Wat is conversie?
Van alle marketingtermen die je tegen kunt komen is de belangrijkste vaak; wat is conversie? Na het inzetten van diverse marketinginstrumenten, zoals SEA en SEO, is het natuurlijk nog de vraag wat je uit die inspanningen weet te halen. Die laatste stap is de conversie. Het is het doel dat jij hebt met je website. Conversie hoeft niet per definitie te staan voor een verkoop, want in veel gevallen gebruikt men de website als informatievoorziening of als lead generatie. De daadwerkelijke verkoop kan namelijk telefonisch gemaakt worden of in een fysieke vestiging van jouw bedrijf. Een conversie staat dus voor hetgeen je wilt afdwingen met jouw website.
Wat is conversie nou precies?
Het resultaat dat je haalt uit al jouw inspanningen op de website en daarbuiten, dat noemen we de Return On Investment (ROI). Dit is voor iedere beheerder van een website belangrijk. Het moment dat een bezoeker van jouw website overgaat op een beoogd doel, dat is het conversiepunt. Het kan informatievoorziening zijn, een verkoop, een aanvraag, het downloaden van een offerte en nog veel meer. Wat voor jouw bedrijf een conversie is, dat hangt af van je product of dienst. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je jouw website exact op die conversie weet af te stemmen. Haal je nog niet voldoende resultaat uit je website, dan is de vraag ‘wat is conversieoptimalisatie?’ nog een stuk belangrijker. Hierop pas je jouw website aan, met als doel de conversie te verhogen.
Wat betekent conversie voor jouw bedrijf?
Verreweg de meeste bedrijven hebben een winstoogmerk. Dit betekent dat er resultaat naar voren moet komen in de vorm van een conversie. Dit kan je op verschillende momenten bewerkstelligen, zoals bezoekers die een contactaanvraag indienen of mensen die direct overgaan op een online aankoop. Vaak stel je een gericht doel aan de conversie op je website. Niet iedere bezoeker zal direct overgaan op een conversie, waardoor je nooit een 100% conversie zult behalen. Reële doelen voor de meeste bedrijven zijn bijvoorbeeld een conversie van 2% of 3%. Daalt dit percentage naar 1%, dan zorgt conversieoptimalisatie voor een boost aan je website en normaal gesproken ook een hoger conversiepercentage in het vervolg. Conversieoptimalisatie kan op verschillende manieren gebeuren.
Wat is conversieoptimalisatie?
Wat is conversie voor een bedrijf? Het is over het algemeen een bestaansrecht, ofwel een bron van inkomsten. Stel dat je producten verkoopt en je kiest voor het optimaliseren van de conversie, dan zal je met een verhoogd percentage direct een groei in je omzet en mogelijke winst zien. Voor de meeste bedrijven is dit essentieel. Het optimaliseren van de conversie kan op diverse manieren; door A/B testing kan je verschillende content testen op de hoogste klikpercentages/conversie, door keurmerken kan je jouw betrouwbaarheid vergroten en zo de klant overhalen te kiezen voor een conversie, door USP’s kan je de belangrijkste eigenschappen van jouw product of dienst beter naar voren laten komen en eveneens de klant overhalen tot conversie; diverse methoden met eenzelfde doel. De conversie op jouw website verbeteren.