7 verschillen tussen Facebook Lead Ads en LinkedIn Lead Ads

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

7 verschillen tussen Facebook Lead Ads en LinkedIn Lead Ads

Wie online leads wil verzamelen, kan gebruik maken van Facebook Lead Ads en/of LinkedIn Lead Ads. Deze tools werken ongeveer hetzelfde, maar toch zijn er enkele belangrijke verschillen. De zeven belangrijkste verschillen worden hieronder beschreven.

1: De doelgroepen verschillen van elkaar

LinkedIn is een zakelijk netwerk. Facebook is een sociaal netwerk. De mensen die gebruik maken van LinkedIn, hebben een zakelijk doeleinde en vinden het niet erg met zakelijke vraagstukken geconfronteerd te worden. Op Facebook is dit iets anders. Hier kunt u ook prima een bepaalde B2B doelgroep bereiken, maar Facebook is toch meer een sociaal netwerk. De meeste mensen die Facebook gebruiken, zien liever sociale advertenties dan advertenties met een zakelijke insteek.
Overigens betekent dit niet dat Facebook Lead Ads niet geschikt zijn voor B2B bedrijven. Ook op Facebook kunt u veel zakelijke leads vinden. Wel is het in dit geval belangrijk uw advertentie perfect in te steken, wellicht met een minder zakelijke en wat meer sociale insteek.

2: Het targeten van uw doelgroep werkt anders

Doelgroep targeten
Op Facebook kunt u uw doelgroep targeten op demografische gegevens, interesses, locatie en zelfs het gedrag van mensen op het social media netwerk. Op LinkedIn zijn de zakelijke targetmogelijkheden iets groter. Dit komt omdat mensen hun complete cv op LinkedIn plaatsen. Alle gegevens die op LinkedIn geplaatst worden, kunt u gebruiken om uw doelgroep te targeten. Wilt u een zeer specifieke zakelijke doelgroep bereiken, dan kunt u beter gebruik maken van LinkedIn Lead Ads. Met de vele zakelijke gegevens die mensen invullen op LinkedIn, is specifiek targeten simpelweg gemakkelijker.

3: Op LinkedIn heeft u langere campagnes nodig

Volgens de NY Times is de gemiddelde Facebook gebruiker ongeveer 35 minuten per dag actief op het social media netwerk. Het gemiddelde dagelijkse gebruik van LinkedIn ligt lager, namelijk op slechts 2 minuten. Hoewel het om Amerikaanse gegevens gaat, geldt ook in Nederland dat Facebook dagelijks meer gebruikt wordt dan LinkedIn.
Dit klinkt negatief, maar in feite hoeft dit niets te doen met het bereik van uw campagne. Maakt u gebruik van Facebook Lead Ads, dan worden uw advertenties mogelijk vaker aan één persoon getoond. Op LinkedIn zal dit minder vaak het geval zijn. Wel is het belangrijk om te weten dat u LinkedIn Lead Ads campagnes over het algemeen langer moet laten lopen. Omdat mensen dagelijks minder gebruik maken van LinkedIn, heeft u namelijk een langere looptijd nodig om het gewenste bereik van uw campagne te halen. Maakt u gebruik van Facebook Lead Ads, dan kan een kortere looptijd wel werken.

4: Facebook heeft meer advertentiemogelijkheden

Maakt u gebruik van Facebook Lead Ads, dan heeft u over het algemeen meer mogelijkheden bij het creëren van uw advertenties. U kunt bijvoorbeeld een traditionele post promoten, maar ook een carrousel van foto’s plaatsen en promoten en zelfs een video onder de aandacht brengen bij uw doelgroep. Bij LinkedIn zijn de advertentiemogelijkheden wat beperkter. Dit betekent dat de LinkedIn Lead Ads niet voor iedereen geschikt zullen zijn.
Wel is het goed om te weten dat de fotocarrousels en video’s op Facebook minder goed scoren dan de standaard advertenties op het sociale netwerk. Facebook heeft dus meer advertentiemogelijkheden, maar de meest standaard advertentie werkt toch het beste.

