arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

De keyword peramide als basis van je SEO

De keyword piramide is de basis van je SEO. Je weet ongetwijfeld dat het gebruiken van de juiste keywords zeer belangrijk is voor je SEO. Maar hoe belangrijk is dit precies en hoe dien je keywords optimaal te gebruiken, zodat je ook echt het best mogelijke resultaat haalt? En wat houdt de keyword piramide nu precies in? In dit artikel vertellen wij je alles wat je hierover weten moet. Wat de keyword piramide is en hoe je deze gebruikt om een uitstekende basis voor je SEO te leggen.

De keyword piramide is de basis van je SEO, maar wat is deze precies?

Om te begrijpen waam de keyword piramide de basis van je SEO is, is het natuurlijk van belang om te begrijpen wat deze piramide precies is. De piramidevorm wordt vaak gebruikt om de volgorde of het belang van dingen uit te leggen. Want elke piramide kent een basis en eindigt in een top. Dit kun je als volgt vertalen: de onderkant van de piramide is de basis en legt het fundament. Helemaal bovenaan de piramide vind je de top; het hoogste punt; het allerlaatste kunststukje. Vertaal je dit naar content, dan is de onderkant van de piramide je basis SEO-laag en de top van de piramide je “hero content”; content die echt bijzonder is en waar je trots op bent.

Een website kan nooit succes behalen als je alleen maar zorgt voor de basis SEO. Je hebt ook bepaalde knallers nodig. Andersom geldt ook: je kunt je website wel aankleden met de crème de la crème op het gebied van content voor jouw bedrijf of branche, maar daarmee ga je voorbij aan de o zo belangrijke basislaag en de belangrijkste vragen die bezoeker stellen.

Van generiek naar specifiek

Pak je de piramidevorm er weer bij en ga je deze verdelen in diverse lagen, dan kun je vervolgens aan de hand hiervan gaan kijken naar de invulling van je website. Laten we de piramide in drie verschillende lagen gaan verdelen. De onderste laag is de generieke content. Daar bovenop zit een laag die het midden houdt tussen generiek en specifiek en de bovenste laag bestaat uit specifieke content. Om goed gevonden te worden en de keyword piramide de basis van je SEO te laten zijn, is het belangrijk dat alle drie de lagen goed gevuld zijn. Maar hoe ga je dit aanpakken?

Generiek naar specifieke seo

De eerste laag van de keyword piramide: generieke content

Generieke content, is de must have content op je site met een algemeen karakter. Denk hierbij aan je homepage. Mensen denken nog wel eens dat goede SEO afhankelijk is van de homepage, maar dat is slechts ten dele waar. Immers: bezoekers vinden je in de zoekmachine door op bepaalde keywords te zoeken of bepaalde vragen te stellen. Dit betekent dat je ook – vooral – gevonden wordt met andere pagina’s. Kijk je statistieken er maar eens op na: lang niet elke bezoeker uit de zoekmachine is je site binnengekomen via de homepage.

De homepage is de perfecte plek om generieke content kwijt te kunnen. Generiek zegt niets over de kwaliteit van de content, alleen over de breedte hiervan. Je homepage is je visitekaartje. Hierop geef je brede informatie over wie je bent als bedrijf, wat de producten en/of diensten zijn die je levert en wat je onderscheidt. De must know algemene informatie dus.

De middenlaag: balans tussen generiek en specifiek

Wanneer het generieke gedeelte van je website in orde is, is het tijd om hier een laag bovenop te bouwen. Deze pagina’s gaan verder waar de homepage en eventuele andere generieke pagina’s stoppen. Je gaat hier verdiepen. Dit betekent dat je de mogelijkheid krijgt (neemt) om onderwerpen uit elkaar te trekken en hier dieper op in te gaan.

De beste voorbeelden van deze middenlaag, zijn je landingspagina’s. Dit zijn specifieke pagina’s voor de hoofdonderwerpen van je organisatie (en dus van je site). Denk hierbij aan pagina’s van de diensten die je aanbiedt, of pagina’s voor productcategorieën. Op elk van deze pagina’s geef je concrete informatie over deze producten, diensten of andersoortige hoofdonderwerpen. Deze pagina’s zijn bijzonder belangrijk voor bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Met behulp van deze pagina’s krijgen zij op een toegankelijke wijze extra informatie en worden ze verder je salesfunnel (of als je geen sales bedrijft, een andere doelstelling waar je naartoe werkt) ingetrokken.

