Om ervoor te zorgen dat je weer op het rechte pad komt en dat je volgende campagne beter scoort, zijn hier enkele tips die je op kunt volgen, als je huidige link-strategie niet tot het gewenste resultaat leidt.
Revalueer
In de allereerste plaats is het zaak om je strategie te revalueren. In de meeste gevallen draait het in een strategie waarbij je content wil promoten en links op wilt bouwen om het simpelweg vinden van de juiste mensen waarvan we denken dat ze interesse hebben in je content en er vervolgens ook anderen over gaan informeren. Nee, dat is dus niet waar.
Het feit dat iemand misschien interesse heeft in je content betekent nog niet dat je die persoon daar zomaar een e-mail of een tweet over kan sturen waarin je meldt dat men je artikel moet lezen of je website moet bezoeken.
Onderdeel van een succesvolle promotiestrategie, is het vroegtijdig identificeren van mensen die interesse in je publicaties zouden kunnen hebben. Ruim voordat je ze over je nieuwe content gaat informeren zorg je ervoor dat er al onderlinge interactie is. Dat is met name belangrijk wanneer het publiek wat je wilt bereiken je nog helemaal niet kent.
Door voor deze aanpak te kiezen, kom je niet op hen over als aan anonieme spammer op het moment dat je uiteindelijk je content onder de aandacht brengt. Men kent je en zal (hopelijk) je informatieverstrekking weten te waarderen.
In aanvulling op het voortijdig in contact treden met mensen, is het ook van belang dat je dat contact op de juiste wijze opbouwt.
Vindt het juiste medium
Tijdens een seminar, wat een aantal jaren geleden plaatsvond, maakte een spreker de opmerking dat een ieder die contact met hem op wilde nemen, hem daarvoor het beste op een rustige plaats kon aanspreken. Zijn e-mailbox liep doorlopend vol met talloze berichten en op zijn Twitter-feed was zoveel activiteit, dat de informatiestroom nauwelijks bij te benen was.
Hij raadde zijn publiek daarom aan om via Google+ of LinkedIn contact met hem op te nemen. Dit waren de plekken waar de kans het grootst was, dat een verstuurd bericht door hem werd opgemerkt en dat de verstuurder een antwoord tegemoet kon zien.
Tip: Maak contact met mensen op plekken waar ze weliswaar actief zijn, maar waar het minder druk is.
Vindt het juiste tijdstip
We hebben het allemaal druk. Door werk, familie en het leven in het algemeen hou je tijdens de dag weinig extra tijd over. En die spaarzame minuten dat het even rustig is, benut je doorgaans niet om de content van een volledig willekeurige persoon te promoten.
Kijk daarom ook naar het moment waarop je je publiek probeerde te bereiken, als je je content-strategie evalueert. Verstuurde je op maandagmorgen een e-mail? Heb je gecheckt of de personen die je wilde bereiken op reis of met vakantie waren?
Doe wat onderzoek voordat je daadwerkelijk die e-mail of tweet verstuurt. Met een klein beetje extra moeite zou je bijvoorbeeld al te weten kunnen komen of die persoon op een bepaald moment achter zijn of haar computer zit. Kijk in het archief van je e-mails of check wanneer zijn of haar meeste updates op sociale media plaatsvinden. Op basis van die gegevens, kun je een duidelijker beeld krijgen van het tijdstip waarop iemand actief is achter de computer en de kans dus ook groter is dat er een response komt.
Tip: Door het meeste optimale tijdstip vast te stellen, verhoog je de kans dat je bericht wordt opgemerkt en dat er een actie op volgt.
Communiceer het voordeel
Neem ook je verstuurde berichtgeving zelf onder de loep tijdens de revaluatie. Heb je eigenlijk wel de reden gecommuniceerd waarom de ontvanger in je werk is geïnteresseerd? Of heb je simpelweg verteld dat je nieuwe content had gemaakt en dat je dacht dat hij of zij daar wel interesse in zou hebben? Als het laatste het geval is, kan dat een goede reden zijn waarom men je niet verder wilden helpen.
We gaan in dit artikel niet in op de beste methodes om een e-mail voor je publiek op te stellen. Het moge echter duidelijk zijn, dat je een boodschap uit laat gaan, die de interesse van de ontvanger prikkelt. Als je daarnaast de mail ook verder personaliseert, kan dat in je voordeel werken.
Tip: Het verstuurde bericht moet niet specifiek over jouw en je content gaan. Het moet bij de ontvanger het gevoel opwekken dat je hem helpt.
Traceer je bereik
Er zijn uitstekende gratis online hulpmiddelen beschikbaar (zoals Rapportive, Sidekick en Yesware), die je kunnen vertellen wanneer een verstuurde e-mail werd geopend.
