Waarom behaal ik geen goede conversies met mijn website en hoe kan ik dat veranderen?
Ondernemers willen vanzelfsprekend de beste resultaten bereiken met hun marketing-inspanning. Het is dan ook teleurstellend, als blijkt dat al het harde werk wat je in die fantastische, geoptimaliseerd website van je hebt gestoken, minder conversies oplevert dan je had gehoopt
Het ontwikkelen van websites en de bronnen waaruit je daarvoor kunt putten verkeren in een constante staat van optimalisatie. De trends onder je sitebezoekers veranderen per slot van rekening doorlopend. Hetzelfde geldt voor Google algoritmes, productvoorraden of aanbiedingen van diensten.. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat je als website beheerder ervoor zorgt dat alles up-to-date is. Op die manier voorkom je tevens dat je het vertrouwen van je potentiële klanten schaadt.
Hier, bij Intelligent Online, helpen we graag kleine, middelgrote en grote organisaties en krijgen we regelmatig vragen voorgelegd als “Waarom behaal ik geen goede conversies met mijn website en hoe kan ik dat veranderen?”
Bekijk hieronder onze 5 aanbevelingen als antwoord op de vraag, “Waarom behaal ik geen goede conversies met mijn website en hoe kan ik dat veranderen?“
1. Hoogwaardige traffic
De bezoekersstromen naar een website kunnen veel verschillende vormen aannemen en tussen die verschillende soorten bezoekers bevindt zich je meest ideale doelgroep. Maar hoe ziet die meest ideale klant er voor jouw uit? Wie zijn het en waar bevinden ze zich? Komt hun profiel overeen met met je Facebook fans? Of is het vooral een zakelijke doelgroep waar je je op wilt richten?
Heb je de Google Keyword Planner gebruikt om onderzoek te doen naar je potentiële publiek en de daarbij behorende zoek-volumes? Dergelijke informatie ondersteunt je SEO- en content-strategie..
2. Landing pages
Via welke route komt het verkeer op je website binnen? Zijn dat dan ook meteen de beste pagina’s voor een conversie? Stel, je plaatst als schoenenverkoper een Pay-Per-Click advertentie waarbij je je richt op mensen die als zoekopdracht ’rode schoenen’ opgeven. Dan is het belangrijk dat een ieder die op die advertentie klikt ook meteen een pagina te zien krijgt waarop rode schoenen te koop worden aangeboden, in plaats van een algemene pagina waar allerlei verschillende soorten schoenen in de digitale etalage staan. Zorg ervoor dat je zogenoemde ’landing pages’ erg specifiek zijn en richt je daarmee op het publiek wat je wilt bereiken.
3. Inhoud
Bevat een pagina inhoudelijk gezien voldoende gegevens? Waar gaat die inhoud eigenlijk over? Zal de lezer de tekst als relevant en hoogwaardig beschouwen? Is de pagina geoptimaliseerd voor SEO?
De hoeveelheid informatie die je op een pagina geeft moet in een goede verhouding staan met de uiteindelijke doelstelling van de tekst. Als je bijvoorbeeld middels een blogpost een vraag beantwoordt, dan kan deze tekst langer zijn dan wanneer je een product beschrijft.
4. Call to action
Heb je de actie gevraagd die je je potentiële klanten uit wilt laten voeren? Dat kan variëren van ’Koop Online’ en ’Vraag informatie op’ tot ’Neem contact op’. Welke vorm van conversie je ook verlangt, je moet je call-to-action duidelijk communiceren.
5. Wijze van betalen
Mensen kopen online, omdat het vaak sneller is dan telefonisch bestellen of een fysieke winkel bezoeken. Vergeet dit niet als je naar je eigen website kijkt en je afvraagt hoe gemakkelijk er een aankoop of conversie gedaan kan worden. Heb je die procedure al eens door de ogen van je klanten bekeken? Op welke punten voel je een frustratie opkomen? Is het misschien mogelijk dat je klanten de procedure te ingewikkeld vinden? Als dat het geval lijkt te zijn, maak dan aanpassingen aan je site door het aankoop- of conversie-proces te vereenvoudigen.
Alles bij elkaar genomen is het sowieso belangrijk om je website vanuit het perspectief van je klanten te bekijken. Zou je er zelf een aankoop willen doen of een conversie in gang willen zetten? Continue testen is daarnaast ook noodzakelijk. Test gedurende een bepaalde tijd het effect van kleine aanpassingen om zo te zien of dit een positief effect op je conversies tot gevolg heeft.
Wilt u ook meer conversie uit uw website? Neem vrijblijvend contact op met Intelligent Online