De toplaag: specifieke content

Specifieke content voor SEO

Wanneer de eerste twee lagen goed gevuld zijn, leg je een zeer solide basis voor je SEO. Met je specifieke content doe je meer dan alleen de puntjes op de “i” zetten. Daarover later meer. Deze content verschaft je de mogelijkheid om echt dieper op zeer interessante zaken in te gaan. Blogs zijn uitstekend geschikt voor deze laag. Waar je homepage en landingspagina’s vrij statisch zijn, worden je blogs constant uitgebreid en aangevuld met zeer specifieke onderwerpen. Door een scheiding aan te brengen in generiek, ietwat specifiek en zeer specifiek, kun je in deze toplaag zorgeloos dieper op materie ingaan, met de veilige wetenschap dat de basis staat. Andersom werkt het ook: je weet dat je in de basislaag niet alles hoeft te vertellen, want hiervoor kun je andere, meer specifieke pagina’s reserveren.

Wat is het verschil tussen deze lagen van de SEO piramide?

Het verschil in de lagen van de SEO piramide zit niet alleen in hoe specifiek de teksten zijn. Het gaat vooral om het effect hiervan en de manier waarop je bezoekers genereert. Op generieke content zit het meeste zoekvolume. Deze content bestaat uit algemene zoektermen en is breed vindbaar in de zoekmachine. Het zoekvolume hierop is dus heel hoog, maar de (onderscheidende) waarde relatief laag. De middenlaag kent een balans tussen berei enerzijds en waarde anderzijds, terwijl de toplaag vol inzet op waarde.

Waarom niet alledrie in een?

Waarom kun je niet alle drie de lagen van de SEO piramide in een enkel stuk content verwerken? Je kunt met een enkele tekst nooit generiek en specifiek zijn en op beide gebieden scoren. De zoekmachine (en je bezoekers) wil altijd goed in kunnen schatten waar de pagina over gaat. Door elke pagina een belangrijk doel te geven (hetzij een breed publiek aanspreken, hetzij content bieden voor een smallere groep zeer geïnteresseerden) is de SEO-cirkel rond. Omdat je zowel inzet op zoekvolume als op niches, zul je van alle kanten verkeer aantrekken.

Alle lagen van de keyword piramide houden verband met elkaar

Alle lagen van de piramide vormen samen een geheel. Ze staan dus niet los van elkaar, maar bouwen van onder naar boven op elkaar voort. Wat op je homepage wordt behandeld, wordt verder uitgediept op landingspagina’s en aan de onderwerpen op elke landingspagina’s zitten weer specifieke blogs vast die het onderwerp echt van A tot Z behandelen, of verder opdelen in subonderwerpen.

Wat dat betreft is de keyword piramide net zoveel piramide als boom. De onderwerpen kennen een boomstructuur omdat ze steeds verder vertakken. Je kunt zelf zo’n piramide/boom te maken door middel van een mindmap. Begin met het onderwerp en de keywords van je homepage. Vervolgens hang je aan deze homepage landingspagina’s en aan alle landingspagina’s weer zeer specifieke pagina’s of blogs over (sub)onderwerpen.

Ook belangrijk voor adverteren

Google Ads voor bedrijven

Het aanhouden van de juiste piramidestructuur zorgt niet alleen voor een complete, goede website met een uitstekende SEO basis, maar ook voor meer mogelijkheden op het gebied van SEA (adverteren). Hoe generieker de advertentie (en de hieraan gekoppelde pagina), hoe meer mensen je kunt bereiken. Daarentegen: hoe specifieker de advertentie en de pagina, des te lager de kosten per klik zullen zijn.

Je bent nooit klaar

Is de piramidestructuur eenmaal opgezet, dan ben je nooit klaar. Blijf meten en optimaliseren en boven alles: blijf bouwen aan je piramide. Je SEO piramide is nooit klaar. Er zijn constant nieuwe onderwerpen waar je content over kunt schrijven. Zo blijf je kansen pakken om op meer en nieuwe manieren bezoekers naar je website te trekken.

Reactie plaatsen