Door hiervan gebruik te maken, ontdek je of je e-mails überhaupt worden geopend. Misschien belanden ze wel rechtstreeks in de spam-map van de ontvanger. Of misschien zijn ze weliswaar een keer geopend, maar heeft men vergeten verdere actie te ondernemen. Dergelijke informatie kan van belang zijn voor je toekomstige campagnes.
Recentelijk probeerden we hier bij Intelligent Online om een van onze klanten letterlijk in het nieuws te krijgen. We stuurden een bericht naar een nieuwsredactie en ontdekten – dankzij de traceer-hulpmiddelen – dat de mail in de loop van de week een aantal malen was geopend.
Nadat de mail voor de derde keer was geopend, namen we rechtstreeks contact op met de redactie en wisten we daadwerkelijk een plekje in de eerstvolgende nieuwsuiting te verwerven. Uit het feit dat de mail meerdere keren werd geopend, maakten we op dat er weliswaar interesse was, maar dat we de redactie wellicht niet op het juiste tijdstip benaderden.
Als je het nog niet op wilt geven…
Als je tijdens je revaluatie besluit om de handdoek nog niet in de ring te gooien, omdat je al zoveel werk in de campagne hebt gestoken, zou je een snelle betaalde promotie kunnen overwegen. Ook met een klein budget kun je al het een en ander in beweging zetten.
Hergebruiken
Laat je geweldige stuk content niet verdorren! Je hebt er flink wat tijd en energie in gestoken, dus is het meer dan logisch dat je het maximale eruit wilt halen. Of je er nu een infographic, een Slideshare of een reeks blogs van produceert maakt niet uit, zolang je er maar iets nuttigs mee doet.
Als de campagne in jouw ogen echter succesvol was en je niet weet hoe je je content nog verder voor hergebruik in zou kunnen zetten, durven we te stellen dat de content misschien toch minder goed is dan je zelf denkt.
Dat brengt ons bij de volgende stap…
Heroriëntatie
Stel, je bedenkt een campagne waarbij je middels het organiseren van een geweldige wedstrijd allerlei links genereert in sociale media. Hierdoor ontstaat merkbekendheid en gaan steeds meer mensen erover praten. Als de campagne al een tijdje loopt, blijken de resultaten echter zeer tegen te vallen. Met die bekendheid van het merk wil het niet bepaald vlotten.
De wedstrijd op zich was wellicht geweldig, maar aan de wijze waarop je de campagne in de markt hebt gezet bleek flink wat te schorten. Daarnaast had je ook helemaal geen rekening gehouden met het tijdstip van de lancering.
Het vervelende van zo’n situatie is niet alleen dat je hierdoor een flink deel van het marketingbudget van het bedrijf verbrandt, maar dat het ook lastiger wordt om voor je volgende promotionele actie geld los te peuteren bij de directie.
Kijk nog eens naar een aantal van de kleinere dingen in de campagne en overweeg of je ze bij kunt schaven om tot een beter eindresultaat te komen. Zolang het resultaat maar verbetert, is de kans groot dat je de volgende keer een ruimer marketingbudget tot je beschikking krijgt.
Je huidige campagne behaalt wellicht niet het succes waarop je had gehoopt, maar dat betekent vanzelfsprekend niet dat dat ook voor toekomstige marketingactiviteiten het geval is. Door te evalueren wat er mis ging en wat wel goed werkte, kun je tot een beter vervolgresultaat komen. Zorg ervoor dat iedereen die aan de campagne bijdraagt op een lijn zit en begrijpt wat nodig is om het gewenste effect te bereiken.
Opnieuw proberen
Zoals we al aan het begin van dit artikel stelden, wordt niet elke campagne een doorslaand succes. Zelfs als men toezegt links naar je site te zullen plaatsen, is dat nog geen garantie dat dat ook daadwerkelijk zal gebeuren. Het lijkt vandaag de dag zelfs moeilijker dan ooit om anderen te bewegen om naar je content te linken.
De editors van de website PageOnePower.com merkten in dat kader op, dat mensen weliswaar via social media dingen delen en men naar stukken content refereert, maar dat dat nog niet automatisch betekent dat er ook een link naartoe wordt geplaatst.
Kijk aan het eind van je campagne naar het totaalresultaat. Ook al zijn er geen honderden links gegenereerd, toch hoeft dat niet te betekenen dat je campagne mislukt is. Begrijp dat in sommige gevallen het door derden simpelweg noemen van je bedrijfsnaam al een effect kan hebben wat gelijkwaardig is aan het plaatsen van een link.
Vergeet daarnaast niet dat online marketing een bedrijfstak is waar je constant pieken en dalen tegen kunt komen. En dat je ongeacht het resultaat altijd vooruit moet blijven kijken. Deins er niet voor terug om een campagne nieuw leven in te blazen en het gewoon nog een keer te proberen. Of begin aan iets compleet nieuws. Het belangrijkste is dat je de kennis koestert, die je middels je mislukte campagnes hebt opgedaan.