5: Het maken van campagnes werkt anders

Een ander verschil tussen Facebook Lead Ads en LinkedIn Lead Ads, is dat het anders werkt om een campagne samen te stellen. Over het algemeen werken beide advertentietools vrij gemakkelijk. Wel is het even wennen als u bekend bent met Facebook Lead Ads en nu LinkedIn Lead Ads gaat gebruiken, of andersom.
Een belangrijk verschil tussen Facebook en LinkedIn bij het samenstellen van een lead campagne, zit in het publiceren van posts. Op Facebook is het bijvoorbeeld mogelijk om een speciale advertentie te maken om te promoten. Deze advertentie komt niet op uw bedrijfspagina op Facebook te staan, maar wordt enkel aan de juiste doelgroep op het sociale netwerk getoond. Op LinkedIn is dit niet mogelijk. Hier kunt u alleen posts promoten die u al op uw bedrijfspagina geplaatst heeft en voor iedereen zichtbaar zijn. Dit betekent dat uw lead advertentie altijd op uw pagina komt te staan en dit is niet altijd gewenst.

6: LinkedIn leads zijn van hogere kwaliteit

Over het algemeen zijn de leads die u op LinkedIn verzamelt, van hogere kwaliteit dan de leads die u op Facebook binnenhaalt. Dit heeft te maken met de mailadressen die mensen invullen bij het registreren van een LinkedIn- en Facebookacccount. Op LinkedIn mogen mensen een zakelijk mailadres invullen bij het aanmaken van een account. Omdat LinkedIn als zakelijk netwerk wordt gebruikt, vullen de meeste mensen inderdaad een zakelijk mailadres in bij het registreren van een account. Verzamelt u leads op LinkedIn, dan krijgt u deze zakelijke mailadressen. Omdat u veel met deze zakelijke mailadressen kunt doen, zijn deze leads van hoge kwaliteit.
Op Facebook is het niet mogelijk een account aan te maken met een zakelijk mailadres. Maakt u een account aan op Facebook, dan kunt u enkel een mailadres van een gratis provider als Gmail, Hotmail of Yahoo invullen. Er zijn mensen met een zakelijk Gmail- of Hotmail mailadres, maar dit zijn er niet zo veel. Verzamelt u leads op Facebook, dan krijgt u dus Gmail-, Hotmail- en Yahoo mailadressen. Deze mailadressen zijn toch iets minder waard dan de zakelijke mailadressen die u op LinkedIn krijgt.
Facebook leads zijn zeker niet waardeloos, maar als u op zoek bent naar een groot aantal zakelijke mailadressen kunt u toch beter gebruik maken van LinkedIn Lead Ads.

7: Facebook lead campagnes werken ook op de pc

Tot slot kunt u Facebook lead campagnes niet alleen mobiel plaatsen, maar ook laten weergeven op de computer. Bij LinkedIn is dit nog niet mogelijk. Stelt u een lead campagne samen op LinkedIn, dan worden uw advertenties alleen aan mobiele gebruikers getoond. LinkedIn heeft bekend gemaakt hier op de korte termijn verandering in te brengen, maar het is nog niet duidelijk wanneer dit precies gebeurt. Misschien is het in de nabije toekomst ook mogelijk bij desktop gebruikers te adverteren, maar op de korte termijn blijven uw advertenties alleen zichtbaar voor mobiele gebruikers.

Hulp nodig met leads verzamelen? Wij staan voor u klaar

Wilt u na het lezen van bovenstaande informatie snel aan de slag met Facebook Lead Ads en/of LinkedIn Lead Ads? Dan kan Intelligent Online u helpen. Wij hebben ervaring met het gebruik van Facebook Lead Ads, maar kunnen ook LinkedIn Lead Ads inzetten om een groot aantal leads te verzamelen voor uw bedrijf. En weet u nog niet zo goed welk netwerk voor uw bedrijf het beste zal werken? Dan helpen wij u graag deze keuze te maken. Uiteraard is het ook mogelijk beide netwerken te gebruiken om leads te verzamelen.

Gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online